به مناسبت سالروز شهادت امام محمد باقر (ع)

در سوگ احیاگر دین


اسماعیل علوی
دبیر گروه پایداری
هفتم ذیحجه – امروز – مصادف با شهادت امام محمد باقر(ع) پنجمین خورشید درخشان هدایت از نسل پیامبر خاتم (ص) است. شهادت آن حضرت در سال ۱۱۴ هجری و در دوران خلافت هشام بن عبد‌الملک (105 -125) رخ داد. در اینکه چه فرد یا افرادی در شهادت امام باقر (ع) دست داشته‌اند، نقل‌های مختلفی وجود دارد. بعضی از منابع، شخص هشام بن عبدالملک را عامل شهادت وی دانسته‌اند و برخی ابراهیم بن ولید را عامل مسمومیت آن حضرت معرفی کرده‌اند. امام باقر(ع) وصیت کرده بود در لباسی که در آن نماز می‌خوانده دفن شود. آن حضرت (ع) در قبرستان بقیع، کنار مرقد پدرش امام سجاد(ع) و عموی پدرش امام حسن(ع) دفن شد.
 امام محمد باقر (ع) در میان امامان معصوم به عنوان شکافنده علوم معرفى شده و اندیشمندان اسلامی و مورخین نیز شخصیت آن حضرت را بر اساس این ویژگی ارج نهاده و گرامى داشته‌اند.
این ویژگى موجب شده تا امت به گفتار و رفتار امام محمد باقر (ع) با اعتماد کامل نگریسته و با حجت قرار دادن تعالیم آن حضرت(ع) از آنها تبعیت نمایند. براین اساس امام محمد باقر(ع) بالاترین رتبه را در میان امامان شیعه از حیث نقل حدیث در قلمرو معارف بشری دارد.
آن حضرت در کنار ارائه شریعت و آئین مکتب اسلام به اقتضاى وسعت قلمرو دعوت و براى پاسخگویى به شرایط و نیازهای جدید مسلمانان ناگزیر از آوردن موضوعات تازه‌ای شد که دارای ویژگی پاسخگوىی به مقتضیات زمان بود . از این رو آن حضرت را احیا گر دین محمدی (ص) نام نهاده اند. زیرا تبیین امام محمد باقر (ع) از شریعت محمدی (ص) از برجستگى ، دوام، تأثیر و کارآمدى بسیاری برخوردار گشته و تنوع شیوه‌هاى تبلیغى حضرتش نیز به مراتب بیش از سایر ائمه دین بوده است.
از اینرو امام محمد باقر(ع) نگین انگشترى علم و رسالت بوده و اندیشمندان جملگى چشم به میراث آن حضرت دوخته‌اند و امید به راهنمایی جهانیان با تکیه بر سیره و تعالیم آن حضرت در معرفی مکتب اسلام دارند.
به عبارتی امام محمد باقر(ع) را حق تعالى حجت قرار داد و شیوه‌هاى دعوت و تبلیغ را بدو کامل کرده و فضایل و ارزش‌هاى انسانى را در وجودش به کمال رساند از این جهت می‌توان امام محمد باقر(ع) را هم احیاگر رسالت و هم کامل کننده فضیلت‌ها دانست.
آن حضرت (ع) یگانه‌اى است که از جامع فضایل انسانی برخوردار و روحیه رحمت، صفا، شفقت، و خلوص در وجود پربرکت و باعظمتش موج مى‌زد.
شکى نیست که خاتمیت رسالت محمدی (ص) با توجه به لزوم هدایت بشر در همه زمان‌ها، امرى عقلی و وجدانی است و این به معناى کمال و جامعیت رسالت اسلام است. تا رسالتى کامل ترین نباشد نمى‌تواند رسالت خاتم لقب گیرد. این رسالت کامل که داعیه راهبرى، نسل‌ها و جوامع را در دوره‌هاى مختلف دارد، بایستى لاجرم حاوى والاترین و کامل‌ترین پاسخ‌ها به نیازهای نسل‌های امروز و فردای جوامع باشد. جامعیتی که مهم‌ترین ویژگى آن جاودانگى است تا براى همیشه الگوى پیروى تمام دین باوران شود.
بنابراین هرکه از پى کامل ترین مجموعه شرایع آسمانى باشد، آن را در تعالیم امام محمد باقر(ع) خواهد یافت. همچنان که اگر در پى بهترین منظومه اخلاقى و عملى براى سعادت آدمى و شفاى بیمارى‌هاى روحى باشد چاره‌اى جز تمسک به آموزه‌های امام محمد باقر(ع) نخواهد داشت و اگر کسی به دنبال مؤثرترین و کارآمدترین دستورالعمل برای زندگی باشد، نیز ناچار از پیروی از تعالیم اسلام به تعلیم آن حضرت است. امام محمد باقر خورشید دیگر بار سرزده از افق حقیقت و معنویت است که درمیانه راه روشنی بخشی و احیاگری به دست حاکمان ستمگر اموی به شهادت رسید و آفتاب وجودش به خاموشی گرائید.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7680/16/582502/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها