خاتمی، عضو فقهای شورای نگهبان:

نظارت استصوابی شامل همه مراحل انتخابات می‌شود


عضو فقهای شورای نگهبان با تأکید بر اینکه به‌رغم حملات، این شورا امانتدار و امین مردم است و به وظیفه خود قاطعانه عمل خواهد کرد، گفت: تفسیر قانون بر‌عهده شورای نگهبان است و طبق تفسیر شورا، نظارت شورای نگهبان بر انتخابات «استصوابی» است و شامل تمام مراحل انتخابات می‌شود؛ در مقابل، نظارت استطلاعی مطرح است که ناظر عملاً هیچ‌کاره بوده و نمی‌تواند بر انتخابات نظارت مؤثر داشته باشد، اما نظارت استصوابی می‌تواند منشأ اثر باشد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، حجت‌الاسلام سید احمد خاتمی روز گذشته در همایش مدیران ستادی و استانی شورای نگهبان، با اشاره به اینکه پس از حضور در شورا، دیدم که راجع به مصوبات با دقت تمام کارشناسی‌ها و ارزیابی‌ها انجام شده و سپس نظرات شورا صادر می‌شود، افزود: مصوبات ابتدا در پژوهشکده این شورا از نگاه حقوقی و همچنین در مجمع مشورتی فقهی از نگاه فقهی، بررسی شده و سپس اعضای فقها و حقوقدانان شورای نگهبان در صحن شورا به قضاوت مصوبات پرداخته و نظر نهایی را صادر می‌کنند.
خاتمی با اشاره به وضعیت انتخابات در سال‌های پیش از انقلاب اسلامی اظهار کرد: مردم در آن کاره‌ای نبودند؛ خود طاغوتی‌ها اعتراف کرده‌اند کسانی که قرار بود نماینده مجلس باشند، ساواک اسامی را مشخص می‌کرد و به نخست‌وزیر و او هم به شاه می‌داد و شاه هرکسی را که نمی‌خواست، اسم او را خط می‌زد.
او افزود: پیش از انقلاب همچنین پول حرف اول را در کشور می‌زد و در واقع افراد با پول و پرداخت رشوه، می‌توانستند نماینده مجلس شوند.
عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه نظارت این شورا بر انتخابات به این دلیل انجام می‌شود که انتخابات، واقعاً انتخابات باشد و وکلایی در مناصب قرار گیرند که واقعاً وکیل مردم باشند، ادامه داد: دفاتر نظارتی در راستای انجام وظایف محوله به شورای نگهبان در اصل ۹۹ قانون اساسی، تشکیل شده‌اند و اگر این شورا بخواهد بر انتخابات نظارت کند، این نظارت نیازمند دفاتر استانی نظارت است.
خاتمی شورای نگهبان را امانتدار توصیف کرد و افزود: به یاد ندارم که انتخاباتی برگزار شود و شورای نگهبان آماج حملات نباشد، باوجود این شورای نگهبان و دفاتر نظارتی، امین مردم هستند و به وظیفه خود قاطعانه و دقیق عمل خواهند کرد.
عضو فقهای شورای نگهبان، ناظران انتخابات را به حفظ آبروی افراد در نتایج حاصله از تحقیقات، توصیه و تأکید کرد: کار نظارت بر انتخابات اقتضا می‌کند ناظران محترم بی‌طرف باشند و از نامزد خاصی حمایت نکنند، باوجود این بیان معیارها منافاتی با بی‌طرفی ندارد و در واقع، معیارها مانند ضد فساد و اهل خدمت بودن همان معیارهایی هستند که مقام معظم رهبری فرمودند.
دفاع ره‌پیک از عملکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها
قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان نیز گفت: شورای نگهبان در بحث احراز صلاحیت‌ها تلاش کرد در چارچوب وظایف قانونی خود عمل کند که در سخنان رهبر انقلاب هم این مباحث مورد توجه و تأیید قرار گرفت.
به گزارش ایرنا، سیامک ره‌پیک با اشاره به بحث برگزاری انتخابات گفت: انتخابات فرصت مغتنمی برای تغییر و تحول است؛ در واقع یک امتیازی است که قانون اساسی و جمهوری اسلامی در اختیار ما قرار داده که در مقاطعی برای تعیین سرنوشت کشور تصمیم بگیریم.
ره‌پیک با تأکید بر اینکه شورای نگهبان با توجه به مقام نظارتی خود نسبت به انتخابات‌ها بویژه انتخابات ریاست جمهوری حساس است، افزود: پذیرفته شده نیست که در فضاهای سیاسی برخی بخواهند نقش‌ها و سهم‌ها در میزان مشارکت مردم را جابه‌جا کنند.
او در ادامه سخنان خود با اشاره به حساسیت انتخابات برای همه از جمله ناظران و مجریان انتخابات گفت: ان‌شاءالله با توجه به تجربیات گذشته و انگیزه‌ای که در شبکه نظارت و شورای نگهبان وجود دارد، همچون گذشته از رأی مردم محافظت خواهد شد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7647/2/579093/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها