ایران در ایران




خروج‌ خوزستان از شرایط قرمز کرونایی

اهواز - رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: وضعیت دو شهرستان امیدیه و هندیجان خوزستان که پیش از این در شرایط قرمز کرونایی قرار داشت به نارنجی تبدیل شد.
به گزارش ایرنا، دکتر فرهاد ابول نژادیان در نشست ستاد مدیریت کرونا استان اظهار داشت: براساس آخرین اعلام رنگ‌بندی شهرستان‌ها از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هیچ کدام از شهرستان‌های خوزستان در حالت قرمز کرونایی قرار ندارند.
وی افزود: بر پایه این گزارش، شهرستان‌های هندیجان، امیدیه، بهبهان، رامهرمز، ایذه، مسجدسلیمان، دزفول، اندیمشک، شوش، اهواز، کارون، شادگان، خرمشهر، آبادان، ماهشهر، رامشیر، دشت آزادگان و شوشتر در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند. ابول نژادیان گفت: همچنین ۹ شهرستان هفتکل، باوی، حمیدیه، اندیکا، آغاجاری، باغملک، گتوند، لالی و هویزه در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

پیشرفت 97 درصدی طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه

ارومیه- معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: ۹۷ درصد از طرح ۳۵.۵ کیلومتری خط انتقال آب به دریاچه ارومیه به پایان رسیده و تنها ۸۰۰ متر آن باقی مانده است.
مسعود تجریشی افزود: شرایط سخت حفر این تونل در چند ماه اخیر که مربوط به مشکل فنی و مواجه شدن با یک رگه آبرفتی بود، رفع شده است و عملیات برای اتمام هر چه سریع‌تر این تونل ادامه دارد.
وی ادامه داد: این رگه آبرفتی به گونه‌ای بود که هزار و ۲۰۰ لیتر بر ثانیه آب از آن خارج می‌شد که برابر است با فوران آب از سطح زمین به ارتفاع ۹۰ متر، که خوشبختانه این مشکل طی روزهای گذشته با موفقیت رفع شد.تجریشی با اشاره به بازدید محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه از این طرح اظهار داشت: در این راستا پنج هزار میلیارد ریال اعتبار دیگر به این طرح اختصاص داده شد. وی در پاسخ به اینکه تاکنون چه میزان اعتبار برای طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه هزینه شده ، گفت: ۲۸ هزار میلیارد ریال تاکنون برای این طرح هزینه شده که قیمت به‌روز آن بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد ریال است.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور اضافه کرد: هیچ مشکلی در تأمین اعتبار طرح‌های نیمه تمام در این راستا وجود ندارد.
وی همچنین از آبگیری سد «کانی سیب» نیز خبر داد و افزود: هم اکنون ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب پشت این سد آب ذخیره شده که آماده انتقال به سمت دریاچه ارومیه است.


تنوع تولید گیوه برای توسعه بازار در هورامان

کرمانشاه - قدیمی‌ترین اثری که در مورد گیوه در ایران وجود دارد، مربوط به سنگ نگاره‌های تخت جمشید است. جایی که در آن سربازان هخامنشی کفش‌هایی مانند گیوه بر پای دارند.
با بررسی دقیق گیوه‌هایی که سربازان هخامنشی به پا کرده‌اند، مشخص می‌شود با گیوه‌هایی که امروزه در جای جای ایران مرسوم است، تفاوت‌هایی دارد.
یکی از ریشه دارترین مناطق ایران که هنر دست ساز گیوه در آن رواج داشته، منطقه کردنشین اورامانات است؛ جایی که پیشینه گیوه در آن به بیش از هزار سال قبل برمی گردد.
گیوه از هزار سال‌ پیش تابه‌حال جایگاه خود را به‌عنوان یک پایپوشی محبوب بین مردم اورامانات حفظ کرده و در سال‌های اخیر هم شهرتش به خارج از مرزها رسیده است. پایپوشی که علاقه‌مندانش آن را به خاطر سبکی، خنک بودن، زیبایی و مقاوم بودنش می‌پوشند.
یکی از تولیدکنندگان گیوه در منطقه اورامانات کرمانشاه معتقد است، اگر روزی بتوان دوباره همان پاپوش‌های مادی را با تلفیق گیوه‌های رایج در مناطق مختلف ایران احیا کرد، صادرات این نوع کفش حتی به کشورهای اروپایی هم امکانپذیر می‌شود.
فریبرز عزیزی می‌گوید: گیوه‌هایی که امروزه در منطقه اورامانات رایج است، زیره‌هایی پارچه‌ای دارد و برای همین فقط در فصل گرم سال یعنی تابستان می‌شود آنها را پوشید، گاهاً زیره برخی گیوه‌ها هم پلاستیکی است، اما در مجموع بافت گیوه‌ها نسبت به زمان باستان به هم ریخته و همین باعث شده تا الان تنها آن را به کشورهای گرمسیر صادر کنیم، بنابراین می‌توان با احیای همان پاپوش براحتی آن را به اروپا هم صادر کرد.
وی به تحولات شگرفی که طی سال‌های اخیر در این پاپوش باستانی به‌وجود آمده هم اشاره‌ای می‌کند و ادامه می‌دهد: تا همین چندسال پیش گیوه‌ها فقط در رنگ سفید و پاپوشی برای مردان بودند، اما تنها طی پنج سال به اندازه هزار سال تغییر و تحول در گیوه به‌وجود آمد، جوانان و زنان هنرمند خلاق در اورامانات آن را به‌روز‌رسانی کردند، دستان هنرمندشان گیوه‌های رنگی را خلق کردند و طراحی جدیدی به آن دادند که باعث شد زنان هم بتوانند این کفش‌های زیبا را بپوشند.
این فعال گردشگری می‌گوید: به نظرم گیوه هنوز جای کار دارد و باید برخی نقص‌هایی که در آن وجود دارد را برطرف کنیم تا زندگی خود را ادامه دهد، وگرنه در آینده این دست آفریده باستانی هم مانند نمد و موج و...رنگ مرگ را به چشم می‌بیند. هرچند که خیلی‌ها فکر می‌کنند که نداشتن لنگه راست و چپ یک مزیت برای گیوه است، اما این مزیت نیست، چراکه براساس آناتومی پای انسان ساخته نمی‌شود و ممکن است باعث اذیت شدن پاها شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7650/10/579344/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها