اخبار




آغاز ششمین دور مذاکرات برجام در وین
خطیب زاده: خارج کردن گزینشی اسامی از فهرست تحریم‌، ربطی به گفت‌ و‌ گوهای برجام ندارد

گروه سیاسی/ ششمین نشست مشترک کمیسیون مشترک برجام به ریاست مشترک «انریکه مورا» معاون دبیرکل سیاست خارجی اروپا و عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه ایران از روز گذشته در وین آغاز شد. دور پیشین مذاکرات در حالی پایان یافته بود که مسئول تیم مذاکره‌کننده ایرانی اعلام کرد با وجود اینکه پیشرفت‌های خوبی در روند مذاکرات حاصل شده است اما هنوز برخی موضوعات کلیدی مورد بحث و بررسی قرار دارد. عراقچی ،حل و فصل نهایی این مذاکرات را منوط به اتخاذ تصمیمات سخت طرف مقابل دانسته و ابراز امیدواری کرده بود که این کار انجام شود.
«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین هم یک روز پیش از نشست روز گذشته ابراز امیدواری کرده که این دور از مذاکرات، آخرین مرحله باشد؛ پیشتر این دیپلمات روس در مصاحبه با رسانه‌‌ها گفته بود که «تقریباً درباره موضوع تحریم‌های امریکا علیه ایران که باید لغو شود شفافیت وجود دارد. همچنین لیست گام‌هایی که درباره آن توافق شده تا ایران برای پایبندی به تعهدات خود تحت برجام باید بردارد،تقریباً وجود دارد.». پیش از آن نیز «سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با خبرگزاری روسی «ریانووستی» در‌خصوص روند پیشرفت مذاکرات وین درباره احیای برجام تأکید کرد که یکی از مؤلفه‌های کلیدی توافقی که در حال حاضر در وین در خصوص آن بحث می‌شود، فراهم آوردن زمینه برای بازگشت نفت ایران به بازار جهانی است. او تصریح کرد تا زمانی‌ که مسائل باقیمانده در مذاکرات وین رفع نشود، احیای برجام غیرمحتمل است.
این دور از مذاکرات در حالی آغاز می‌شود که وزارت خزانه‌داری امریکا دو روز پیش از آن، اسامی سه مقام سابق نفتی ایران و دو شرکت دیگر را از فهرست تحریم‌ها خارج کرد و در عین حال اسامی ۷ شخص، ۴ شرکت و یک کشتی را به بهانه ارتباط با نیروی قدس سپاه و انصارالله یمن در فهرست تحریم‌ها قرار داد؛ اقدامی که سخنگوی وزارت خارجه کشورمان به آن واکنش نشان داد و گفت: «خارج کردن گزینشی اسامی از فهرست تحریم‌ شدگان، نه به گفت‌وگوهای برجام مربوط است و نه به عنوان پیامی از حسن نیت دیده می‌شود». سعید خطیب‌زاده در توئیتی افزود: «بایدن باید به جای پا گذاشتن جای پای ترامپ، با رفع مؤثر و قابل راستی‌آزمایی تحریم‌ها، از شکست حداکثری او دست بکشد».
آغاز دور جدید این مذاکرات با موضعگیری ایران و امریکا علیه یکدیگر همراه بود. عراقچی پیش از نشست دیروز در صفحه توئیترش به توئیت مداخله جویانه «رابرت مالی»، نماینده ویژه امریکا در امور ایران پاسخ داد و نوشت: «ترامپ رفته است، اما تحریم‌های غیرقانونی و جنایت بار او همچنان برقرارند؛ نیازی به اشک تمساح نیست، وقتی که تلاش‌های امریکا برای تحمیل رنج و مصیبت به ٨٢ میلیون ایرانی ادامه دارد». وی تصریح کرد: «تروریسم اقتصادی، آن هم در بحبوحه بیماری کرونا، جنایت علیه بشریت است». پیشتر «مالی» در توئیتی بر احترام به حقوق بشر در ایران تأکید کرده بود.
مجید تخت روانچی نماینده دائم ایران در سازمان ملل هم در نشست اخیر شورای امنیت ادعای دولت کنونی امریکا تغییر سیاست آن کشور در مورد برجام را فقط در حد حرف دانسته و گفته بود که در عمل سیاست فشار حداکثری امریکا علیه ایران همچنان ادامه دارد.


پاسخ دبیرخانه ستاد ملی مقابله با کرونا به اظهارات رئیسی در مورد تجمع انتخاباتی اهواز
پروتکل‌های بهداشتی در تجمع خوزستان رعایت نشد

دبیرخانه ستاد ملی مقابله با کرونا در پاسخ به ادعای حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی مبنی بر رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی مطابق با مجوز در تجمع انتخاباتی اهواز، تأکید کرد: به‌رغم تأکیدات ستاد ملی کرونا و ستاد کرونا در استان خوزستان مبنی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تبلیغات انتخاباتی، در تجمع انتخاباتی این نامزد انتخابات ریاست جمهوری دستورالعمل‌های مورد تأکید ستاد ملی مقابله با کرونا، رعایت نشده است.
به گزارش ایرنا، در اطلاعیه دبیرخانه ستاد ملی کرونا در این رابطه، آمده است: براساس اعلام ستاد مقابله با کرونا استان خوزستان، مجوز صادر شده برای ستاد انتخاباتی آقای رئیسی برای ساعت 19 تا 21  با حضور حداکثر 4 هزار نفر با رعایت فاصله 4 متری برای هر نفر در محل تجمع بوده است که در ساعت 19 به دلیل حضور تنها 400 نفر در محل تجمع، این مراسم در زمان مقرر آغاز نمی‌شود.
براساس اعلام ستاد مقابله با کرونای استان خوزستان، در نهایت با پیگیری عوامل استانی ستاد انتخاباتی این نامزد انتخابات، بالغ بر 4 هزار نفر از 28 شهرستان استان با اتوبوس به محل سخنرانی اعزام و تجمع انتخاباتی در ساعت 22 آغاز می‌شود و آنچه در این تجمع انتخاباتی برگزار شده، برخلاف تمامی دستورالعمل‌ها و مجوزها بوده و پروتکل‌های بهداشتی مقرر شده از سوی ستاد ملی کرونا رعایت نشده است.
‌حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در سومین مناظره زنده تلویزیونی در اعتراض یکی دیگر از نامزدهای انتخابات (محسن مهرعلیزاده) در مورد برگزاری تجمع انتخاباتی در اهواز بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی که برای مردم خطرآفرین بوده و سلامت شهروندان را به مخاطره انداخته است، مدعی شد که این تجمع با مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا و با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شده است.

  توضیح درباره سفرهای نوروزی
دبیرخانه ستاد ملی مبارزه با کرونا همچنین در واکنش به  ادعای دیگر رئیسی که چرا در تعطیلات 1400 علی رغم توصیه کارشناسان آقای روحانی اصرار به انجام مسافرت‌های نوروزی داشته، با بیان اینکه فرایند تصمیم‌سازی در حوزه کرونا چندلایه‌ای و تابع سازوکارهای روشنی است، توضیح داده: موضوع سفرهای نوروزی در قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا و با حضور نمایندگان همه دستگاه‌های اجرایی، قضایی، انتظامی و امنیتی مورد بررسی قرار گرفت و نهایتاً خروجی آن جلسه مبنی بر استمرار اجرای طرح محدودیت‌های هوشمند (آزاد بودن سفر به مناطق زرد، آبی و ممنوعیت سفر به مناطق نارنجی و قرمز) در ایام تعطیلات نوروز به ستاد ملی مبارزه با کرونا ارائه شد. بر اساس این اطلاعیه، در جلسه ستاد ملی کرونا نیز تصمیم مورد نظر با نظر اجماع اعضای جلسه (که با حضور نمایندگان همه دستگاه‌ها از جمله دادستان محترم کل کشور به نمایندگی از رئیس محترم قوه قضائیه،‌ تشکیل شد) مورد تصویب قرار گرفت و ابلاغ گردید. بنابراین ادعای تصمیم‌گیری شخصی رئیس‌ جمهور یا هر مرجع یا نهاد دیگری در این خصوص بیانی نادرست و سیاسی وبه دور از انصاف است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7650/2/579398/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها