وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان پس از 14 سال


گروه اجتماعی/ اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری و سازمان تأمین اجتماعی، یکی از مطالبات دیرینه و بحق آنها در طی دو دهه اخیر بود که سرانجام پس از 14 سال، با حمایت دولت از مردادماه سال ۹۹ برای بازنشستگان تأمین اجتماعی و به فاصله دو ماه بعد از آن، از مهرماه سال گذشته برای بازنشستگان کشوری و لشکری به اجرا در‌آمد.
به گزارش «ایران»، تا پیش از این میزان حقوق بازنشستگان در مقایسه با شاغلین فاصله زیادی داشت به‌طوری که  خیلی از بازنشستگان اظهار می‌داشتند حقوق آنان با توجه به نرخ تورم و وضعیت اقتصادی فقط کفاف اداره 10روز از زندگی آنان را می‌دهد. آنها تأکید داشتند برای حل این مشکل مسئولان دولت باید ماده 30 برنامه ششم توسعه را اجرا کنند تا از این طریق سطح معیشت و قدرت خرید بازنشستگان افزایش و بهبود یابد. لذا این مطالبه پس از مذاکرات و نشست‌های متعددی با دکتر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه از تابستان سال 99 در دستور کار دولت قرار گرفت به‌طوری که مقرر شد با اجرای طرح همسان سازی  حقوق بازنشستگان تا ۹۰ درصد حقوق شاغلین همتراز خودشان افزایش یابد. این اقدامات و پی‌گیری‌ها موجب شد تا در طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان،  بیش از دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بازنشسته کشوری و لشکری  و در سازمان تأمین اجتماعی نیز نزدیک به سه میلیون و ۶۰۰ هزار بازنشسته از مزایا و افزایش حقوق برخوردار شوند.
همچنین گزارش‌های سازمان برنامه و بودجه نشان می‌دهد، اجرای متناسب‌سازی در سال ۹۹ و تداوم آن در سال ۱۴۰۰ بر‌اساس منابع مندرج در قانون برنامه و بودجه بوده و آمارها بیانگر آن است که متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در طی سال ۹۹ رشدی در حدود ۴۵ درصدی و رضایتمندی بازنشستگان را در پی داشته است.
ضمناً متوسط حقوق بازنشستگان تحت پوشش صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری در سال گذشته و امسال مجموعاً ۱۲۰ درصد و متوسط حقوق بازنشستگان تحت پوشش تأمین اجتماعی در همین دوره، ناشی از اجرای طرح همسان‌سازی مجموعاً ۱۳۸ درصد افزایش یافته است. گفتنی است با توجه به اجرای متناسب‌سازی از مهرماه سال 1399 منابع لازم برای تداوم متناسب‌سازی نیز در لایحه بودجه 1400 منظور شده است که با توجه به ابلاغ قانون بودجه سال 1400 و لحاظ 130هزار میلیارد تومان تداوم متناسب‌سازی نیز از محل بخشی از منابع مذکور در حال اجراست.
گفتنی است در‌خصوص بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز بر‌اساس بند ب ماده 12 قانون برنامه ششم متناسب‌سازی از سال 98 کلید خورد و برای نخستین بار با مشارکت جدی شرکای اجتماعی صورت گرفت، البته موانعی برای اجرای متناسب‌سازی وجود داشت که از جمله آنها می‌توان به قانون بودجه 99 اشاره کرد که بر این اساس قرار شد برای سال 99، رقمی معادل 50 هزار میلیارد تومان بابت رد دیون دولت تخصیص یابد که در یک مرحله 39 هزار میلیارد تومان آن محقق شد. البته بر‌اساس اعلام معاون سازمان تأمین اجتماعی زمانی که متناسب‌سازی مرحله اول در مرداد 99 عملیاتی شد رضایتمندی بازنشستگان را به دنبال داشته است لذا این کار در سال 1400 نیز تداوم یافت و اعتبار خوبی در بودجه 1400 تصویب شد تا مرحله دوم متناسب‌سازی اجرا شود به‌طوری که 89 هزار میلیارد تومان بابت دیون معوقه دولت به تأمین اجتماعی در بودجه پیش‌بینی شده است. لازم به توضیح است بازنشستگان حداقل بگیر تأمین اجتماعی پس از اجرای متناسب‌سازی بین 3میلیون و 900 تا 4میلیون و 300 هزار تومان افزایش یافته است.
در همین رابطه، محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیروز در جمع خبرنگاران گفت: با همت دولت و مجلس بعد از ۱۴ سال همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در دو مرحله به اجرا درآمد و مشکلات زندگی ۳میلیون و ۶۰۰ هزار نفر برطرف شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، شریعتمداری  افزود: دریافت خدمات پزشکی برای بیمه شدگان بالای ۶۰ سال سازمان تأمین اجتماعی در بیمارستان‌های غیر تأمین اجتماعی هم رایگان شده است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی  در ادامه گفت: فدراسیون فوتبال دیگر هیچ بدهی به شستا ندارد و از طریق منابع نقدی و غیر نقدی بدهی خود را پرداخت کرده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7678/1/582223/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها