آیت‌الله صافی گلپایگانی:

اعتماد به طالبان اشتباهی غیرقابل جبران است


آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید در واکنش به وقایع اخیر کشور افغانستان در بیانیه‌ای ضمن هشدار به دولت‌ها و مجامع بین‌المللی تأکید کرده است که اعتماد به طالبان با سابقه شرارت و آدمکشی، یک اشتباه بزرگ و غیر قابل جبران است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی این مرجع تقلید، در این بیانیه آمده است: این روزها جهان شاهد حوادث بسیار وحشتناک و تأسف‌آوری است که وجدان بشریت و فطرت پاک انسان‌ها، شرمنده از این جنایات است، آیا می‌شود گروهی خود را انسان بنامند، اما نسبت به همنوع خود این همه جنایات مرتکب شوند!؟
این بیانیه حاکی است: خشونت و درنده‌خویی‌ تروریست‌ها از یک طرف؛ و از سوی دیگر، سکوت جهانیان و دولت‌ها و مجامع به‌اصطلاح حامی حقوق بشر، موجب تعجب و شرمندگی است. بیانیه می‌افزاید: اعتماد به گروهی که سابقه شرارت و قتل و آدمکشی آنان بر همه جهانیان روشن است اشتباه بزرگ و غیر قابل جبران است.
آیت‌الله صافی در بخش دیگری از بیانیه خود تصریح کرده است: اینجانب بنابر وظیفه دینی و انسانی خود، به همه دولت‌ها و مراکز بین‌المللی بویژه سازمان ملل و سازمان کنفرانس اسلامی و دولت جمهوری اسلامی ایران، هشدار می‌دهم که نسبت به این وحشی‌گری‌ها و شهادت تعداد زیادی از مظلومین در افغانستان و آواره‌ گشتن هزاران نفر از مردم، اعم از زن و مرد، پیر و جوان و کودک، واکنش جدی نشان دهند تا جلوی تجاوزها گرفته شود، به یقین، سکوت امروز آنها موجب پشیمانی و ندامت در آینده است. گروه طالبان از چند ماه پیش در افغانستان شروع به پیشروی کرده و اکنون نیز مدعی است که بیش از ۸۰ شهرستان از مجموع ۴۲۱ شهرستان افغانستان را تحت کنترل خود درآورده است.
بیانیه مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم
مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم هم در بیانیه‌ای درباره تحولات اخیر افغانستان نوشته است: چگونه می‌توان بازگشت دوباره جریانی تندرو و افراطی به قدرت را نظاره کرد که با تفسیری خشن از اسلام و برداشتی گذشته گرا و متصلب از شریعت، پیشینه و کارنامه‌ای تاریک در محروم ساختن شهروندان از حقوق و آزادی‌های اساسی و بنیادین آنان داشته و از خشونت، سرکوب و کشتار در دستیابی به اهداف خود هیچ پروایی نداشته است؟
به گزارش تابناک، این تشکل مذهبی- سیاسی افزوده: بی تردید استراتژی توسعه طلبانه نیروهای بیگانه با رهبری امریکا در اشغال این سرزمین و ناکامی دولت در تأمین حقوق و نیازهای معیشتی اولیه مردم و فساد گسترده، زمینه‌ساز گسترش نفوذ این جریان و موفقیت آن در تصرف استان‌ها و ایالت‌ها بوده است.
دولت‌هایی که زمانی با حمله به این سرزمین نوید پایان خشونت و برقراری دموکراسی و آزادی می‌دادند، اینک مردم را بی پشتیبان گذارده و به اسلام گرایان تندرو و افراطی چراغ سبز نشان می‌دهند. در ادامه این بیانیه آمده: از سازمان کنفرانس اسلامی نیز انتظار می‌رود با تشکیل نشست اضطراری و گرد آوردن همه دولت‌های اسلامی برای حل این مشکل تدبیری عاجل بیندیشد.
جمهوری اسلامی ایران نیز وظیفه دارد در چارچوب منافع ملی و مسئولیت‌های فراملی خود از توان و امکانات خود برای یاری مردم افغانستان بهره ببرد و از تضییع و پایمال شدن حقوق آنان بویژه شیعیان جلوگیری کند. مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم مراتب عمیق نگرانی و همدردی و همراهی خود را با ملت شریف افغانستان نسبت به حاکمیت مجدد طالبان اعلام می‌کند.
همچنین از مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله‌العالی که با پیام قاطع و دلسوزانه و امیدبخش خود در برابر تضییع حقوق مردم افغانستان واکنش نشان دادند، به طور ویژه سپاس و تقدیر می‌کند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7680/2/582425/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها