روایت سفیر ایران در روسیه از تمدید توافقنامه 20 ساله تهران- مسکو


کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو سه‌شنبه شب در برنامه گفت‌‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما درباره مناسبات تهران و مسکو و موافقتنامه بین دو کشور گفت: در سال ۲۰۰۱ قراردادی ۲۰ ساله را با روسیه امضا کردیم و در مجلس شورای اسلامی هم به تصویب رسید و قرار شد اگر یکی از دو کشور نسبت به قرارداد و تمدید آن مطلبی داشتند یک سال قبل از اتمام مطرح کنند، در غیر این صورت هر پنج سال یک بار تمدید خواهد شد.
به گزارش ایرنا، وی افزود: این قرارداد الان به شکل اتوماتیک پنج سال تمدید شد و در سطوح مقامات عالی کشور، در نامه‌ای که رهبر معظم انقلاب به ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه نوشتند و پاسخی که پوتین داد، بحث در این خصوص بود که این قرارداد را برای بیش از دو دهه یا بیشتر تمدید کنیم.
جلالی با ذکر این نکته که این یک موافقتنامه است و حتماً نیازمند تصویب مجلس شورای اسلامی است، گفت: برنامه بر این اساس است که براساس توافق انجام شده، پیش‌نویس این توافقنامه توسط جمهوری اسلامی ایران تهیه شود که در سفارت جمهوری اسلامی ایران چند ماه برای این موضوع وقت گذاشتیم و پیش‌نویسی را تهیه کرده و به وزارت امور خارجه کشورمان ارسال کردیم که وزارت خارجه در حال بررسی است و پس از جمع‌بندی در داخل کشور، قرار شد این پیش‌نویس را به طرف روس بدهیم تا آنها هم بررسی کنند و مذاکرات انجام و در نهایت در دولت و مجلس تصویب شود.
وی درباره ویژگی‌های این توافقنامه نیز عنوان کرد: چون ۲۰ سال از عمر موافقتنامه قبلی گذشت، نیاز بود که با توجه به شرایط جدید منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین روند توسعه‌ای که امروز در ایران و روسیه نوین وجود دارد، متن توافقنامه با توجه به این موارد نگاشته شود. مشکلی که الان داریم این است که روسیه نوین را بخوبی نمی‌شناسیم، خیلی‌ها تصوراتشان از روسیه، دوران کمونیستی و تزاری است در حالی که روسیه در ۲۰ سال گذشته شاهد پیشرفت‌های بسیار زیادی بوده و یک روسیه جدیدی است.
این دیپلمات ارشد ایرانی با یادآوری این نکته که در کنار آن هم خیلی از روس‌ها، جمهوری اسلامی ایران و ایران نوین را با ظرفیت‌های جدیدی که در ایران حادث شده نمی‌شناسند، افزود: بنا داریم در این توافقنامه پیش رو ظرفیت‌های جدیدی که در دو کشور به‌وجود آمده، به هم متصل شود و روابط را در عرصه‌های مختلف گسترش دهیم.
او همچنین گفت که این توافقنامه در عرصه‌های سیاسی، امنیتی، نظامی، دفاعی و بویژه اقتصادی است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7678/3/582241/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها