بازخوانی نگاه کیارستمی به مقطعی مهم از تاریخ به روایت کوهستانی


نرگس کیایی
خبرنگار
هفت پسر دبیرستانی از کلاس درس اخراج می‌شوند. معلم تهدیدشان می‌کند که اگر اسم کسی را که با صدای ضرب مداد روی میز، نظم کلاس را به‌هم زده به او نگویند، یک هفته از حضور در کلاس محروم می‌شوند. کات.
گفت‌وگو با ده‌ها نفر از مطرح‌ترین سیاستمداران و روشنفکران دوران انقلاب درباره اینکه راه حل صحیح اخلاقی برای این مسأله چیست. کات.
فیلم به مدت ۵۳ دقیقه این دیدگاه‌ها را بالا و پایین و نکاتی را در مورد بینش سیاسی و اجتماعی جامعه ایرانی موشکافی می‌کند. روی تصاویر پایانی فیلم، دومرتبه صدای ضرب گرفتن مداد خاطی را روی میز می‌شنویم. رفته‌رفته به تعداد مدادها اضافه می‌شود تا اینکه همهمه به اوج می‌رسد.
«قضیه شکل اول، شکل دوم» اولین فیلم عباس کیارستمی پس از انقلاب و محصول سال ۱۳۵۸ است و حال در برنامه مرور آثار او در «مرکز ملی هنر و فرهنگ ژرژ پمپیدو» به روایت امیررضا کوهستانی به نمایش گذاشته شده است؛ به نمایش گذاشتنی که آغاز فعالیت‌های این مرکز پس از گذر از دوران همه‌گیری کرونا را رقم زده و شامل نمایش ۴۶ فیلم از ساخته‌های این چهره تأثیرگذار موج نو سینمای ایران است. مرکز ژرژ پمپیدو با همکاری شرکت MK2 و بنیاد کیارستمی، در کنار بازنگری فیلم‌های او، نمایشگاهی از آثار کیارستمی با عنوان: «دوست ما، کیارستمی، کجاست؟» هم برگزار کرده است.
این نمایشگاه از ۱۰ بخش تشکیل شده و در یکی از بخش‌ها چیدمانی از امیررضا کوهستانی به نمایش درآمده که اشاره به فیلم «قضیه شکل اول، شکل دوم» دارد و به شکل اختصاصی برای این نمایشگاه خلق شده است. این چیدمان به سرنوشت تعدادی از شخصیت‌هایی اشاره دارد که در این فیلم مقابل دوربین حضور پیدا کرده بودند.
کوهستانی از میان شخصیت‌های فیلم ۷ نفر را انتخاب کرده و با کنار هم قرار دادن اظهارات آنها، آخرین عکس موجود از آنها و همچنین شرح مختصری از بیوگرافی هر کدامشان، نگاه کیارستمی در روایت یکی از مهم‌ترین برهه‌های تاریخ ایران را به نمایش گذاشته است.
صادق قطب‌زاده، نورالدین کیانوری، ابراهیم یزدی، صادق خلخالی، عبدالکریم لاهیجی، صادق خرازی و احترام برومند این ۷ شخصیت هستند و در این چیدمان پیمان یزدانیان (موسیقی)، یاسمن مرادی (ویدئو آرتیست)، تویک زادوریان (طراح گرافیک)، فرزانه ابراهیم‌زاده (پژوهشگر) و محمدرضا حسین‌زاده (مدیر تولید) کوهستانی را همراهی کرده‌اند.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7647/15/579066/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها