دستور اژه‌ای و جهانگیری برای حل مشکل آب در خوزستان


گروه سیاسی/ به دنبال اعتراضات پراکنده  پنجشنبه شب گذشته در چند شهر خوزستان نسبت به کمبود آب، رئیس قوه قضائیه و معاون اول رئیس جمهوری طی دستورهای جداگانه‌ای، هیأت‌های عالیرتبه‌ای را مأمور بررسی وضعیت آب استان کرده و خواستار ارائه گزارش و راهکار به دولت و قوه قضائیه در کوتاهترین زمان ممکن شدند. این هیأت‌ها که شامل مدیران و معاونان ارشد وزارتخانه‌های نیرو، کشاورزی، کشور و مقام‌های قضایی هستند، صبح جمعه، ساعتی پس از این دستورها وارد خوزستان شدند. هرچند مقام‌های دولتی استان، مانند سرپرست فرمانداری سربندر یا استاندار خوزستان، اعتراض‌ها را موقتی و پراکنده توصیف کردند، اما این امر سبب تسریع در رسیدگی به وضعیت آب در خوزستان، بویژه نواحی مرتبط با رودخانه کرخه شده است. به گونه‌ای که مطابق دستور جهانگیری به هیأت اعزامی، گزارش این هیأت باید در اسرع وقت آماده شود تا در جلسه یکشنبه (فردا) هیأت دولت بررسی شود. بویژه اینکه مطابق گفته استاندار خوزستان، در این گزارش‌ها، خسارت ناشی از تنش آبی وارد شده به خوزستان نیز محاسبه و برای پرداخت آن تصمیم‌گیری خواهد شد. صبح جمعه، ساعتی پس از اعتراض‌ها، رئیس دستگاه قضا دستور پیگیری فوری حل مشکل آب در خوزستان را صادر کرد و در همین ارتباط یک هیأت ارشد قضایی و اجرایی برای رسیدگی به موضوع عازم این استان شد.
به گزارش ایرنا، هیأت مأمور شده از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای، متشکل از نمایندگان ارشد وزارت نیرو و دادستان کل کشور هستند که برای بررسی مشکلات پیش آمده و علل وضعیت موجود، عازم استان خوزستان شدند. مقرر شده، هیأت اعزام شده پیگیر راهکارهای فوری حل مشکل آب در استان خوزستان شده و نتیجه اقدامات و همچنین دلایل به وجود آمدن وضعیت موجود را به رئیس قوه قضائیه گزارش کنند. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری نیز طی پیگیری جداگانه‌ای، به وزرای مربوطه دستور داد به صورت فوری به مشکل مردم خوزستان رسیدگی کنند. جهانگیری در نامه‌های جداگانه‌ای خطاب به عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، رضا اردکانیان وزیر نیرو و خاوازی وزیر جهاد کشاوزی دستور داد معاونان آن وزارتخانه به سرپرستی رئیس ستاد مدیریت بحران روز جمعه به اهواز سفر کنند. همچنین در نامه و دستور جهانگیری، از این اعضا خواسته شد تا در مورد برآورد خسارت و زمانبندی پرداخت و سایر مسائل مورد نظر مردم و مسئولان استان گزارش تهیه تا در جلسه یکشنبه دولت تصمیم‌گیری شود.
روایت خبرگزاری فارس از اعتراض‌ها در حمیدیه و سوسنگرد و اهواز
خبرگزاری «فارس» بامداد جمعه در گزارشی از اعتراض‌ها در خوزستان، نوشت که «به دنبال مشکل کم‌آبی رودخانه‌های خوزستان بویژه کرخه که باعث بروز مشکل کمبود آب کشاورزی و آب آشامیدنی در مناطق روستایی شد، در حمیدیه، شادگان، سوسنگرد و منطقه زرگان اهواز تعدادی از اهالی با اعلام نارضایتی از وضعیت موجود، نسبت به عدم تأمین حقابه تالاب‌ها و رودخانه‌ها وهمچنین پروژه‌های انتقال آب کارون ابراز نگرانی کردند.»
این گزارش اضافه کرد: «همچنین چندین جوان در برخی از جاده‌ها در ماهشهر، کوت عبدالله، خرمشهر و ملاثانی اقدام به آتش زدن لاستیک و بستن جاده کردند که عبور و مرور خودروها برای دقایقی مختل شد اما با حضور نیروهای انتظامی بدون هر گونه درگیری اکنون ترافیک در همه جاده‌ها روان شده است.»
فارس از قول فریدون بندری سرپرست فرمانداری بندرماهشهر نوشت: «مسدود کردن مسیر بندرماهشهر به بندرامام خمینی به‌صورت جدی وجود نداشته و فقط تعداد اندکی افراد نوجوان در پی فراخوانی در فضای مجازی به دلیل مشکلات بی‌آبی اقدام به این کار کردند.» مطابق این گزارش، علاوه بر کم آبی، مسأله دیگری که زمینه بروز این اعتراض‌ها را فراهم کرده، انتشار خبر صدور مجوز برای پروژه‌های جدید انتقال آب کارون و همچنین خشک شدن رودخانه کرخه و هورالعظیم بوده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7679/3/582377/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها