آیا روبات Pepper بازنشسته می شود



میترا جلیلی- ادامه تولید  Pepperنخستین روبات انسان نمای پیشرفته جهان توسط SoftBank در هاله ای از ابهام قرار گرفته چراکه این کمپانی ژاپنی ساخت این روبات ها را به تعویق انداخته است به این ترتیب آینده ای نامطمئن در انتظار Pepper است و برخی می گویند به دوران بازنشستگی نزدیک شده است.
Pepper به عنوان نخستین روبات انسان نمای جهان شناخته می شد که توانایی تشخیص چهره و احساسات انسان ها را دارد و فروش ‌آن در سال ۲۰۱۵ با بهای هزار و ۷۹۰دلار آغاز شد. به همین دلیل هم کمپانی سافت بانک، امید زیادی به این محصول پرطرفدار داشت. اما به نظر می رسد کمتر شدن میزان استقبال از این روبات غول پیکر ازسوی بخش تجاری و مردم عادی، این غول دنیای فناوری ژاپنی را به زانو درآورد و مجبور کرد تا وقفه ای در تولید این روبات ۱۲۰سانتی متری ایجاد کند.
طبق گزارش رویترز، تاکنون تنها ۲۷هزار عدد از این روبات ساخته شده درحالی که انتظار می رفت تعداد روبات ها از این رقم بیشتر باشد و همین موضوع نشان می دهد آنقدر هم که کمپانی سافت بانک ادعا می کرد این روبات مورد استقبال نبوده یا به دلیل قیمت بالا خریداران کمی داشته است. البته سافت بانک، هنوز توقف تولید این روبات را اعلام نکرده و سخنگوی این شرکت یادآور شده که این اتفاق مقطعی است و یکی از دلایل این عدم استقبال را نیز شیوع کرونا و بروز مشکلات مختلف برای مردم جهان می داند.
وی یادآور شد: مردم در شرایط کرونا اولویت های دیگری برای خرید داشتند و به محض این که میزان تقاضا بالاتر برود دوباره تولید این روبات از سر گرفته خواهد شد. گفتنی است این روبات با همکاری کمپانی روباتیک فرانسویAldebaran که بعدا توسط کمپانی سافت بانک خریداری شد طراحی و در کارخانه فاکسکان تایوان تولید شد. این روبات می تواند با انسان ها ارتباط برقرار کرده، احساساتشان را از چشم هایشان بخواند و با آنها حرف بزند. این روبات همچنین می تواند آواز بخواند، خوشامدگویی کرده، جوک تعریف کند و فضایی دوستانه را رقم بزند. کمپانی سافت بانک قصد داشت این روبات را در مراکز خرید و فروشگاه های بزرگ، موزه ها، رستوران ها و فرودگاه ها و همچنین اداراتی با تعداد زیادی ارباب رجوع در سراسر جهان به کار بگیرد اما با وجود همه موفقیت ها، حرکت این روبات با موانعی همراه بود که برای سازندگان آن مشکلاتی ایجاد کرد. حتی در ژاپن مهد تولید این روبات هم که ابتدا استقبال خوبی از آن می شد، وقتی Pepper در مراکز فروش تلفن همراه قرار گرفت تا با مردم ارتباط برقرار کند کم کم مشتریان نسبت به آن کاملا بی توجه بودند یا حتی آن را خاموش می کردند. به هرحال توقع مردم جهان از روبات ها روبه افزایش است و کمپانی سافت بانک هم دو راه بیشتر پیش رو ندارد یا Pepper را به سطح قابل قبولی ارتقا دهد یا این که به فکر روبات هوشمند و پیشرفته دیگری باشد. البته این نخستین بار نیست که روبات ها پس از مدتی از رده خارج می شوند. به عنوان مثال هوندا در سال ۲۰۱۸ پس از دهه ها پیشرفت در تولید روبات Asimo، آن را بازنشسته کرد. سونی هم درسال ۲۰۰۶ فروش روبات سگ Aibo خود را متوقف کرد و به جای آن نسخه جدیدی را در سال ۲۰۱۸ راهی بازار کرد. البته هنوز هم امیدهایی برای بازگشت Pepper به عرصه تولید باقی است و باید منتظر ماند و دید.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7680/8/582459/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها