دیگه چه خبر؟


معافیت بخشی از تحریم‌های ایران از سوی امریکا

 خبر اول اینکه، وزارت خارجه امریکا اعلام کرده به منظور دسترسی ایران به بخشی از دارایی‌های مسدود شده‌اش در کره‌جنوبی و ژاپن، برای تبادلات نفتی با جمهوری اسلامی، معافیت تحریمی صادر کرده است. به‌گزارش ایسنا به نقل از «واشنگتن فری بیکن»، وزارت امور خارجه ایالات متحده اعلام کرد که با هدف دسترسی جمهوری اسلامی ایران به بخشی از دارایی‌های مسدود شده‌اش در کره جنوبی و ژاپن، از بخشی از تحریم‌های تجارت غیرقانونی نفت ایران چشم‌پوشی می‌کند. طبق ابلاغیه‌ای که وزارت امور خارجه امریکا به کنگره ارسال کرده است، این معافیت تحریمی که به امضای «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده درآمده است، «انتقال وجوه ایران در حساب‌های محدود شده به صادرکنندگان در ژاپن و جمهوری کره (کره‌جنوبی) را مجاز می‌داند.» طبق این گزارش، در بخشی از ابلاغیه وزارت خارجه ایالات متحده آمده است که این معافیت اجازه می‌دهد تا پول‌های ایران که در نتیجه تحریم‌های امریکا مسدود شده بود، بدون نقض قانون آزاد شود.

واشنگتن: در حال رایزنی با ایران برای تبادل زندانیان هستیم

 خبر دیگر اینکه، سخنگوی وزارت امورخارجه امریکا گفت که کشورش در حال انجام مذاکرات غیرمستقیم با ایران برای تبادل زندانیان میان دو کشور است. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، «ند پرایس» گفت: ما در حال انجام مذاکرات غیرمستقیم اما فعال با ایران برای تضمین آزادی شهروندان امریکایی بازداشت شده در این کشور هستیم. وی در ادامه تصریح کرد که این رایزنی‌ها به طور مجزا از مذاکرات هسته‌ای با ایران صورت می‌گیرد. این دیپلمات امریکایی همچنین مدعی شد که بازداشت این افراد ناعادلانه بوده و آنها مدتی طولانی است که از آزادی خود محروم شده‌اند. سخنگوی دولت ایران هم دو روز پیش گفت که تهران و واشنگتن در حال رایزنی درباره مبادله زندانیان هستند و در صورت حصول هر نتیجه در این رایزنی‌ها، آن را اعلام خواهند کرد.

واکنش وزارت خارجه به ادعای امریکا برای ربایش یک ایرانی

 دست آخر اینکه، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان ادعای وزارت دادگستری مبنی بر تلاش ایران برای ربایش یک فرد در امریکا را مضحک خواند. به گزارش ایسنا، وزارت دادگستری امریکا در بیانیه‌ای مدعی شد که چهار ایرانی به دسیسه برای ربودن «یک خبرنگار مستقر در بروکلین» متهم شده‌اند. وزارت دادگستری امریکا مدعی شده است که چهار ایرانی برنامه داشتند «خبرنگاری ایرانی‌الاصل را به خاطر تحریک افکار عمومی در ایران و سراسر جهان نسبت به تغییر قوانین و رویه حکومت ایران» بربایند. آدری اشتراوس، دادستان امریکا در بخش جنوبی نیویورک در این بیانیه مدعی شده است: دولت ایران ظاهراً به عاملانی داخلی دستور داده بود که با قصد ربودن قربانی و بازگرداندنش به ایران که در بهترین حالت، سرنوشت او در آنجا نامعلوم می‌ماند، این آدم‌ربایی را طرح‌ریزی کرده و در خاک امریکا اقدام به جاسوسی کنند. سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنش به این خبر گفت: این ادعای جدید دولت امریکا که دشمنی آشکار و پنهانش با ایران بر کسی پوشیده نیست، آنقدر بی‌پایه و مضحک است که واقعاً ارزش پاسخگویی ندارد. سعید خطیب‌زاده افزود: این اولین بار نیست که امریکا به این قبیل سناریوسازی‌های هالیوودی که تنها هدف آن احیای ناامیدانه مهره‌های سوخته و بی ارزش‌شده خود می‌باشد، مبادرت می‌ورزد. خطیب‌زاده تأکید کرد: البته از امریکایی که تاریخ کوتاهش مملو از ترور، آدم‌ربایی و خرابکاری در کشورهای دیگر است، چنین داستان‌سرایی‌های خیالی بعید نیست ولی مقامات امریکایی این بار با این طراحی و پی‌رنگ ساده‌لوحانه واقعاً به شعور جهانیان توهین کرده‌اند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7678/3/582242/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها