خاطرات یک دیپلمات

روایت گمشده


فاروق الشرع / وزیر خارجه سابق سوریه
مترجم: حسین جابری انصاری

بسته شدن پرونده هنداوی

بانوی آهنین از دور و بی‌آنکه دست دهد با صدای بلند رو به من کرد و گفت: فرستاده‌ای را برای ملاقات با شما به دمشق فرستادم، اما او را نپذیرفتید. پاسخ دادم: چگونه او را می‌پذیرفتیم، در حالی که هیچ معرفی‌نامه مکتوبی به‌همراه نداشت و روابط دو کشور قطع بود. تاچر گفت پس از بازگشت به لندن او را دوباره می‌فرستم تا راه حلی برای این موضوع بیابد. در آن لحظات، احساس خشنودی به من دست داد، زیرا تردیدم درباره فرستاده تاچر و عدم پذیرش ملاقات با او، کار خود را کرده بود.
دیوید گوربوث فرستاده رسمی دولت بریتانیا چند روز بعد به دمشق آمد و پس از انجام گفت‌و‌گوهایی با برخی مدیران وزارت خارجه، او را در دفترم به حضور پذیرفتم. مذاکرات سختی داشتیم چون همکاران من در وزارت خارجه و به شکل ویژه‌ای شخص خودم، اصرار داشتیم بیانیه مشترکی منتشر شود و ضمن اعلام بازگشت روابط سوریه و بریتانیا، به اقدامات اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی اشاره و بر ضرورت تمایز میان مقاومت مشروع در برابر اشغال، با محکومیت تروریسم تأکید شود. گوربوث از من صمیمانه خواست جزئیات بیشتری از مذاکرات انجام شده را به رسانه‌های گروهی اعلام نکنم و آنها نیز به مجلس عوام اعلام خواهند کرد، پرونده هنداوی در رابطه با سوریه بسته شده است.
کوشش برای شکست سوریه هراسی: دیدار با پاپاندرئو
روند سوریه هراسی در اروپا و امریکا با سوء‌استفاده از توطئه هنداوی به‌عنوان نوک پیکان تهاجم علیه سوریه، رو به فزونی نهاد. این موضوع البته بخشی از تنش زایی ایالات متحده در فضای جنگ سرد حاکم بر روابط بین دو ابرقدرت امریکا و شوروی بود. ایالات متحده این تنش زایی را پیش‌تر با تهاجم به لیبی آغاز کرده بود که با واکنش مؤثر شوروی، روبه‌رو نشد. در این شرایط، فرضیه احتمال تهاجم اسرائیل به سوریه مطرح و بعید نمی‌نمود، بویژه پس از تدارک بهانه بزرگی در اندازه پرونده هنداوی برای آنها، که تنها نزد ما رسوا بود و همزمان ضعف ارتش سوریه که نیازمند نوسازی امکانات خود در سایه متغیرهای نظامی جدید بود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7679/4/582305/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها