لزوم تغییر در سیاست خارجی خاورمیانه‌ای امریکا


نویسنده: محمد البرادعی ، دیپلمات اسبق مصری
‌مترجم: بنفشه غلامی
برای بسیاری از جوانان عرب که در جوامع اقتدارگرا و محافظه کار پرورش یافته‌اند، تحصیل و کار در امریکا یک آرزو و فرصتی برای تجربه آزادی‌ها، امکانات و حس برابری به سبک امریکایی است. خود من یکی از آنان بودم. البته من کاملاً نسبت به ضعف‌های سیستم امریکا بویژه در مورد نژادپرستی و نابرابری موجود در این جامعه آگاه بودم و می‌دانستم چرا مارتین لوترکینگ به‌خاطر رؤیای برابری کشته شد. اما هنوز هم امیدوارم امریکا ابزار لازم برای اصلاح خود را داشته باشد.
آنچه در سال‌های گذشته مرا بسیار شوکه کرده است، این بوده که چگونه امریکایی که به عشق خود به آزادی و عدالت افتخار می‌کند، می‌تواند در سیاست خارجی خود افکار سلطه جویانه و سرکوبگرانه را در قالب جنگ‌های ویتنام و عراق دنبال کرده و از دیکتاتورهای بیرحم حمایت کند. این نوع اقدامات باعث شده است، جوانان عرب هرچند هنوزخواهان زندگی در امریکا هستند، از سیاست خارجی آن متنفر شوند. دلیل اصلی آن نیز نوع مواجهه امریکا با مسأله اسرائیل و فلسطین است. آنها دیگر متوجه شده‌اند که حمایت امریکا از اسرائیل در این کشور نهادینه شده است. زیرا از نظر بسیاری از قانونگذاران امریکایی، حمایت از اسرائیل مترادف مبارزه با یهودی ستیزی است. بعد خطرناک‌تر این مسأله، برخوردهای مذهبی و عمیق‌تر شدن شکاف بین جهان اسلام و دنیای غرب بود. همان چیزی که بعدها در قالب جنگ‌های امریکا در خاورمیانه و ممنوعیت سفر اتباع کشورهای مسلمان به امریکا به دستور دونالد ترامپ و پس از آن تلاش او برای «معامله قرن» که باعث بی‌اعتمادی بی‌حد و حصر فلسطینیان به امریکا شد، نمود یافت.
با این حال در جدیدترین منازعات بین فلسطینیان و اسرائیل که در بهار امسال رخ داد، بسیاری از فلسطینیان امیدوار بودند، دولت جو بایدن توسعه دموکراسی و حقوق بشر را به‌عنوان اولویت نخست کار خود در حوزه سیاست خارجی قراردهد. اما بعد از اینکه بایدن در واکنش به این درگیری‌ها، به این جمله بسنده کرد که «اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند»، سراب این امیدواری بسیار زود ناپدید شد. او در حالی این جمله را بیان کرد که واقعیت موجود در اسرائیل را (گسترش خزنده شهرک سازی‌های غیر قانونی در اراضی اشغالی فلسطین، انکار حقوق فلسطینیان و حق آنان برای داشتن کشوری مستقل) نادیده گرفت.
برای خود من که در 5 دهه گذشته شاهد رویکردهای امریکا در قبال فلسطینیان بوده‌ام، ادامه این رویکرد بسیار مأیوس کننده است. زیرا در کمال ناباوری می‌بینم که چگونه قوم یهودی که از رنج‌های خود می‌گویند، در حال اعمال همان رنج‌ها بر دیگران هستند. البته امریکا تلاش می‌کند که از خشونت بیشتر در غزه جلوگیری کند و بدون اینکه بخواهد به رفع دلایل اصلی این خشونت‌ها بپردازد، برای فلسطینیان پول جمع می‌کند. بااین حال هنوز هم امیدوارم که برخی افرادی که به نوعی دیگر در خاورمیانه می‌اندیشند، بتوانند به نقطه‌ای مثبت برای حل این مسأله دست یابند. من از نزدیک با اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها کار کرده‌ام و دیده‌ام که هر دو آنها مدیریت اشتباهی در کادر رهبری خود دارند. با این حال امیدوارم امریکای جو بایدن، از این فرصت استفاده کند و در چهارچوبی قانونی برای حل این بحران گام بردارد. اگر بایدن بتواند تغییر درست را در سیاست خارجی امریکا ایجاد کند، آن وقت می‌توان باور داشت که به تعبیر او امریکا بازگشته است.
منبع: Project Syndicate


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7681/4/582539/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها