دیگه چه خبر؟


واکنش پوتین به خبر فروش ماهواره روسی به ایران

   خبر اول اینکه،  رئیس‌جمهوری روسیه گزارش ادعایی یک رسانه امریکایی مبنی بر قصد مسکو برای فروش یک ماهواره پیشرفته به ایران را رد کرد. به گزارش ایسنا، ولادیمیر پوتین در گفت‌وگو با شبکه ان.بی.سی نیوز درباره گزارش اخیر روزنامه واشنگتن پست که در آن ادعا شده بود، مسکو قصد دارد یک سیستم ماهواره‌ای پیشرفته به ایران بفروشد، تأکید کرد که این خبر جعلی است. پوتین اظهار داشت: این فقط یک خبر جعلی است. دست‌کم من از این موضوع بی‌اطلاع هستم. احتمالاً آنهایی که در این خصوص صحبت کرده‌اند، بیشتر می‌دانند. این (خبر) کاملاً بی‌معنی و مزخرف است. او در عین حال افزود: ما با ایران برنامه‌های همکاری، شامل همکاری‌های فنی و نظامی داریم. روزنامه واشنگتن پست در گزارش خود به نقل از مقامات امریکایی و خاورمیانه مدعی شد که ایران قرار است یک ماهواره از روسیه دریافت کند که توان تهران را برای گردآوری اطلاعات از اهداف مختلف به طور چشم‌گیری افزایش خواهد داد و این، می‌تواند برای اسرائیل و امریکا دردسر ساز باشد. این در حالی است که «جان کربی»، سخنگوی وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) در واکنش به این گزارش گفته است که نمی‌تواند این گزارشات را تأیید کند.

پرداخت حق عضویت 16 میلیون دلاری ایران در سازمان ملل

  خبر دیگر اینکه، سهم مشارکت و حق عضویت دولت ایران در سازمان ملل متحد به مبلغ بیش از ۱۶ میلیون دلار توسط بانک مرکزی پرداخت شد. به گزارش ایرنا، بانک مرکزی مبلغ مذکور را برای سهم مشارکت و حق عضویت دولت ایران در سازمان ملل متحد از محل منابع مسدودی ایران در کره جنوبی پرداخت کرد. مجید تخت‌روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد هم روز جمعه پرداخت معوقه ایران به سازمان ملل متحد و برقراری مجدد حق رأی ایران در این سازمان را تأیید کرد.

 دلیل استعفای میرسلیم چه بود؟

  شنیدیم که، سید مصطفی میرسلیم نماینده تهران در مجلس و نایب رئیس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات ششمین دوره شورا‌های اسلامی شهر و روستا با صدور نامه‌ای سرگشاده و در اعتراض به روند بررسی صلاحیت نامزد‌های این انتخابات، از عضویت در این هیأت استعفا داد. به گزارش جماران، در بخشی از این نامه آمده است: «اینجانب به امید دقت ورزیدن در بررسى صلاحیت نامزد‌ها با هدف کوتاه کردن دست تبهکاران و جلوگیرى از تشدید انحرافات در شهردارى‌ها که تخلفات و جرایمى نظیر زمین‌خوارى و کوه‌خوارى و ساخت و سازهاى غیر مجاز و تغییر کاربری‌ها و تراکم فروشى‌ها و زیر پا گذاشتن حقوق عمومى را ابزار سوء استفاده و اجحاف به مردم قرار داده‌اند، این بار سنگین را پذیرفتم ولى به دلیل اعمال نفوذهاى متعدد و مداخلات غیرقانونى از جمله مداخله امروز وزارت کشور در فرایند بررسى و اعلام نتایج صلاحیت نامزدهاى شورا‌ها و مخدوش شدن آن نتایج، استعفاى توأم با اعتراض خود را از عضویت در آن شورا رسماً اعلام مى‌کنم.» در ادامه این نامه عنوان شد: «تلاش من بر این بوده است که جلو ورود جرثومه‌هاى انحراف و تباهى را بگیرم ولى شبکه فساد اقتصادى و سیاسى نگذاشت ما کارمان را به سلامت پیش ببریم و بسیارى افراد تأیید شده‌اند که فاقد صلاحیتند و بسیارى از داوطلبان واجد شرایط مظلوم واقع شده و نتوانسته‌اند به فهرست نهایى راه یابند.»

سنگ‌اندازی مخالفان برای بازگشت امریکا به برجام

  دست آخر اینکه، گروهی از نمایندگان مجلس سنای امریکا طرحی ارائه کرده‌اند که در صورت تصویب، هرگونه توافق با ایران در موضوع برنامه هسته‌ای را به کسب مجوز از نهاد قانونگذار امریکایی منوط می‌کند. به گزارش فارس به نقل از پایگاه «واشنگتن‌فری‌بیکن»، «ران جانسون» نماینده جمهوریخواه در مجلس سنا و ۲۱ نفر دیگر از سناتورهای جمهوریخواه این طرح را ارائه کرده‌اند. این گروه از سناتورها می‌گویند توافق با ایران توسط دولت «جو بایدن» باید به شکل معاهده باشد. طبق قوانین امریکا، معاهده‌ها باید به تأیید دوسوم اعضای مجلس سنا برسند.
گفتنی است با آنکه سناتورهای جمهوریخواه امید چندانی برای به تصویب رساندن این طرح در مجلس سنا که کنترل آن در اختیار قانونگذاران دموکرات است ندارند، ارائه آن نشان‌دهنده آخرین تلاش‌های مخالفان برجام برای سنگ‌اندازی در مسیر بازگشت امریکا به این توافق است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7650/3/579403/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها