اخبار



حسین موسویان:ریاست‌جمهوری رئیسی فرصتی برای حل مشکلات روابط خارجی است

سیدحسین موسویان، دیپلمات پیشین کشورمان حضور سید ابراهیم رئیسی در دولت سیزدهم را فرصت خوبی برای حل مشکلات روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران دانست. به گزارش «ایران» موسویان که در برنامه «از واشنگتن» شبکه الجزیره حضور یافته بود با اشاره به مذاکرات وین برای احیای برجام گفت که اگر ایران بخواهد به توافق‌های احیای برجام پایبند باشد و مفاد آن را اجرا کند، انتظار دارد که ایالات متحده و گروه 1+4 نیز به طور مستمر و با مسئولیت‌پذیری مفاد آن را درست و کامل اجرا کنند، نه اینکه به‌صورت ناقص عمل کنند.
این دیپلمات پیشین کشورمان در ادامه با اشاره به تغییر دولت و تأثیر آن بر مذاکرات وین گفت: علی‌رغم اختلاف دیدگاه های روحانی و رئیسی، دولت‌های آنها هر دو اتفاق نظر دارند که از توافق هسته‌ای حمایت کنند به شرطی که طرف مقابل هم به آن پایبند باشد. من معتقدم که دولت رئیسی همانند دولت روحانی به برجام پایبند خواهد بود. اما می‌تواند یک تفاوت مهم وجود داشته باشد که ایالات متحده باید حواسش را جمع کند. در دوران رئیس‌جمهوری سابق امریکا ترامپ، امریکا برجام را صددرصد نقض کرد در حالی که ایران یکسال کاملاً به آن پایبند بود و بعد از آن تا به امروز هم ایران حداقل به پنجاه درصد برجام متعهد مانده است، در حالی که تعهدات امریکا صفر است. او ادامه داد: ممکن است دولت رئیسی این همه صبر به خرج ندهد و اگر امریکا به تعهدات خود پایبند نباشد، دولت رئیسی هم متقابلاً پایبندی به برجام را رها کند. لذا امریکایی‌ها باید سیاست فریب را کنار بگذارند و به تعهدات خود پایبند بمانند.
موسویان در ادامه به درخواست طرف مقابل برای پیگیری موضوعات دیگر علاوه بر مسأله هسته‌ای اشاره کرد و افزود: امریکایی‌ها یک واقعیت مهم را فراموش کرده‌اند، آن هم این است که در دوره رئیس‌جمهوری احمدی‌نژاد، این طرف ایرانی بود که پیشنهاد کرد که مذاکرات در مورد پرونده هسته‌ای و سایر مسائل باشد اما امریکا و اروپایی‌ها رد کردند و گفتند مذاکرات فقط در حوزه برنامه هسته‌ای ایران باقی بماند و ایران هم پذیرفت. وقتی توافق هسته‌ای منعقد شد، ایران به آن پایبند ماند اما طرف های مقابل این کار را نکردند. اکنون امریکایی‌ها و اروپایی‌ها می‌گویند ما باید در مورد سایر مسائل هم بحث کنیم.
به‌گفته موسویان برای گفت‌و‌گوها درمورد مسائل منطقه، دو عامل کلیدی وجود دارد: اول، آیا ایالات متحده، قدرت‌های غربی و دیگر قدرت‌هایی که با ایران مذاکره می‌کنند، منافع مشروع و حیاتی و جایگاه طبیعی ایران در منطقه را می‌پذیرند و به آن احترام می‌گذارند یا خیر؟ اگر پاسخ منفی باشد، ایران در مورد هیچ موضوعی گفت‌و‌گو نخواهد کرد، حتی در مورد موضوعاتی مانند عراق، سوریه و یمن. دوم: آیا امریکا و قدرت‌های جهانی یک سیاست متعادل، بالانس و منصفانه را مدنظر خواهند داشت یا یک سیاست مبتنی بر استاندارد دوگانه و دو رویی در پیش خواهند گرفت؟
او در ادامه با بیان اینکه اگر این دوعامل رعایت شود، ایرانیان با گفت‌و‌گو کردن مشکلی ندارند، یادآور شد: تماس مستقیم بین وزیر امور خارجه ایران و جان کری فرصتی شد تا هر دو طرف از این کانال مستقیم در دوران رئیس‌جمهوری اوباما برای رسیدگی به موارد فوری که به‌طور ناگهانی پیش می‌آمد، استفاده کنند. من فکر می‌کنم این یک مسأله مهم است که باید به آن بازگردیم و باید گفت‌و‌گوی مستقیم وجود داشته باشد. اینکه این گفت‌و‌گوها به کجا می‌انجامد، هیچ کسی نمی‌داند. اما ارتباط مستقیم بین مقامات امریکایی و همتایان ایرانی آنها می‌تواند بعداً گسترش یابد و سایر مقامات را شامل شود. از نظر سیاست‌های ملی و منافع هر کشور، این امر به افزایش ثبات کمک کرده و تنش را کاهش می‌دهد.
موسویان در نهایت تأکید کرد که دور هفتم مذاکرات وین فرصت خوبی خواهد بود تا طرف‌ها به توافق دست پیدا کنند.

سخنگوی وزارت خارجه:
مرزهای ایران با افغانستان در امنیت است

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره  وضعیت مرزها و گذرگاه‌های مرزی با افغانستان پس از تحولات اخیر در مرز گفت: مرزهای جمهوری‌ اسلامی ایران به همت مرزبانان غیور کشورمان در آرامش و امنیت بوده و ناامنی در مرزهای کشورمان با افغانستان وجود ندارد. سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: با توجه به درگیری‌های رخ داده در گمرکات اسلام‌قلعه و ابونصر فراهی در داخل خاک افغانستان تعدادی از کارکنان افغانستانی به داخل خاک ایران آمده‌اند. گفتنی است سه روز پیش گمرک اسلام قلعه در مجاورت مرز ایران (شهرستان تایباد) به تصرف طالبان درآمد و تعدادی از سربازان پاسگاه اسلام قلعه و کارمندان گمرک افغانستان با ترک محل کار خود، ضمن متواری شدن به سمت مرز ایران، اسلحه و تجهیزات انفرادی خود را به نیروهای مرزبانی و ارتش جمهوری اسلامی ایران تحویل داده و وارد خاک ایران شدند.
خطیب‌زاده تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران وفق قوانین و مقررات  و بر اساس قراردادهای مرزی با افغانستان و در چهارچوب حسن همجواری، اقدامات لازم را انجام خواهد داد.
فرمانده ارشد ارتش ایران در منطقه شمال شرق کشور نیز در بازدیدی که صبح دیروز از منطقه دوغارون داشت، گفت: هیچ مشکلی در امنیت مرزهای ایران وجود ندارد و در حال حاضر تمامی مرزهای شرقی و مشترک ایران با افغانستان در امنیت کامل است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7674/2/581807/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها