خشونت های خیابانی بعد از تصادفات رانندگی



سرهنگ علیرضا ناصری‌نژاد، جانشین پلیس پیشگیری تهران بزرگ  
گروه حوادث/ تصادف رانندگی دو بخش دارد؛ خسارت‌های مادی و لطمه‌های روحی. از آنجایی که فرد تصادف کرده باید وقت بگذارد و خودروی آسیب دیده‌اش را تعمیر کند یا هزینه خسارت وارد شده به خودروی طرف مقابل را تأمین کند  این مسائل باعث می‌شود تا فرد از دو جهت تحت فشار قرار بگیرد. اما با توجه به اینکه امروز بخشی از کار به سبب بحث کروکی و بیمه آسان شده، مردم با آرامش بیشتری با مشکل تصادفات رانندگی کنار می‌آیند.
بحث خلأهای قانونی و بی‌مبالاتی رانندگان در بروز تصادفات و سهم آن در بروز خشونت خیابانی روشن و مشخص است. اگر جرحی اتفاق بیفتد و طرفین نزاع به همدیگر صدمات جسمی وارد کنند، طبق قانون ملزم به پرداخت دیه هستند. گاهی هم این نوع برخورد‌ها به مجازات حبس منجر خواهد شد. بنابراین در این موضوع خلأ قانونی وجود ندارد و قوانین مربوط به این موضوعات مشخص است.
موضوع بعدی هم بحث ضعف اعتماد به پلیس در بروز خشونت‌های خیابانی ناشی از تصادفات رانندگی است. برای دریافتن این موضوع باید ببینیم چه مقدار از مراجعات مردمی به کلانتری‌ها یا تماس‌های عمومی با سامانه فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مربوط به مشاجرات یا نزاع‌های خیابانی ناشی از تصادفات است. در این باره باید بگویم آمار مربوط به این مسأله بسیار اندک است.  نباید تصور کرد هرکسی دچار تصادف رانندگی می‌شود به نزاع خیابانی هم دست می‌زند. آن چیزی هم که مبنای این سخن ما قرار گرفته نظریه‌های کارشناسی نیست بلکه برخاسته از مشاهدات عینی ماست.
درباره تأثیر حمل سلاح سرد یا گرم توسط رانندگان بر روند خشونت‌های خیابانی نیز باید گفت: این موضوع هم باز بر اساس مشاهدات عینی ما قابل تحلیل است. اگر قرار باشد ما بخواهیم درصد استفاده رانندگان از سلاح گرم یا سرد را دریابیم، لازم است تا در ایست بازرسی همه راننده‌ها را بازداشت و خودروهایشان را هم توقیف کنیم. از اساس هرگونه نگهداری سلاح گرم یا سرد فارغ از اینکه برای نزاع مورد استفاده قرار بگیرد یا نگیرد برابر قانون جرم محسوب می‌شود. البته این جرم‌انگاری مربوط به آن چیزی است که واقعاً به عنوان سلاح مورد شناسایی قرار بگیرد. در صورتی که فردی از سلاح برای نزاع استفاده بکند در چارچوب مشخص مربوط به این موضوع رسیدگی می‌شود. اگر هم از سلاح استفاده نشود و این سلاح صرفاً توسط فرد نگهداری شده باشد باز در چارچوب و طبق مقررات مشخص مربوط به چنین موضوعی برخورد‌های لازم صورت خواهد گرفت. اما اصولاً نگهداری سلاح از نظر روانشناسی حاوی نوعی احساس قدرت کاذب برای افراد خواهد بود. وقتی که افراد نقطه آرامش خودشان را از دست دادند، در چنین حالتی ممکن است دست به اقدام نامتعارفی بزنند. چنین احساسی را هم وجود آن سلاح سبب می‌شود. به طور ویژه هم وجود سلاح درون خودرو باعث بروز چنین احساساتی برای جوانان و نوجوانان می‌شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7674/13/581854/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها