اثر ادبی شاخص سبک رئالیسم


پیرمرد و دریا
ارنست همینگوی
سانتیاگو پیرمردی بی‌حاشیه است که ظاهراً دست از دنیا شسته و به زندگی فقیرانه خود در حاشیه دریایی که تمام سال‌های جوانی‌اش را در آن گذرانده، می پردازد. او تنها یک رؤیا در سر دارد: تا پیش از سرآمدن عمرش، بتواند یک ماهی صید کند که آبروی سال‌های جوانی‌اش را حفظ کند و به همسایگانش نشان بدهد. این پیرمرد آرام و ساکت، هیچ کم از جوانی پرشور و کارآمد ندارد. سانتیاگو دل به دریا می‌زند و در نبردی که هر لحظه جانش را به خطر می‌اندازد، به آرزوی کهنسالی‌اش می‌رسد اما غافل از آنکه او در نبردی دیگر مغلوب چیزی می‌شود که شاید هرگز به آن فکر نکرده است.
همینگوی با تجربه سال‌ها قلم زدن به‌عنوان روزنامه‌نگار داستانی را خلق کرده که بدون هیچ جمله یا حتی کلمه‌ای اضافه، به شرح مختصر زندگی انسانی پرداخته است که در بازی روزگار گرفتار شده است. این داستان که یکی از شاهکارهای ادبی در سبک رئالیسم است، به گفته‌ نویسنده، ماحصل و چکیده زندگی هنری اوست. بدون شک ترجمه بی‌نظیر نجف دریابندری از خوش‌اقبالی ما فارسی‌زبانان است که لذت تجربه خوانش این داستان گیرا را دوچندان می‌کند.

مادام بواری
گوستاو فلوبر
نویسنده شهیر فرانسوی، 5 سال از زندگی خود را صرف رمانی کرد که در فهرست بهترین رمان‌های تاریخ قرار دارد. مادام بواری، دختری است که از دل یک شهرستان دلباخته جذابیت‌های جامعه‌ای می‌شود که با طبقه کنونی‌اش فاصله چشمگیری دارد و برای رسیدن به این خواسته، هنجارهایی را که به زعم خود بر مسیرش قرار گرفته  می‌شکند. فلوبر به اندازه‌ای با مهارت این شخصیت را خلق کرده که بسیاری از منتقدان او را مؤثرترین شخصیت ادبی می‌دانند که در بسیاری از جنبش‌ها و تحولات ردپای طرز فکر و عقیده‌اش دیده می‌شود. پرتره مادام بواری تأثیر بسیار زیادی بر جنبش‌های فمینیستی گذاشت و راه را برای شخصیت‌های زن داستانی پس از خود هموار کرد.

بیداری
کیت شوپن
کیت شوپن، یکی از مهم‌ترین نویسندگان امریکایی است که در عمر کوتاهش با ناملایمتی و بی‌عدالتی‌های بسیار روبه‌رو شد. مهم‌ترین اثر او بیداری نام دارد که به سرگذشت یک زن معمولی بدون هیچ ویژگی برجسته‌ای پرداخته که اتفاقاً جنگ با روزمرگی و ملال جا مانده از کلیشه‌های مرسوم برای زنان جامعه خود، مهم‌ترین ویژگی‌اش است. این کتاب بلافاصله پس از انتشار با طوفانی از انتقادات روبه‌رو شد و شخصیت آن را ناپایدار، بی‌اخلاق، خودخواه، بیمار و... توصیف کردند. اگرچه پیش از این تولستوی و فلوبر و... در رمان‌های خود به خلق شخصیت زن هنجارشکن روی آورده بودند اما این شوپن بود که مورد هجوم منتقدان قرار گرفت و دامنه این هجمه آنقدر گسترده شد که آینده حرفه‌ای او را تحت تأثیر قرار داد و دیگر نویسنده نتوانست در برابر تبعیض‌های جنسیتی دوام بیاورد و هر داستانی که می‌نوشت سرنوشت از پیش تعیین شده‌ای پیدا می‌کرد.
بیداری رمانی است که در سبک رئالیستی نوشته شده و با پرداخت به موضوعاتی مانند طلاق، طغیان زنان، ازدواج میان نژادهای مختلف و... باورهای رایج را درباره نویسندگی زنان به چالش کشید.







آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7678/13/582207/1
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها