خاطرات یک دیپلمات

روایت گمشده




فاروق الشرع / وزیر خارجه سابق سوریه
مترجم: حسین جابری انصاری

سخنرانی در یک مؤسسه سلطنتی بریتانیا
شاید تاچر پاسخ قاطعی در موضوعی چنین حساس نیز انتظار نداشت. تاچر به‌ سمت دستیاران و سفیر بریتانیا در دمشق نگاه می‌کرد که در واکنش به سخنان او سرهای خود را به علامت تأیید، تکان می‌دادند. تاچر در استقبال از من خوش برخورد، اما مشخص بود که به ایده گفت‌وگو با دیگران باور ندارد.
هنگام خروج از خانه شماره ۱۰ خیابان داونینگ، به سفیر بریتانیا که در حال خروج با من به مقصد جشن بزرگ در انتظارمان بود، گفتم: وقتی جریان راست محافظه‌کار بریتانیا معتقد است که تنها چپ اسرائیل می‌تواند صلح خاورمیانه را بنا کند، پس عرب‌ها باید با جریان راست رو به رشد اسرائیل چه کنند که تاچر رهبر محافظه‌کاران آن را از اساس متمایل به صلح نمی‌داند؟!
در دومین روز دیدارم از لندن، سخنرانی‌ای در مؤسسه سلطنتی امور بین‌المللی بریتانیا با عنوان «چه کسی مانعی فراروی صلح است؟» در حضور شماری از متخصصان امور منطقه از جمله پاتریک سیل روزنامه‌نگار معروف ارائه کردم که مشتاق بهبود روابط سوریه و بریتانیا و ناظر نگران نتایج دیدارم بود. در این سخنرانی به موضوعات مورد توجه افکارعمومی بریتانیا پرداختم که در عین حال دل نگرانی‌های ما را نسبت به سیاست‌های بریتانیا مانند تقسیم سرزمین‌های ما بازتاب می‌داد و ستمی که وعده بالفور از هنگام جنگ جهانی اول تاکنون بر فلسطین وارد کرده است.
در پاسخ به پرسش‌ها نیز تأکید کردم صلح عادلانه و باثبات در خاورمیانه نمی‌تواند محقق شود، بی‌آنکه مبانی آن با توجه به ریشه‌های بحران، بنا نهاده شود. در غیر این صورت جنایتکار واقعی در یک مرحله از رویارویی ممکن است قربانی تلقی شده و قربانی، جنایتکار پنداشته شود. همچنین توضیح دادم که وقتی اسرائیل خواهان مذاکره بدون قید و شرط با ما می‌شود «کلمه حقی می‌گوید، اما از آن اراده باطل می‌کند». اسرائیل که سرزمین‌های عربی را اشغال کرده، از مذاکره‌کنندگان عرب می‌خواهد به‌صورت بی‌قید و شرط و بدون مبانی و مستندات بین‌المللی به مذاکره بیایند، در حالی که اشغال سرزمین، خود بزرگ‌ترین شرطی است که طرف اسرائیلی بر طرف عربی تحمیل کرده است. اسرائیل به این ترتیب در صورت شکست مذاکرات، از سرزمین‌های اشغالی عقب‌نشینی نمی‌کند و در صورت موفقیت مذاکرات نیز حاکمیت کامل بر این سرزمین‌ها را به طرف عربی باز نمی‌گرداند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7674/4/581817/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها