محافظت از سالمندان با یک فناوری پوشیدنی



علیرضا احمدی- به موازات افرایش سن، میزان تعادل کمتر می‌شود و همین موضوع سبب می‌شود تا گاه سالمندان زمین بخورند و در اثر این حوادث، آسیب‌های جدی ببینند.
فعالان عرصه فناوری تاکنون در این زمینه مطالعات گسترده‌ای داشته‌اند و حالا یک تکنولوژی کمکی برای سالمندان ارائه داده‌اند که می‌تواند با ویبره، سالمندان را از احتمال سقوط آگاه کرده و مانع افتادن آنها روی زمین شود.
گفته می‌شود سالانه تعداد زیادی از سالمندان دچار شکستگی لگن و سایر استخوان‌های بدن می‌شوند و محققان دانشگاه ملی یوکوهاما ژاپن در مطالعات خود دریافتند اگر شخص درحال سقوط تنها با یک انگشت بتواند جسمی هرچند سبک حتی پرده خانه و... را لمس کند می‌تواند خود را نگاه دارد تا زمین نخورد و اصلاً نیازی نیست که وسیله دستاویز شخص سالمند، سنگین باشد. محققان این اثر را لمس سبک نامیدند و از آن در یک فناوری پوشیدنی با نام سیستم VLT بهره گرفتند. ابتدا دوربین‌های سه بعدی به بدن کاربر متصل شد تا سالمند قبل از زمین خوردن، ازاین موضوع آگاه شود ولی این دوربین‌ها کمی بزرگ و آزاردهنده بودند. حالا این وسیله به یک شتاب سنج کوچک تبدیل شده که روی انگشت سبابه سالمند قرار می‌گیرد و به محض اینکه بدن شخص بخواهد به سمت زمین خوردن، تغییر وضعیت دهد با یک ویبره کوچک وی را مطلع می‌کند. این ویبره اصلاً آزاردهنده نیست و سالمند با احساس آن، دستش را به‌ جایی می‌گیرد یا می‌نشیند تا از سقوط و آسیب احتمالی او جلوگیری شود.
جالب اینجاست که این ویبره حتی می‌تواند جهت افتادن سالمند و میزان شدت آن را نیز گوشزد کند. سیستم VLT روی 150 داوطلب 60 تا 90ساله تست شده و نتیجه، نشان می‌دهد که این سیستم می‌تواند تا حد زیادی از زمین خوردن ناشی از عدم تعادل سالمندان بکاهد. البته این سیستم هنوز هم برای محققان رضایتبخش نیست و به‌دنبال کوچک‌تر و سبک‌تر کردن آن هستند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7680/8/582458/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها