جلیلی: فرهنگ سیاسی غلط در نظام اداری باید اصلاح شود



اگر می‌خواهید اعتماد مردم جلب شود حتماً باید رفتار مسئولان درست شود. فرهنگ سیاسی غلط در نظام اداری و اجرایی ما یکی از موانع کشور است که این به این جناح و آن جناح یا یک دولت مربوط نیست و موضوعی فراگیر است.
تیری شلیک می‌کنید به هر جا اصابت کرد، می‌گویید همان‌جا هدف بوده است، می‌گویید فلان توافق را کردیم تا تحریم‌ها برداشته شود اما وقتی تحریم‌ها دو برابر شد، می‌گویید جام اخلاق را بردیم.
عرصه روابط بین کشورها نقاط اشتراک و اختلاف دارد. نقاط اشتراک تعامل و نقاط اختلاف تقابل است و این هنر دولت‌هاست که این نقاط اشتراک را تبدیل به تعامل کنند و نقاط اختلاف را مدیریت کنند.
اشکال دولت این است که معطل چند کشور هست یک روز به بهانه ‌FATF و یک روز برجام و...شما باید این هنر را داشته باشید تا فرصت را از دست ندهید و با کسانی که تعامل دارید تعاملات را شکل دهید.
اینکه می‌گویند برخی می‌خواهند بروند کاخ سفید را حسینیه کنند، اینها موهوم است؛ با این لولوهای الکی کار را سخت نکنید که آنها خودشان به زمین خوردند.
موضوع سلامت فقط مربوط به یک وزارتخانه نیست. ۱۰ عامل خارج از وزارت بهداشت در امر سلامت اهمیت دارند. بنابراین رئیس‌جمهوری باید موضوع را بفهمد و دستگاه‌ها را به درستی در این زمینه هماهنگ کند.
طرح شبکه بهداشت طرح درستی بود که آثار آن تا امروز باقی مانده و حتی برای کشورهای غربی الگو شده است. اما طرحی‌هایی مثل طرح نظام سلامت که در ۸ سال گذشته انجام شد؛ نمایشی بود که هیچ خاصیتی جز افزایش هزینه‌ها نداشت و همه پی بردند که این طرح نمی‌تواند.
هشت سال گذشت و در کشور در این مدت کندی و توقف وجود داشت. برخی دوستان می‌گویند نمی‌شود اما باید در چهار سال آینده کشور جهش پیدا کند و حاضرم با کسی که این را قبول ندارد، مناظره و بحث کرده و از دیدگاه خود دفاع کنم.
جهش به برنامه نیاز دارد نه اینکه معطل شویم که FATF فلان شد یا نشد. کشوری با این اقتصاد بزرگ نباید معطل اینها باشد بلکه باید برنامه داشته باشد. در مجمع تشخیص مصلحت گفتم کشور را معطل FATF نکنیم. خود دوستان گفتند بگذارید که اعلام نشود. شما مسأله را درست متوجه نمی‌شوید و وقتی رویکردتان اشتباه است، جواب نمی‌گیرید.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7647/2/579090/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها