انتظار سخنگوی جدید شورای نگهبان از مجلس؛

نظارت مستمر شورا بر افراد تأیید صلاحیت شده قانون شود



سخنگوی جدید شورای نگهبان هم همچون کدخدایی بر نظارت مستمر بر تأیید صلاحیت شدگان این شورا تأکید دارد اما آن را نیازمند قانونگذاری می‌داند.
هادی طحان نظیف در نخستین اظهارنظر خود از جایگاه سخنگویی شورای نگهبان به صراحت اعلام کرد: نظارت شورای نگهبان بر عملکرد افراد تأیید صلاحیت‌شده در طول دوره خدمت‌شان، در سیاست‌های کلی انتخابات که توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده، مورد اشاره قرار گرفته و طبیعتاً اجرای آن نیاز به قانونگذاری دارد. او تأکید کرد: این نظارت، موضوع با اهمیتی است که امیدواریم مجلس محترم مقداری جزیی‌تر به قانونگذاری در این مورد بپردازد.
به گزارش ایسنا؛ او که به مناسبت سالگرد تأسیس شورای نگهبان با رادیو ایران گفت‌و‌گو می‌کرد؛ با تأکید براینکه وجود شورای نگهبان به رعایت و پاسداشت حقوق مردم می‌انجامد، گفت: اولین صلاحیت شورای نگهبان بحث نظارت بر مصوبات مجلس و اساسنامه‌های دولتی است. تفسیر قانون اساسی صلاحیت دوم شورای نگهبان است و صلاحیت سوم شورای نگهبان نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری و همه پرسی است. صلاحیت چهارم شورا بررسی نامه‌های دیوان عدالت اداری از سوی فقهای شورای نگهبان است. او اضافه کرد: تفاسیر شورای نگهبان در این چهل سال نشان می‌دهد شورا تأکید بر متن قانون اساسی دارد. نصاب تفسیر قانون اساسی بالاست که به بیش از ۹ رأی اعضای شورا نیاز دارد. سخنگوی شورای نگهبان گفت: این نهاد برآمده از انقلاب است و برای پاسداری از ارزش‌های انقلاب به‌وجود آمده است بنابراین جایگاه رفیعی دارد. اموری که به شورای نگهبان سپرده شده بسیار مهم است و تلاش ما پافشاری بر حقوق مردم است. وی در پایان گفت: اگر جایی نقد منصفانه از شورای نگهبان باشد حتماً استفاده می‌کنیم. شورای نگهبان پاسدار اسلامیت و جمهوریت نظام است.
فضل‌الله موسوی دیگر عضو حقوقدان شورای نگهبان هم در یک برنامه تلویزیونی هدف از نظارت شورای نگهبان بر انتخابات مجلس و خبرگان رهبری و ریاست جمهوری را ورود افراد صالح به این مراکز حساس نظام خواند و گفت: این طور نباید باشد فردی که در یک دوره تأیید صلاحیت شده تا ابد مورد تأیید صلاحیت قرار گیرد، طبیعی است انسان‌ها در حال تغییر هستند و اگر فردی از دایره صلاحیت خارج شود، باید رد صلاحیت شود البته قوانین بررسی صلاحیت‌ها در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی متفاوت است، در انتخابات ریاست جمهوری موضوع ردصلاحیت مطرح نیست و تنها در انتخابات مجلس است که ردصلاحیت معنی دارد. وی درباره رأی‌گیری در انتخابات ریاست جمهوری گفت: در فرایند رأی‌گیری که به احراز یا عدم احراز صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری صورت می‌گیرد، رأی‌گیری به شکل مخفی صورت می‌گیرد و هر فرد بین خودش و خدای خود و گزارش‌های حاصله رأی‌اش را می‌دهد و میزان نصف بعلاوه یک آرای مأخوذه است. موسوی تأکید کرد: در انتخابات ریاست جمهوری مانند انتخابات مجلس نیست که دلایل ردصلاحیت به کاندیدا توضیح داده شود، چون قانون در این خصوص سکوت کرده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7680/3/582431/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها