بازار داغ مجوز نمایش و گیشه سرد اکران


گروه فرهنگی/ اکران کج‌دار و مریز سینماها در شرایطی ادامه دارد که پس از اکران نوروز چیدمان آثار روی پرده تغییر محسوسی نداشته است. اگر چه با گذشت سه ماه از سال، تنها یک سوم این ایام سالن‌های سینما مجوز فعالیت داشته‌اند. مستند «ماه در تکه آیینه» به کارگردانی الهام حسامی، «مراسم تدفین کلاغ‌ها» به کارگردانی ناصر قهرمانی و مجموعه فیلم‌های کوتاه منتخب هنروتجربه با عنوان «هفت» جزو تازه‌ترین آثاری هستند که به چرخه اکران اضافه شده‌اند اما از آنها استقبالی نشده است.
مجموعه «هفت» که از سوی فیلمسازهای این مجموعه، به زنده‌یاد علی انصاریان تقدیم شده و پژمان جمشیدی، زنده‌یاد علی انصاریان، میلاد کی‌مرام، شبنم قلی‌خانی، علیرضا ثانی‌فر، سوگل خلیق و... در آنها ایفای نقش کرده‌اند از 19 خرداد تنها یک بلیت فروخته است. «مراسم تدفین کلاغ‌ها» اکرانش را از 5 خردادماه آغاز کرده با در اختیار داشتن سه سالن سینما تنها 4 مخاطب داشته و مستند «ماه در تکه آیینه» در همین ایام 5 بلیت فروخته است. همچنین در این گروه از روز گذشته (جمعه 21 خرداد) اکران فیلم سینمایی «آبجی» نخستین تجربه کارگردانی مرجان اشرفی‌زاده در سینمای بلند داستانی آغاز شده است. گلاب آدینه، معصومه قاسمی‌پور، پانته‌آ پناهی‌ها، حمیدرضا آذرنگ، بابک حمیدیان، شیرین یزدان‌بخش، سیاوش چراغی‌پور، علی استادی، احسان امانی و... از بازیگران این فیلم هستند. «هفته‌ای یک بار آدم باش» شهرام شاه حسینی، «خورشید» مجید مجیدی، «تک‌خال» مجید مافی، «خون شد» مسعود کیمیایی، «لاله» اسدالله نیک نژاد پنج فیلم اکران نوروز هستند که نمایش عمومی‌شان در سینما ادامه دارد. نکته جالب در سامانه آنلاین فروش بلیت، فروش بلیت برای سه فیلم «دیدن این فیلم جرم است» رضا زهتابیچیان، «آقای سانسور» علی جبارزاده، «شنای پروانه» محمد کارت و «پیشی میشی» حسین قناعت در شرایطی است که چندماهی از ورود این آثار به شبکه نمایش خانگی می‌گذرد و می‌توان این آثار را به صورت رایگان در پلتفرم‌های نمایشی تماشا کرد.
در چنین شرایطی برای رونق دادن به سینما، پخش زنده تیم ملی فوتبال ایران هم به برنامه اکران سینما اضافه شده و روز گذشته بازی تیم‌های ملی فوتبال ایران و کامبوج، در پردیس‌های سینمایی تهران و چند شهر به نمایش درآمد. در همین راستا همچنین پردیس سینمایی ملت پنجشنبه و جمعه میزبان رقابت‌های نهایی ششمین دوره مسابقات جام قهرمانان بازی‌های ویدیویی ایران بود.
روزهای بی رونق سینما در شرایطی ادامه دارد که هر هفته چند فیلم از شورای پروانه نمایش، مجوز نمایش دریافت می‌کنند اما هیچ کدام انگیزه‌ای برای ورود به چرخه اکران ندارند. «دست‌انداز» به تهیه‌کنندگی محمد آفریده و کارگردانی کمال تبریزی، «زد و بند» به تهیه‌کنندگی مقصود جباری و کارگردانی داوود نوروزی و «عروس خیابان فرشته» به تهیه‌کنندگی محمدرضا شریفی‌نیا و کارگردانی مهدی خسروی سه فیلمی هستند که در تازه‌ترین جلسه این شورا، پروانه نمایش دریافت کردند. از تازه‌ترین فیلم تبریزی، «دست‌انداز» این هفته (21 تا 30 خرداد) در مجموعه آلترناتیوها در بخش پانوراما بیست و چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهای رونمایی می‌شود. در این فیلم بازیگرانی همچون رضا کیانیان، حبیب رضایی، هدی زین‌العابدین، رویا نونهالی، همایون ارشادی حضور دارند. امید نعمتی نوازنده و خواننده گروه‌ موسیقی پالت برای اولین بار به عنوان بازیگر جلوی دوربین «دست‌انداز» رفته است.
«زد و بند» نخستین فیلم بلند سینمایی داود نوروزی است که با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی ساخته شده و در ژانر معمایی به معضلات و ناهنجاری‌های اجتماعی پرداخته است. امین زندگانی، هنگامه حمیدزاده، همایون ارشادی، فریبا کوثری، محمدعلی کیانی و سید مهرداد ضیایی بازیگران این فیلم هستند. در «عروس خیابان فرشته» محمدرضا شریفی نیا، عاطفه رضوی، مهراوه شریفی نیا، علیرضا جعفری، فهیمه رحیمیان، سام نوری، پوریا پورسرخ و... ایفای نقش کرده‌اند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7649/15/579307/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها