تکرار سناریوی ایجاد تنش با هدف نجات «نتانیاهو»


زهره صفاری/ تداوم ویرانی خانه‌ها و مزارع و سرکوب مخالفان فلسطینی از یک‌سو و تنش‌های ناشی از تغییر معادلات سیاسی اسرائیل و اصرار صهیونیست‌های افراطی به برپایی تظاهرات‌های ضد فلسطینی از سوی دیگر، در کمتر از سه هفته از تسلیم بی‌چون و چرای سران رژیم صهیونیستی در برابر قدرت مقاومت، خطر سقوط این آتش‌بس را جدی کرده است.
نگرانی‌ها از تکرار سناریوی جنگ 11 روزه غزه، برای دومین بار در فاصله یک ماه، چالش امنیتی را پیش‌روی پلیس اسرائیل قرار داده است. به‌طوری که به نوشته رسانه عبری «تایمز اسرائیل» اصرار برای برپایی این راهپیمایی از سوی صهیونیست‌های افراطی و هجمه شدید علیه تصمیم پلیس برای تعلیق این تظاهرات، رئیس پلیس رژیم صهیونیستی را پای میز مذاکره با «نتانیاهو» کشاند تا در نهایت با رأی نخست‌وزیر، وزرا و مقامات ارشد امنیتی، برگزاری این تظاهرات با تغییر مسیر یا شکل برگزاری آن انجام شود. به باور کارشناسان گرچه تا روز سوگند دولت ائتلافی چند حزبی اسرائیل که یکشنبه برگزار می‌شود، هنوز چند روزی باقی‌مانده است اما به نظر می‌رسد «نتانیاهو» با پیش گرفتن شیوه الگوی امریکایی‌اش «دونالد ترامپ»، آشوب‌افکنی و تهییج صهیونیست‌های افراطی و حتی برپایی جنگ دوباره‌ای در فلسطین را برای ماندن در قدرت برگزیده است. این نکته‌ای بود که «احمد ابوالغیظ» روز گذشته به آن اشاره کرد. به نوشته «اسپوتنیک»، دبیرکل اتحادیه عرب با هشدار درباره خطر اتحاد سازماندهی شده راست‌های افراطی و شهرک‌نشینان صهیونیستی از طریق برپایی راهپیمایی و تظاهرات با هدف تحریک فلسطینیان و ایجاد درگیری و افزایش تنش‌ها در قدس اشغالی گفت: «تل‌آویو به تلاش برای صادرات بحران داخلی خود به طرف فلسطین ادامه می‌دهد. ما اعمال خشونت علیه فلسطینیان و اقدامات سرکوبگرانه اسرائیلی‌ها در محله‌های فلسطینی و بویژه محله شیخ جراح برای مصادره خانه‌ها به نفع شهرک‌نشینان اسرائیلی را زیرنظر داریم و مسئولیت هرگونه تنش احتمالی در برهم خوردن آتش‌بس را به عهده اسرائیل می‌دانیم.»
اما با وجود تمامی این هشدارها و نابسامانی‌های سیاسی هر چه اتحاد دولت ائتلافی جدید اسرائیل پررنگ‌تر می‌شود، راست‌های افراطی طرفدار «نتانیاهو» واکنش‌های بیشتری نشان می‌دهند. این در حالی است که یک ماه قبل نیز شعارهای ضد عربی و آشوبگری صهیونیست‌ها در محله‌های مسلمان فلسطینی سبب درگیری‌هایی شد که نتیجه آن جنگ 11 روزه موشکی در غزه و اراضی اشغالی بود. «حماس» که پیشتر نسبت به برگزاری این راهپیمایی هشدار داده بود با تمجید از تصمیم پلیس اسرائیل اعلام کرد: «این نشان می‌دهد اسرائیل خط قرمزها در اطراف قدس را بخوبی درک کرده است.»
با این حال به نظر می‌رسد حزب لیکود و «نتانیاهو» که تا چند روز دیگر شاهد از دست دادن قدرت خود خواهند بود از این تهدیدات استقبال می‌کنند، چراکه برخی از اعضای حزب معتقدند «نتانیاهو» نباید تسلیم تهدید حماس شود و برخی دیگر معتقدند تغییر زمان  این راهپیمایی باید در سطح سیاسی مورد بررسی قرار گیرد.
به‌رغم این تنش‌ها، ائتلاف «یائیر لاپید» و «نفتالی بنت» که برخی اعضای لیکود او را «عامل انتحاری» یا «تروریست» دانسته‌اند، بدون توجه به شرایط پیش آمده مهیای مراسم سوگند در هفته آینده می‌شوند. به گزارش ایسنا به نقل از روسیا الیوم، دیروز نیز متن توافق 30 بندی دولت ائتلافی منتشر شد که تأکید بر مسائل مدنی و اقتصادی در اراضی اشغالی دارد.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7647/4/579040/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها