اخبـــــار


طرح ساماندهی پیام رسان ها  در دستور کار این هفته مجلس

تقاضای عده‌ای از نمایندگان مجلس در مورد رسیدگی به طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای‌ مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی طبق اصل ۸۵ قانون اساسی در دستور کار این هفته جلسه علنی قرار دارد.
به گزارش ایرنا، نمایندگان مجلس پس از دو هفته تعطیلی و حضور در حوزه‌های انتخابیه، این هفته روزهای یکشنبه و دوشنبه در مجلس حضور می‌یابند. همچنین سؤال «عباس مقتدایی» نماینده اصفهان و تعدادی دیگر از نمایندگان از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در دستور صحن علنی مجلس قرار دارد.

سهم زبان فارسی از محتوای وب به بیش از ۳ درصد رسید

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور با انتشار توئیتی، از افزایش سهم زبان فارسی در محتوای وب خبر داده و اعلام کرده که محتواهای فارسی‌زبان حالا ۳/۴درصد کل محتوای وب را تشکیل می‌دهند و این آمار از سه سال پیش تا به امروز تقریباً دو برابر شده است.
به‌گزارش دیجیتاتو، رضا باقری اصل درادامه توئیت خود گفت: زبان فارسی حالا در جایگاه پنجم در بین زبان‌های موجود در وب قرار گرفته است و به نوعی باید گفت زبان فارسی بعد از انگلیسی، روسی، ترکیش، اسپانیولی در جایگاه پنجم قرار گرفت و این در حالی است که در ابتدای سال ۲۰۱۴ (دی‌ماه ۱۳۹۲) تنها ۰.۸ درصد سهم زبان فارسی و جایگاه آن چهاردهم بود. گفتنی است محتوای فارسی در وب، به لطف افزایش سرعت و ضریب نفوذ اینترنت در کشور طی سال‌های اخیر رو به افزایش بوده که تاکنون اثرات مطلوبی از خود بر جای گذاشته است. هرچند می‌توان گفت که هنوز از نظر کیفی، ممکن است با بعضی کشورها فاصله زیادی داشته باشیم.
در همین رابطه «محسن سالک»، مدیر ارشد ویکی‌پدیای فارسی گفته بود که بالغ بر ۶۵۰ هزار مقاله در قسمت فارسی ویکی‌پدیا وجود دارد: «از ترکیه و بقیه کشورهای منطقه وضعیت بهتری داریم و سومین یا چهارمین زبان آسیا هستیم.» با وجود این باید گفت بعضی کشورها مثل فنلاند و نروژ با اینکه کمتر از بیست میلیون نفر جمعیت دارند، اما بالای یک میلیون مقاله در ویکی‌پدیا به ثبت رسانده‌اند که عمدتاً از کیفیت بالایی برخوردار هستند. باید گفت درصد ۳.۴ کنونی درصدی قابل قبول به‌نظر می‌رسد چراکه ایران حدود یک درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد. جهرمی در تیرماه ۹۷ گفته بود که این سهم باید با دو برابر شدن به ۴ درصد برسد که در حال حاضر نزدیک به این آمار شده است؛ اما چندان دور از ذهن برای زبان فارسی نیست؛ افزایش استفاده کاربران ایرانی از شبکه‌های اجتماعی و افزایش تولید محتوای فارسی در این شبکه‌ها می‌تواند این آمار را در سال‌های آتی بیشتر کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7680/8/582460/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها