خداحافظی کدخدایی از سخنگویی شورای نگهبان

جنتی دبیر ماند، طحان نظیف سخنگو شد


در چهل و یکمین سالروز تأسیس شورای نگهبان، آیت‌الله احمد جنتی برای بیست و نهمین بار به عنوان دبیر این شورا ابقا شد و هادی طحان نظیف 39 ساله هم وظیفه سخنگویی را به عهده گرفت.
نهاد شورای نگهبان که تشکیل آن در قانون اساسی سال 1358 تصریح شده، در 26 تیرماه سال 59 به منظور پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی از نظر عدم مغایرت مصوبات مجلس شورای اسلامی با آنها تأسیس و آغاز به کار کرد و هر ساله در همین روزها جلسه انتخابات اعضای هیات رئیسه آن شامل دبیر، قائم مقام دبیر و سخنگوی این نهاد برگزار می شود.
دیروز در جلسه این شورا که طبق اعلام عباسعلی کدخدایی از پیش مشخص بود که با تغییری در جایگاه سخنگویی همراه خواهد شد، اعضا بار دیگر به ادامه دبیری آیت‌الله احمد جنتی رأی موافق دادند تا او برای بیست و نهمین سال پیاپی دبیر شورای نگهبان شود و جوان‌ترین حقوقدان این نهاد را هم به عنوان سخنگو برگزیدند.
البته از عضویت احمد جنتی که در تیرماه 95 از سوی رهبری انقلاب برای 6 سال دیگر در جایگاه فقیه تمدید شده بود، تنها یک سال دیگر زمان باقی مانده است. و او در یک سال پایانی این دوره از شورای نگهبان همچنان دبیر خواهد ماند.
دبیری آیت الله جنتی که از نخستین دوره شکل‌گیری نهاد شورای نگهبان، با انتصاب امام خمینی به عنوان عضو فقیه در آن حضور داشته است، از دوره سوم شورای نگهبان- که از سال 71 آغاز و تا 77 ادامه داشته-، شروع شد. جنتی از آن زمان که 66 سال سن داشت تا همین حالا همچنان به عنوان دبیر شورای نگهبان در حال فعالیت است. هرچند در چند روز گذشته در فضای مجازی شایعاتی در مورد تغییر دبیر شورای نگهبان مطرح شد اما به نظر می‌رسد در زمان یک سال باقی مانده تا پایان این دوره، چنین اتفاقی رخ ندهد و جنتی این دوره را هم به پایان برساند.
آیت الله جنتی پس از انتخابات دیروز که جدای از ابقایش سخنگویی 39 ساله را هم در کنار خود می بیند، از تلاش خود برای ادامه حضور کدخدایی گفت که مورد موافقت او قرار نگرفت.
او در سخنان خود با اشاره به اتمام مسئولیت عباسعلی کدخدایی در سمت سخنگویی شورای نگهبان و امتناعش از ادامه قبول این مسئولیت، گفت: بنده به آقای دکتر کدخدایی خیلی اصرار کردم که شما همچنان سخنگو باقی بمانید اما ایشان نپذیرفتند. آیت‌الله جنتی افزود: ایشان سخنگوی خوبی برای شورای نگهبان بودند و در این مدت مسئولیت با متانت، استدلال و منطق، به خوبی از شورای نگهبان دفاع کردند و ارتباط خوبی با رسانه‌ها و خبرنگاران داشتند و آبروی این شورا را حفظ کردند که بنده قدردان زحمات ایشان بوده و هستم. دبیر شورای نگهبان ادامه داد: آقای دکتر کدخدایی برای بنده همواره مشاور امین بوده‌ و هستند و الان نیز مسئولیت مهم پژوهشکده شورای نگهبان را برعهده‌ دارند؛ حُسن‌ ایشان جوان‌شناسی و جوان‌پروری است و در پژوهشکده شورای نگهبان توانسته‌اند حقوقدانان جوانان را جمع کنند و پرورش دهند و این کار جزو افتخارات ایشان است. آیت‌الله جنتی با اشاره به فعالیت پژوهشگران و نظرات مشورتی آنها به اعضای شورای نگهبان گفت: بحمدالله در پژوهشکده شورا جوانان متدین، به‌روز، مطلع و با اخلاص کار می‌کنند و برای آینده شورای نگهبان و کشور مفید هستند.
یک دهه شصتی جانشین کدخدایی
اما شب پیش از برگزاری جلسه شورای نگهبان، عباسعلی کدخدایی با این جمله که «بهتر است جوان‌ها در این عرصه بیایند و سکاندار این مسئولیت شوند و ان‌شاءالله طرح نو و فکر نو داشته باشند»، از سخنگویی شورا خداحافظی کرد تا جای خود را به جوان‌ترین حقوقدان این نهاد بدهد.
کدخدایی از سال 1380 تا 1392 به مدت 12 سال عضو حقوقدانان شورای نگهبان بود و در سال 92 تنها با اختلاف یک رأی نتوانست نظر مجلس اصولگرای نهم را جلب کند و از شورا دور ماند. کدخدایی در سال 95 بار دیگر به مجلسی که اتفاقاً اصلاح‌طلب هم شده بود معرفی شد که این بار با رأی قاطع نمایندگان به شورای نگهبان بازگشته است. او دیروز پس از مجموعاً 13 سال سخنگویی، دیگر تمایلی برای ماندن در این مسئولیت نداشت و جای خود را به هادی طحان نظیف داد. ناگفته نماند که کدخدایی یکی از نزدیک‌ترین و معتمدین آیت‌الله جنتی بوده که در همین چند سال اخیر، هم به عنوان قائم مقام دبیر فعالیت می‌کرد و هم اینکه خردادماه ۹۵ طی حکمی از سوی احمد جنتی به عنوان مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد. کدخدایی از سال 90 تاکنون از سوی رهبری انقلاب، به عنوان هیأت عالی حل اختلاف قوا و تنظیم روابط قوای سه‌گانه در حال فعالیت است. او عضو هیأت علمی و استاد تمام گروه حقوق عمومی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران است.
هادی طحان نظیف متولد سال 1361 در شهر دزفول و دارای دکترای حقوق عمومی است. او در ۲۵ تیر ۱۳۹۸ با کسب ۱۵۶ رأی از سوی نمایندگان مجلس، به عنوان جوان‌ترین عضو حقوقدان شورای نگهبان انتخاب شد. عضویت هیأت علمی دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق(ع)، معاونت آموزشی دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق(ع)، دبیر جلسات شورای نگهبان، ‌مشاور معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان، عضو مجمع مشورتی حقوقی شورای نگهبان، مدیر گروه حقوق اجتماعی- فرهنگی مرکز تحقیقات شورای نگهبان، دبیر هیأت رئیسه و شورای دانشگاه امام صادق (ع)، کارشناس و مشاور حقوقی «هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین» مجلس شورای اسلامی، دبیر کمیته فرهنگی- اجتماعی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و کارشناس گروه حقوق عمومی دفتر مطالعات حقوقی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از جمله مسئولیت‌ها و سوابق سخنگوی جدید شورای نگهبان است. او پیش از این نیز دبیر جلسات شورای نگهبان بوده است.
در جلسه دیروز شورای نگهبان، همچنین سیامک ره‌پیک با رأی اعضا به عنوان قائم مقام دبیر شورا در سمت خود باقی ماند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7678/3/582238/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها