هشدار هواشناسی نسبت به وقوع سیلاب و بارش‌های رگباری در21 استان


زهره افشار
خبرنگار
در حالی که گرما در بسیاری از استان‌ها مشکلاتی را برای مردم به‌وجود آورده و روز گذشته دما در شهر اهواز به‌عنوان گرم ترین شهر کشور 49.9 درجه سانتیگراد رسید، هواشناسی نسبت به وقوع سیلاب در 8 استان هشدار جدی داده و برای 13 استان دیگر هم هشدار سطح نارنجی صادر کرده است. گفته می‌شود در شرایطی که خاک در بیشتر نقاط کشور تشنه یک قطره آب است وقوع این بارش‌های رگباری در دشت‌های خشک می‌تواند بر شدت سیلاب‌های ایجاد شده بیفزاید.
صادق ضیاییان مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی به «ایران» گفت: بارش‌ها در جنوب و جنوب شرق کشور بارش‌های مونسون است که از اقیانوس هند شکل می‌گیرند و رطوبت را به این بخش از کشور ما تزریق می‌کند. وی با اشاره به هشدار سطح نارنجی برای 8استان تا روز یکشنبه هفته آتی به‌دلیل وقوع سیلاب تصریح کرد: بیشترین حجم بارش‌ها برای روز جمعه خواهد بود و نگرانی ما بیشتر برای استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان فارس و جنوب کرمان است که پرخطر‌ترین مناطق جنوب کشور به‌شمار می‌روند. شدت بارش‌های مونسون در حدی است که تا روز یکشنبه می‌تواند حتی تا کهگیلویه و بویر احمد را نیز دربربگیرد. گفتنی است بارش‌ها در جنوب و جنوب شرقی کشور به‌دلیل وقوع پدیده مونسون است و بقیه مناطق درگیر با بارش‌های رگباری به‌دلیل گذر امواج از تراز میانه جو میزبان بارش‌های رگباری می‌شوند.
این بارش‌های سیلابی که از روز گذشته (چهارشنبه) در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان گلستان، کرمان و آذربایجان غربی آغاز شده است در برخی نقاط با رعدوبرق و وزش باد شدید، خیزش گردوخاک و تگرگ همراه بوده است.
 امروز استان های گلستان، نیمه جنوبی استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، فارس، شمال آذربایجان غربی همچنان با این پدیده مواجه هستند و به همین دلیل از مردم می‌خواهیم از تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کرده و کوهنوردان به ارتفاعات نروند ضمن اینکه چرای دام در مراتع هم می‌تواند برای مرتعداران و چوپانان خطرآفرین باشد. همچنین امروز و فردا احتمال جاری شدن روان آب در مسیل‌ها، آبگرفتگی معابر، برخورد صاعقه، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌های فصلی و انسداد موقت جاده‌ها برای نقاطی از استان‌های هرمزگان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، گلستان، سیستان و بلوچستان کرمان و فارس وجود دارد. وی همچنین از صدور هشدار سطح نارنجی برای 13استان دیگر شامل تهران، البرز، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، قزوین، اصفهان، قم، مرکزی مازندران، یزد، اردبیل و گیلان خبر داد و افزود: در این استان‌ها احتمال رگبار پراکنده رعد و برق و خیزش گردو غبار وجود دارد. ضیاییان افزود: تا اواسط هفته آینده دما در همین حد در بیشتر نقاط کشور پایدار خواهد بود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7678/6/582257/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها