مهدویان: شاید سیاهه موارد ممیزی را منتشر کنم

حاشیه‌های بی‌پایان


گروه فرهنگی/ سال گذشته در همین ایام بود که بحث بر سر واگذاری صدور مجوز ساخت سریال در شبکه نمایش خانگی بالا گرفت و فضای رسانه‌ای پر از بیانیه‌ها و نامه‌پراکنی‌های اصناف سینمایی شد. اعتراض کانون فیلمنامه‌نویسان، کارگردانان و تهیه‌کنندگان به عنوان سه رکن اصلی تولید فیلم و سریال مخالفت قاطع آنها با واگذاری این شبکه به ساترا بود. از نگاه آنها واگذاری صدور مجوز ساخت سریال از سازمان سینمایی به ساترا، شبکه نمایش خانگی را دچار همان سرنوشتی می‌کرد که گریبان تلویزیون را گرفته است. با همه کشمکش‌ها، توصیه‌ها و درخواست‌ها اما ساترا (سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر) پیروز میدان بود و نظارت و ساماندهی تولیدات این عرصه را عهده دار شد. حالا همزمان با اوج گرفتن تکاپو و امید فیلمسازان برای تولیدات تازه، رونق گرفتن فضای کار برای اهالی سینما و دلگرمی مخاطبان به آثار نمایشی کشورمان سانسور در این عرصه هم محسوس‌تر شده و واکنش اعتراضی اهالی سینما را در پی داشته است: «قسم‌تان می‌دهم که لااقل برای مدت کوتاهی دست‌تان را بردارید و بگذارید کمی نفس بکشیم.» این عبارات بخشی از واکنش اعتراضی کارگردان «زخم کاری» به سانسورهای اعمال شده بر این مجموعه است.
محمد حسین مهدویان که با «زخم کاری» برای نخستین بار ساخت سریال در شبکه نمایش خانگی را تجربه می کند، با انتشار یادداشت انتقادی از سانسورهای اعمال شده بر این مجموعه گلایه کرده است: «درهفته‌های گذشته با رویکردی سازنده و مبتنی بر تعامل به سانسورهای عموماً غیرمنطقی و غیرعرفی ساز و کار سانسور صدا و سیما و زیر مجموعه‌ آن یعنی ساترا تن دادم تا اختلالی در روند پخش سریال پیش نیاید و انتظار هفتگی شما را برای تماشای قسمت‌های جدید ارج نهاده باشم. تعاملی که من و همه هم‌حرفه‌ای‌هایم همیشه از سر جبر و ناچاری و نه از سر رضایت به آن تن داده‌ایم تا بتوانیم آثارمان را در مملکت عزیزمان و برای مردم نازنین خودمان به نمایش درآوریم. ولی این‌بار سطح سخت‌گیری‌ها به جایی رسیده که از حد طاقت و تحمل من خارج شده است.»
او در بخشی از این یادداشت که در صفحه اینستاگرامش منتشر شده عنوان کرده که اگر روند اعمال ممیزی به همین شکل پیش برود برای احترام به مخاطب و اثر از ادامه پخش سریال انصراف خواهد داد: «در قسمت‌های پیش رو در صورت ادامه‌ این رفتار، میان حق مسلم شما برای تماشای سروقت قسمت جدید و احقاق حق‌ دیگرتان که تماشای نسخه‌ای در شأن‌ شماست، دومی را انتخاب کنم. قطعاً می‌پذیرید که مسئولیت تضییع حق اولتان نه بر عهده‌ ما که بر گرده‌ آن‌هاست که از دایره‌ منطق و عقل خارج شده‌اند و مسیر زور پیش گرفته‌اند.»
مهدویان با اعلام این مطلب که برای روشن شدن ماجرا و قضاوت درست، شاید به زودی سیاهه‌ای از موارد ممیزی را منتشر کند عنوان کرده که با سیطره‌ این نگاه سخت‌گیرانه  بسیاری از سریال‌های سال‌های دور همین تلویزیون مثل «در پناه تو» و یا «میوه‌ ممنوعه» دیگر قابلیت تولید و پخش نخواهند داشت.
این کارگردان در ادامه یادداشت خود خطاب به برخی مدیران تصمیم گیرنده که زیرمجموعه صداوسیما محسوب می شوند، آورده است: «به راستی شما در کدام جامعه زندگی می‌کنید و برای کدام مردم نسخه‌ می‌پیچید؟ اصلاً جامعه و مردم را کنار بگذارید. آیا فرزندان خود را هم نمی‌بینید؟» او همچنین هشدار داده با این روند «به زودی  پلتفرم‌های خارجی، مقصد هنرمندان خلاق ایرانی خواهند شد و نخبه‌های فرهنگی ما هم مثل نخبه‌های علمی و اقتصادی عرصه را خالی خواهند کرد.»

برش

در ادامه این موضوع ساترا هم پاسخی نه چندان رسمی بلکه از جانب علی سعد؛ معاون ساترا در صفحه شخصی خود نوشت. در این جوابیه به انتقادها نسبت به سریال اشاره شد و سعد نوشت که «حفظ تعادل میان این دو طیف اقدامی سخت و پیچیده است.» او در این جوابیه ساترا را به عنوان نهاد حامی و باوجود سنگ اندازی‌ها مبنی بر پخش سریال معرفی کرد: «اصل عملکردی ساترا حمایت از تصمیماتی است که حاصل فرایندهای حرفه‌ای و کارشناسی است.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7674/15/581867/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها