تعویق نشست رهبران فلسطینی در قاهره


گروه جهان/ نشست رهبران گروه‌های فلســــــطینی در قاهــــــــــره به علت اختلاف‌نظرها درباره اصلاح سیستم سیاسی این کشور، در حالی تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاد که سفیر فلسطین در مصر آن را موقتی دانسته و معتقد است به طور قطع این مذاکرات انجام می‌شود.
به گزارش اسپوتنیک، گرچه مصر که سرمایه‌گذاری بسیاری بر حفظ ثبات آتش‌بس دارد، دلیل این تأخیر را مشغله‌های بسیار مقامات این کشور اعلام کرده اما به واقع دلیل اصلی آن اختلافات عمیق میان طرف‌های گفت‌و‌گو است و به باور کارشناسان، مصر نیز نمی‌خواهد با برگزاری یک دور مذاکرات بی‌نتیجه این بار نیز کارت برنده خود را بسوزاند. براساس اعلام دفتر سیاسی جنبش حماس، موضوع اصلی این گفت‌و‌گو پرونده اسرا و تحولات سیاسی و میدانی فلسطین پس از جنگ 11 روزه اخیر بوده که عدم آمادگی و اختلاف نظرها میان سران حماس و فتح سبب تعویق آن شده است.
این در حالی است که در آستانه این نشست، قاهره نمایشگاه سه روزه ساختمانی با حضور نمایندگان کشورهای عرب با تمرکز بر بازسازی غزه آغاز کرده است که به نوشته «شینهوا»، تحقق بخشی از وعده‌ای است که «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهوری مصر برای بازسازی باریکه غزه و تخصیص بودجه 500 میلیون دلاری برای آن داده بود؛ موضوعی که ترس مقامات صهیونیستی را برانگیخته و سبب کارشکنی در روند ورود مصالح ساختمانی به غزه از مرز مصر شده‌اند.
اما با وجود همه این کارشکنی‌ها آن‌طور که «فرانس پرس» نوشته سودای افزایش قدرت در خاورمیانه، مصر را در این فرایند ثابت قدم کرده است.با توجه به اینکه فرایند بازسازی غزه نیز قرار است زیرنظر مصر انجام شده و دستور کار و بودجه را در اختیار داشته باشد، بهره‌گیری از ظرفیت انسانی و اجرایی این کشور برای این عملیات بازسازی، بر قدرت و نفوذ داخلی «السیسی» نیز می‌افزاید. «سارا اسمیرسیاک»، کارشناس اقتصادی سیاسی حوزه خاورمیانه معتقد است: «بدون شک السیسی این پروژه بازسازی را به عنوان سرمایه‌گذاری می‌بیند که می‌تواند نفوذ سیاسی او را چه با غزه و چه سطوح بین‌المللی بالا ببرد. همچنین این اقدام مصر گامی به سوی بازیابی نقش پیشین منطقه‌ای این کشور نیز به شمار می‌رود.»



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7649/4/579251/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها