کتابی برای عموم علاقه‌مندان ادبیات جهان


میثم فرجی
دبیر تحریریه  نشر گویا
«پیژامه همینگوی» عنوان مجموعه داستانی است که به ترجمه اسدالله امرایی در اختیار علاقه‌مندان قرارگرفته است. این مجموعه ویژگی جالبی دارد که قبل از هر چیز به آن اشاره می‌کنم، امرایی یک‌به‌یک داستان‌های آن را با کسب اجازه از نویسندگان آنها ترجمه و منتشر کرده است. البته گردآوری آنها و انتخاب‌شان را خودش برعهده داشته، امرایی در این مجموعه سراغ نویسندگان بسیار مشهوری همچون مارکز نرفته؛ او تلاش کرده داستان‌هایی از نویسندگان سراسر جهان پیش روی علاقه‌مندان بگذارد؛ نویسندگانی که پیش‌تر چندان برای مخاطبان ایرانی معرفی نشده‌اند.
این مجموعه حدود 40 داستان کوتاه را شامل می‌شود که مضامین متنوعی دارند، با این ‌حال بخشی از آنها مرتبط با اتفاقات روز جهان هستند. ازجمله بحث داعش، درگیری‌های افغانستان و حتی مسائل پیش روی عراقی‌ها که در این چند سال شاهد بوده‌ایم. با این ‌حال داستان‌های این مجموعه صرفاً به مسائل اینچنینی اختصاص ندارند؛ اسدالله امرایی در انتخاب‌های خود تلاش کرده به سراغ داستان‌های متنوعی برود که از طریق آنها بتوان زندگی را از زوایای مختلفی دید. بگذارید به یکی- دو مورد از داستان‌های این مجموعه اشاره‌ کنم، یکی از آنها که داستان بسیار زیبایی دارد، داستان ماجرای مردی را روایت کرده که برای خرید کتاب به کتابفروشی می‌رود. کتابی می‌خرد، هنوز چندان از کتابفروشی دور نشده که با گشت مختصری میان صفحات کتاب، توی ذوقش می‌خورد و آن را به جوی آب پرت می‌کند. بلافاصله او را دستگیر می‌کنند. متعجب است و حتی نمی‌دانند چه جرمی مرتکب شده. در زندان وادارش می‌کنند هر روز زمانی را صرف مطالعه کند. این داستان بسیار زیبا درباره اهمیت و ضرورت مطالعه است.
شخصیت اصلی یکی دیگر از داستان‌ها درباره یک مأمور اعدام است، برای مخاطبان فرصتی فراهم می‌شود تا از دریچه نگاه چنین فردی به زندگی نگاه کنند و حتی خود را جای او بگذارند، ماجرای تکان‌دهنده و بسیار زیبایی دارد. از آنجایی‌ که اسدالله امرایی مترجم شناخته‌ شده‌ای است چیزی از ترجمه و تسلط او در بهره‌گیری از واژه‌ها در بازگردان داستان‌ها به فارسی نمی‌گویم اما خواندن این مجموعه را به همه علاقه‌مندان پیشنهاد می‌دهم.

مجموعه داستان
«پیژامه همینگوی»
نوشته: مجموعه نویسندگان
مترجم: اسدالله امرایی
انتشارات: نشرگویا

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7649/16/579319/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها