دستور مهم رئیس دستگاه قضا درباره قصاص

توصیه‌های مراجع تقلید به اژه‌ای


گروه سیاسی/ آخر هفته رئیس دستگاه قضا با سفر به دو استان به پایان رسید. غلامحسین محسنی اژه‌ای روز پنجشنبه در اولین سفر استانی خود به‌عنوان رئیس قوه قضائیه به همراه جمعی از مسئولان عالی قضایی راهی استان ایلام شد و سپس صبح جمعه برای دیدار با مراجع عظام تقلید به شهر قم رفت.
 بازدید از زندان مرکزی ایلام نخستین برنامه سفر او بود و در ادامه هم با حضور در جمع قضات و کارکنان قضایی این استان دستور مهمی در خصوص پرونده‌های قصاص صادر کرد. محسنی اژه‌ای بر ضرورت رفع مشکلات مردم در واحد‌های قضایی نیز تأکید کرد و گفت: رسیدگی سریع و بادقت به پرونده‌های مردم بویژه اقشاری که محروم‌تر از سایرین هستند و پول وکیل و کارشناسی ندارند، باید در اولویت کار قضات و کارکنان قضایی باشد. وی با تأکید بر لزوم تناسب صدور قرار با نوع اتهام، گفت: باید تا آنجا که امکان دارد، از زندان رفتن آن دسته از افرادی که می‌توان مانع از فرستادن آنها به زندان شد، جلوگیری کرد.
به گزارش میزان؛ رئیس دستگاه قضا تأکید کرد: باید در صورت مهیا بودن شرایط کاری کرد که فرد یک شب یا چند ساعت هم در زندان نماند؛ ممکن است برای ما به‌عنوان نیرو‌های قضایی فرستادن یک فرد برای چند ساعت یا یک شب به زندان امری عادی باشد، اما همین موضوع ممکن است زندگی آن فرد را بشدت تحت تأثیر قرار دهد. وی با بیان اینکه قرار باید به گونه‌ای باشد تا حتی‌الامکان منجر به بازداشت فرد نشود، گفت: باید در صورت بازداشت فرد، بستر برای تأمین قرار صادره مهیا باشد. رئیس قوه قضائیه ضمن توصیه به قضات برای صادر نکردن قرار بازداشت موقت تا آنجا که امکان دارد، گفت: اگر در فردای روز صدور قرار بازداشت موضوع حل شد، بلافاصله باید برای آزادی فرد بازداشت شده اقدام کرد. اژه‌ای همچنین با توصیه به قضات استان ایلام برای صدور احکام مجازات جایگزین حبس، عنوان کرد: کسانی که امنیت و آرامش مردم را به هم می‌ریزند، باید به حبس بروند، اما در خصوص مواردی که ضرورتی برای به زندان فرستادن افراد نیست، باید از این کار اجتناب شود.
رئیس قوه قضائیه بر استفاده حداکثری از ظرفیت مردم، صاحبان نفوذ و صاحبان کلام برای گذشت اولیای دم از تقاضای قصاص تأکید کرد و گفت: قصاص هر یک نفر در جامعه، مشکلات بسیاری را برای آینده فرزندان و خانواده او به وجود می‌آورد. اژه‌ای با بیان اینکه اگر، ولی یا اولیای دم در مرحله اول راضی به صرف نظر از قصاص نشدند، نباید ناامید شوند و باز هم باید اقدام کنند، تصریح کرد: در خصوص محکومان به قصاصی که چهار، پنج یا ده سال در زندان هستند، اما اولیای دم نه حکم را اجرا می‌کنند و نه رضایت می‌دهند چنانچه اولیای دم عذر موجهی ندارند، ماده ۴۲۹ قانون مجازات اسلامی تکلیف را روشن کرده و امکان اخذ تضمین مناسب و آزاد کردن این نوع از زندانیان محکوم به قصاص فراهم است؛ البته تشخیص تضمین مناسب با قاضی است. وی ضمن توصیه به دادستان و رئیس کل دادگستری برای نظارت مستمر و مستقیم بر پرونده‌های اجرای احکام، گفت: نباید شرایطی ایجاد شود که در نتیجه غفلت یک نفر، لکه‌ای کدر و تاریک در صفحه زلالی که مردم از قوه قضائیه انتظار دارند، دیده شود.
محسنی اژه‌ای در جلسه شورای اداری استان ایلام هم با اشاره به گلایه‌های بحق مردم از روال امور اداری در دستگاه‌های مختلف اعم از قضایی و اجرایی ادامه داد: مردم گله دارند کارهای ما در ادارات بسرعت انجام نمی‌شود. بوروکراسی، کاغذبازی و پیچیدگی‌های اداری سبب شده مردم برای انجام یک کار کوچک زمان زیادی را صرف کنند که این گلایه‌ها درست است. اژه‌ای برای حل مشکلات مردم استان در دستگاه قضایی به رئیس کل دادگستری ایلام دستور داد در دادگستری‌ها یک نفر کارش این باشد که کسانی که مراجعه می‌کنند و کار دارند و کارشان درست نشده کار این افراد را پیگیری کند.
 رئیس قوه قضائیه در نشست خبری پایان سفر به استان ایلام هم گفت: بر اساس اولویت‌ها و مقدورات فعلی، با کمک سایر دستگاه‌های ذی‌ربط ۱۱۷ میلیارد تومان تخصیص داده شد که برای مدت مشخص تا ظرف امسال و دو سال آینده برای کار‌های اولویت دار هزینه شود. وی همچنین گفت: مقرر شد با همکاری استانداری، سازمان بازرسی و سایر دستگاه‌ها لیستی از کلیه بنگاه‌های اقتصادی و مراکز تولیدی که با مشکلاتی مواجه هستند و یا پروژه‌هایی که نیمه تمام باقی مانده‌اند تهیه شود و کارگروه‌هایی انتخاب شود تا با کمک دولت پروژه‌های نیمه تمام، تمام شود.
دیدار با مراجع تقلید در قم
رئیس دستگاه قضا پس از پایان این سفر و به منظور دیدار با مراجع عظام تقلید صبح روز جمعه عازم قم شد و در دیدارهای جداگانه‌ای که با مراجع داشت خواستار ورود روحانیون به امر قضا شد. اژه‌ای پس از زیارت حرم مطهر حضرت معصومه(س) و گفت‌و‌گو با حجت‌الاسلام سعیدی تولیت این آستان؛ با آیت‌الله نوری همدانی از مراجع عظام تقلید دیدار کرد. رئیس قوه قضائیه در این دیدار گفت: بسیاری از مسائل امروز در جامعه ما جدید است که شاید به‌طور متعارف نشود پاسخ آنها را در کتاب‌ها پیدا کرد. وی از مراجع، علما و حوزه‌های علمیه خواست که قوه قضائیه و دیگر دستگاه‌های حاکمیتی را در حل این مسائل نوظهور یاری دهند. اژه‌ای بر همین اساس از مراجع، علما و حوزه‌ها خواست که هم درباره انطباق مسیر قضا بر مدار شرع تحقیق و مطالعه کنند و هم تمهیداتی برای تربیت روحانیون فاضل و مستعد و دارای روحیه انقلابی برای ورود به دستگاه قضا بیندیشند.
حضرت آیت‌الله نوری همدانی در این دیدار با استقبال از اظهارات رئیس دستگاه قضا برای جذب قضات از حوزه‌های علمیه، در عین حال اظهار داشت: متأسفانه جریان‌هایی به وجود آمده که حوزه را کنار زده‌اند و آنگونه که باید و شاید، به حوزه توجه نمی‌شود. وی افزود: حوزه آمادگی دارد با تربیت قاضی دستگاه قضا را در تأمین نیروی انسانی مورد نیازش یاری دهد، اما لازم است برای برنامه‌ریزی بهتر، جلسات مشترک هم‌اندیشی‌هایی صورت گیرد.
محسنی اژه‌ای در ادامه سفر یک‌روزه خود به قم همچنین با آیت‌الله علوی گرگانی از مراجع تقلید دیدار کرد. رئیس قوه قضائیه در این دیدار گفت: کار قضا سخت است و شرایط کنونی هم پیچیدگی‌های خاصی دارد که به سنگینی کار می‌افزاید. مردم گرفتار مشکلات عدیده‌ای هستند که بحق توقع دارند مشکلات‌شان در دستگاه قضا و دستگاه‌های اجرایی تا حد ممکن برطرف شود. آیت‌الله‌علوی گرگانی هم در این دیدار گفت: انتظار داریم دستگاه قضا ربا را از جامعه حذف کند. متأسفانه ربا با اسامی مختلفی از جمله دیرکرد در جامعه وجود دارد و دستگاه قضایی باید با تمام توان در رفع این آسیب تلاش کند.
رئیس قوه قضائیه همچنین در دیدار با آیت‌الله‌ جعفر سبحانی از مراجع و علما خواست که با ارائه نظر فقهی خود درباره موضوعات جدید و پیچیده‌، دستگاه قضا را یاری دهند. آیت‌الله‌ سبحانی نیز در این دیدار به ذکر توصیه‌هایی به‌ رئیس‌ دستگاه قضا پرداخت و گفت: باید مباحث فقهی برای قضات گفته شود تا از اطاله دادرسی جلوگیری شود. این مرجع تقلید با استقبال از تلاش‌های دستگاه قضا برای حمایت از تولید، خاطرنشان کرد: باید سرمایه‌های خارج کشور را به‌سمت داخل جذب کنید و امنیت قضایی و اقتصادی را در کشور فراهم کنید.
اژه‌ای در ادامه این سفر با حضور در بیت آیت‌الله‌ مکارم شیرازی با این مرجع عالیقدر دیدار کرد. رئیس قوه قضائیه با ابراز خرسندی از دیدار با آیت‌الله مکارم شیرازی به تبیین برنامه‌های دستگاه قضا در دوره تحول و تعالی پرداخت و تأکید کرد: در دوره مسئولیت خود مسیر طی شده برای شکل‌گیری دستگاه قضایی در تراز اسلامی با قوت بیشتری ادامه خواهد یافت. آیت‌الله مکارم شیرازی هم با اشاره به توانمندی‌ها و سوابق مدیریتی حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در بخش‌های مختلف قضایی خطاب به رئیس جدید قوه قضائیه گفت: جنابعالی بحمدالله تجربه موفقی در امر قضا دارید و از حمایت رهبر معظم انقلاب هم برخوردارید و اسباب کار هم برای شما فراهم هست و این شجاعت، حمایت و برنامه‌ها باعث موفقیت حضرتعالی خواهد شد. این مرجع تقلید همچنین در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم مبارزه قاطع با فساد تأکید کرد و گفت که باید جلوی قاچاق و رانت‌خواری گرفته شود.
رئیس دستگاه قضا همچنین با آیت‌الله‌ صافی گلپایگانی دیدار کرد و با تبیین برنامه‌های دستگاه قضا در دوره تحول و تعالی خواستار حمایت و مساعدت علما و حوزه‌های علمیه برای پیشبرد مأموریت‌های این قوه شد. آیت‌الله‌ صافی گلپایگانی هم با اشاره به اهمیت امر قضا و دشواری‌های این کار، گفت که قضاوت از اموری است که دقت زیادی می‌طلبد و قضات باید مراقبت کنند تبعیض در دستگاه قضایی اتفاق نیفتد که الحمدلله در جمهوری اسلامی تاکنون چنین بوده و از این به بعد هم باید روند قضایی عادلانه و به دور از تبعیض پیش رود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7679/2/582370/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها