میراثی به نام تصوف


 میثم فرجی
فعال حوزه نشر
کتاب «تصوف» (اصول تصوف ابوسعد عبدالملک ابی عثمان خرگوشی با نگاهی به تهذیب‌الاسرار) به قلم پروفسور عرفان گوندوز عرفان‌پژوه اهل ترکیه است. کتاب بررسی حیاتِ صوفیانه ابوسعد عبدالملک ابی عثمان خرگوشی با نگاهی به«تهذیب‌الاسرار» وی است. ابوسعد عبدالملک که به خرگوشی شهرت دارد، در نیشابور به دنیا آمده و در همان‌جا پرورش یافته است، از این‌رو گاه نیشابوری هم یاد شده است. با آنکه تاریخ ولادت او به طور قطعی تثبیت نشده است، از روی تاریخ وفاتش تخمیناً می‌توان گفت که در حدود 330 هـ. تولد یافته است. در وصف خرگوشی، زکریا محمّد بن محمود قزوینی می‌گوید: «از مشهورترین علمای خراسان بود، با علم و زهد و حیات مستقیم شهره بود و کتاب‌های زیادی در علوم شرعی تصنیف کرده است.» ابن جوزی گوید: «مردی ثقه، صالح، صاحب ورع و زاهد بود.» یاقوت حموی گوید: «فقیه شافعی بود که با زهد و اعمالِ خیر و نیکو شهرت داشت.»
کتاب سه فصل دارد:
  در فصل اوّل، کوشیده شده است که روزگار خرگوشی، جوانب فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و صوفیانه او شناسانده شود.
 در فصل دوم، زندگانی، رشد و برداشت خرگوشی از تصوّف موضوع بحث بوده و معرفی مؤلّف از جنبه فنّی نیز مدّ توجه بوده است.
 در فصل سوم تهذیب‌الأسرار که موضوع گزیده شده برای نشر است، مورد بررسی انتقادی قرار گرفته، سعی شده است که جایگاه آن در میان آثار صوفیانه و اهمیت آن نشان داده شود.کتاب تذهیب‌الاسرار را می‌توان در رده آثاری قرار داد که تنها بحث در اصطلاحات صوفیه را مدّنظر قرار داده‌اند و اندیشه‌های گوناگونی را که صوفیان در ارتباط با این اصطلاحات بر زبان آورده‌اند، نقل کرده‌اند.
اما در توضیح بیشتر برای معرفی نویسنده کتاب خوب است بدانید که پروفسور عرفان گوندوز در سال 1950 در «یشیل‌حصار» در استان قیصریه به دنیا آمد. دوره ابتدایی را در همان یشیل‌حصار و دوره دبیرستان را در مدرسه معقول و منقول (امام خطیب) در قیصریه در 1969 به پایان رسانید. در سال 1974 از انستیتوی عالی اسلامی استانبول فارغ‌التحصیل شد. در همان شهر به استادیاری در رشته تاریخ تصوف منصوب شد. در همین انستیتو که بعداً به دانشکده الهیات دانشگاه مرمره تغییر نام داد، در سال 1983 درجه دکتری گرفت. در 1990 دانشیار شد. در سال 1986 برای ادامه تحقیق به قاهره اعزام شد.
کتاب «تصوف»
نویسنده: عرفان گوندوز
ترجمه: توفیق. ه. سبحانی



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7679/16/582389/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها