گفت‌و‌گوی «ایران» با گلاره ناظمی، داور فوتسال که قرار است در جام جهانی مردان سوت بزند

ترجیح می‌دهم تیم ملی‌مان جای من در فینال باشد


محمدمحمدی سدهی/ چند روز پیش داوران قضاوت‌کننده در رقابت‌های جام جهانی فوتسال 2021 لیتوانی معرفی شدند که در لیست اعلام شده نام گلاره ناظمی و ابراهیم محرابی افشار از ایران وجود دارد. حضور یک داور زن از کشورمان در مسابقات جام جهانی مردان اتفاقی قابل توجه و تاریخی محسوب می‌شود. داوری که پیش از این دستاوردهای بزرگی داشته و سنت‌شکنی‌های دیگری را هم رقم زده است؛ گلاره ناظمی رقابت‌های المپیک جوانان و مقدماتی جام جهانی مردان را قضاوت کرده و حالا قرار است در جام جهانی مردان سوت بزند.
با توجه به سوابق و فعالیت‌های گلاره ناظمی، برخی او را علیرضا فغانی دنیای داوری در بخش زنان می‌دانند. او درخصوص افتخار ارزشمندی که نصیبش شده به خبرنگار«ایران» گفت:«سقف آرزوهای هر داوری حضور در جام جهانی است. بازی‌هایی که اعتبار زیادی دارد و برای تک تک نفرات حاضر در این مسابقات چه داور، چه بازیکن و چه مربی افتخار محسوب می‌شود. قضاوت در جام جهانی برای من هم اتفاق خیلی خوبی است بخصوص که برای اولین بار رقم می‌خورد. قطعاً قضاوت در جام جهانی سخت است اما این سختی برای من لذت بسیار زیادی دارد.» گلاره ناظمی افزود: «حقیقتاً این اتفاق حاصل تلاش چند ساله داوران زن کشورمان است که این اعتماد را به وجود آورده و حالا می‌بینیم که به داوران زن در مسابقات مهم هم قضاوت داده می‌شود. امیدوارم این اعتماد با قضاوت‌های خوب من و سایر داوران خانم در مسابقات مختلف تداوم داشته باشد و قضاوت من در جام جهانی آقایان بتواند راه را برای سایر داوران خانم هموار کند. یکی از سیاست‌های فیفا، مقابله با تبعیض جنسیتی است و همین عاملی شد تا پای داوران زن هم به قضاوت در جام جهانی آقایان باز شود.» این داور فوتسال در خصوص چگونگی تصمیم فیفا برای استفاده از داوران خانم در جام جهانی اظهارداشت:«سال قبل مسئولان داوری فیفا و ناظرهای حاضر در آن بازی‌ها اعلام کردند برای رقابت‌های جام جهانی فوتسال آقایان تصمیم‌گیری شده تا برای نخستین بار از داوران خانم استفاده شود. البته به غیر از من که از آسیا به این بازی‌های خواهم رفت، داورهای خانم دیگری هم از نقاط مختلف جهان حضور دارند تا برای اولین بار حضور خانم‌های داور برای قضاوت در جام جهانی که شهریور برگزار می‌شود، مورد بررسی قرار بگیرد. در هر مسابقه و تورنمنتی که قضاوت کرده ام، نهایت تلاشم را انجام دادم تا بهترین باشم و فکر می‌کنم در مسابقات مختلف به این هدف رسیده ام. نه تنها من بلکه همه نمایندگان خانم در تمامی رشته‌ها چنین شرایطی دارند. به نظرم بانوان همیشه هر آنچه در چنته داشتند، گذاشتند و بهترین عملکردشان را ارائه دادند. امیدوارم در جام جهانی پیش رو، یا تیم ملی یک پای فینال باشد یا من دیدار نهایی را قضاوت کنم. البته اگر قرار بر انتخاب من باشد، واقعاً ترجیح می‌دهم تیم ملی‌مان جای من در فینال جام جهانی فوتسال حاضر باشد.»
او در خصوص شرایط داوران بانو فوتسال ایران و حمایت‌های فدراسیون جدید این گونه توضیح داد: «جامعه داوران فوتسال خیلی مظلوم هستند. البته فوتبالی‌ها هم همین طور هستند اما آنها حداقل در پخش زنده دیده می‌شوند اما برای داوران فوتسال این گونه نیست. امکانات داوران فوتسال ضعیف است و بی‌مهری‌ها نسبت به داوران فوتسال بانو بیشتر از آقایان است. البته اگر بخواهیم این موضوع را با سال‌های گذشته مقایسه کنیم، شرایط بهتر است و فدراسیون جدید نگاه بهتری نسبت به فدراسیون گذشته دارد.»
چند روز پیش مریم ایراندوست، سرمربی تیم ملی فوتبال بانوان از برگزاری بازی دوستانه این تیم در ورزشگاه آزادی و پخش مستقیم آن از تلویزیون خبر داد؛ اتفاق خوبی که می‌تواند زمینه ساز توجه‌ها و حمایت‌های بیشتر شود. این داور فوتسال در این باره بیان داشت:«اتفاق بسیار خوب و بزرگی است و نشان دهنده نگاه جامع فدراسیون به فوتبال بانوان است. خانم‌ها تمام تلاش‌شان را برای دیده شدن و رفع تبعیض انجام می‌هند. البته باید امیدوار بود که این روال ادامه یابد. اینها نتایج پیگیری‌ها و تلاش‌های زنان ایرانی است که در جوامع بین‌المللی زحمت می‌کشند تا نام ایران را پرآوازه کنند.» ناظمی در خصوص حضور علیرضا فغانی، داور برجسته کشورمان و قضاوت دربی96 گفت:«فغانی یکی از بزرگترین مفاخر داوری کشورمان است و او از داوری ایران جدا نیست. او در لیست بین‌المللی کشورمان است و قرار است با نام ایران در مسابقات بین‌المللی قضاوت کند. در ماه‌های اخیر اتفاقات و اخبار خوبی در خصوص داورن فوتبال و فوتسال منتشر شد که امیدوارم این اخبار خوب تداوم داشته باشد.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7680/14/582484/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها