ضرورت آشنایی با فیلسوف روانشناسی


 بهروز قطبی
نویسنده و روزنامه‌نگار
کارل یاسپرس اندیشمندی است که بیشتر به‌عنوان فیلسوف شناخته شده است لیکن او در ابتدا به تحصیل پزشکی و سپس تخصص روانپزشکی پرداخت و به‌دنبال آن به روانشناسی و فلسفه گرایش یافت. فهم آثار فلسفی او در صورت آشنایی با آثار روانپزشکی وی بویژه کتاب عظیم روان- آسیب‌‌شناسی عمومی ساده‌تر می‌شود. کتاب روان- آسیب‌شناسی عمومی یاسپرس را مهم‌ترین اثر روانپزشکی قرن بیستم دانسته‌اند.
آشنایی با پدیدارشناسی و روانشناسی ارتباط‌های معنی دار که به طور ضمنی در آن کتاب مندرج است برای اندیشمندان علوم انسانی نیز حائز اهمیت است. در پیوست کتاب زندگینامه مختصر و ارتباط‌های مستقیم و غیرمستقیم فکری 12 نفر از فیلسوفان، روانپزشکان و متخصصان مغز و اعصاب با یاسپرس آورده شده است که از جمله برنتانو، فروید، کرپلین، کی‌یر‌ که‌گور، هایدگر و هوسرل مورد اشاره قرار گرفته‌اند.
 گرچه آثار متعدد فلسفی از یاسپرس به زبان فارسی ترجمه شده است لیکن در مورد آثار روانپزشکی او چنین نیست و تنها دو فصل از کتاب روان- آسیب شناسی عمومی او به‌صورت کتابی تحت عنوان «ماهیت روان درمانی» قبلاً توسط مؤلف کتاب جاری ترجمه و منتشر شده است(نشر چشمه 1395).
 اما درباره کتاب جاری که کوششی است برای معرفی یاسپرس روانپزشک و تلخیصی است از کتاب عظیم روان- آسیب شناسی عمومی او، باید گفت آشنایی با یاسپرس روانپزشک برای روانپزشکان و متخصصان مغز و اعصاب و دستیاران این دو رشته و نیز روانشناسان بالینی یک ضرورت است. لیکن این کتاب بی‌تردید برای علاقه‌مندان فلسفه و دوستداران علم و پژوهشگران علوم اعصاب و نویسندگانی که مایل به دانستن چگونگی دریافت واقعیت‌های درون و پیرامون انسان توسط دستگاه عصبی- روانی او هستند جذابیت خواهد داشت.
 و سرانجام آنکه آگاهی از برخی نکات مُضمر در این کتاب برای حقوقدانان هم که با مسائلی از قبیل اراده و انگیزه و شناخت و تصمیم‌گیری سر و کار دارند، استفاده کاربردی خواهد داشت. نویسنده کتاب، دکتر فربد فدایی روانپزشک و استاد دانشگاه مؤلف کتاب‌های متعدد در زمینه روانپزشکی و علوم رفتاری است که برخی به‌عنوان منبع درسی دانشگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این کتاب در 176صفحه توسط انتشارات اطلاعات به چاپ رسیده است.
آشنایی با روان- آسیب‌ شناسی عمومی: نظریات پروفسور کارل یاسپرس»
نوشته: دکتر فربد فدایی
انتشارات اطلاعات- اردیبهشت 1400



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7653/16/579701/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها