علی لاریجانی خطاب به اعضای شورای نگهبان :آیا اینجا جای استصحاب نبود؟

عدم اعلام دلیل احراز نشدن صلاحیتم بهانه و آدرس غلط است


علی لاریجانی دیروز طی نامه‌ای از شورای نگهبان خواست تا دلایل رد یا عدم احراز صلاحیتش را برای انتخابات 1400 به‌صورت عمومی اعلام کند. درخواست او خیلی زود توسط سخنگوی شورای نگهبان رد شد اما لاریجانی همچنان بر اجرای آن به استناد سیاست‌های کلی انتخابات تأکید کرد.
به‌گزارش ایرنا، دیروز علی لاریجانی در نامه خود نوشت: «از شورای محترم نگهبان خواهشمندم بین خود و خدا با توجه به اثبات کذب بودن گزارش‌های داده شده به آن شورا در رابطه با بنده و خانواده‌ام در جریان بررسی احراز صلاحیت‌ نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، کلیه دلایل عدم احراز صلاحیت اینجانب را بدون هرگونه پرده پوشی به‌صورت رسمی و عمومی اعلام فرمایید. حداقل به اجرای سیاست‌ کلی مصوب رهبری معظم انقلاب در باب پاسخگویی آن شورا عمل نمایید.» ساعتی پس از انتشار این نامه، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان به این درخواست پاسخ داد و در توئیتر خود نوشت: «احراز و عدم احراز صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری بر اساس اسناد و مدارک کافی و قابل اعتماد انجام پذیرفته و برای اعتراض به عدم احراز صلاحیت و انتشار عمومی دلایل آن در قانون انتخابات ریاست جمهوری حکمی پیش‌بینی نشده است.» این نوشته به‌طور صریح به معنای رد درخواست لاریجانی بود. اما رئیس سابق مجلس از این پاسخ قانع نشد و پای سیاست‌های کلی انتخابات را پیش کشید. لاریجانی این بار در حساب شخصی توئیتر خود نوشت: «مطابق دستور حاکمیتی رهبر معظم انقلاب در پی ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات در سال ۹۵ و پیرو بند ۱۱-۲، شورای نگهبان موظف است در صورت درخواست داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در خصوص دلایل رد صلاحیت به آنان به‌صورت مکتوب دلایل خود را ارائه نمایند.» در بند ۱۱-۲ این سیاست‌ها «پاسخگویی مکتوب در خصوص دلایل ابطال انتخابات و رد صلاحیت داوطلبان در صورت درخواست آنان» به‌عنوان یکی از وظایف شورای نگهبان برای «تأمین سلامت انتخابات، جلب مشارکت حداکثری و تأمین حقوق داوطلبان و رأی‌دهندگان» مورد تأکید قرار گرفته است. پیش از علی لاریجانی هم اسحاق جهانگیری و مسعود پزشکیان، دو نامزد رد صلاحیت شده دیگر انتخابات ریاست جمهوری درخواستی مشابه از شورای نگهبان مطرح کرده بودند. مسعود پزشکیان ابتدا در یک نطق در صحن علنی مجلس این درخواست را مطرح و دیروز هم در مصاحبه‌ای با عصر ایران به آن اشاره کرد. او گفته است: «هیچ دلیلی به من اعلام نشده است من عملاً توضیح خواستم ولی کسی پاسخ نداد، کسی با ما حرف نزد.»
لاریجانی در حالی بحث سیاست‌های کلی انتخابات را در این موضوع پیش کشیده که ماه گذشته شورای نگهبان در جریان ابلاغ مصوبه خود برای تعیین شرایط نامزدهای ریاست جمهوری به بخشی از همین سیاست‌ها استناد می‌کرد.
علی لاریجانی عصر روز گذشته هم بیانیه‌ای جدید درهمین خصوص صادر و در آن برحق خود برای اطلاع از دلایل رد صلاحیتش تأکید کرد. او در بخش ابتدایی این بیانیه با یادآوری بند 11-2 سیاست‌های کلی انتخابات توضیح داد: «سیاست‌های کلی صراحت بر اعلام کتبی دلایل رد صلاحیت توسط شورا دارد و ضرورتی بر حضور کاندیدا دیده نشده است. آن زمانی که لازم بود شورای محترم نگهبان برای کشف صحت و سقم گزارش‌های کذب از کاندیداها دعوت نماید، دعوتی صورت نگرفت.» وی علت خود بر اصرار جهت دریافت دلایل رد صلاحیت را این گونه توضیح داده است: «در تاریخ 24/10/1382 رهبری معظم در دیدار با اعضای شورای نگهبان در مورد احراز مجدد صلاحیت حتی نمایندگان مجلس فرمودند: آن وقت که صالح بود، حالا صلاحیتش را استصحاب کنید. اگر خلافش ثابت نشده این احراز استصحاب است و هیچ لزومی ندارد که انسان بخواهد از طریق دیگری این صلاحیت را احراز کند.» لاریجانی ادامه داده است: «صلاحیت اینجانب یک بار برای ریاست جمهوری و چند بار برای مجلس مورد تأیید شورای نگهبان واقع گردیده است. آیا اینجا جای استصحاب نبود؟ مگر اینکه با بیان صریح رهبر معظم، شورای محترم استنادات قوی داشته که بیان رهبری در استصحاب را کنار گذاشته‌اند، یعنی عملاً به رد صلاحیت اینجانب رسیده‌اند. لذا انتظار طبیعی است که بنده اسناد و مدارک کافی و قابل اعتماد شورا را جدی‌تر مطالبه نمایم.»
لاریجانی افزوده: در سال های قبل، بارها مناقشات جدی با آن شورا - البته از سر دلسوزی برای احقاق حقوق مردم - درمورد رد صلاحیت نمایندگان مجلس داشته ام، گاه مؤثر واقع می شد وگاه هیچ تأثیری در آرای شورا نداشت. امید است با اجرای سیاست‌های کلی انتخابات و اینگونه مطالبات، مردم حق گرایی دستگاه های حکومتی را بهتر از گذشته حس نموده ودرانتخابات مشارکت پرشورتری داشته باشند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7650/3/579401/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها