ایران در ایران


پایان بارش‌های سیلابی آغاز موج جدید افزایش دما

زهره افشار  - با ادامه بارش‌های رگباری در کشور، امروز هم احتمال جاری شدن سیل و طغیان رودخانه‌ها در جنوب استان کرمان و شمال هرمزگان وجود دارد. «صادق ضیاییان» مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی به «ایران» گفت: برای بخش‌هایی از این دو استان هشدار سطح نارنجی صادر شده و با توجه به اینکه احتمال جاری شدن روان آب و سیلابی شدن رودخانه‌ها و آبگرفتگی معابر و برخورد صاعقه در این مناطق وجود دارد ضمن هشدار به مسئولان برای آماده باش دستگاه‌های خدمات رسان از مردم نیز می‌خواهیم از توقف در مسیل‌ها جداً خودداری کنند و هشدارها را جدی بگیرند. روز گذشته (یکشنبه) نیز سازمان هواشناسی از احتمال خطرسیلاب در 5 استان کرمان، فارس، بوشهر، هرمزگان و کهگیلویه و بویراحمد خبر داده بود و از سوی دیگر هشدار سطح زرد را به‌دلیل وزش باد شدید در شمال استان سیستان و بلوچستان صادر کرده بود. به گفته وی، روز گذشته بادهای شدید در شمال سیستان و بلوچستان ضمن خیزش گرد و غبار؛ سبب کاهش دید در مناطقی از این استان شده بود.
ضیاییان تأکید کرد: امروز پس از چند روز که سیلاب، استان‌هایی از شمال تا جنوب کشور را درنوردید و متأسفانه چند قربانی گرفت بارش‌های سیلابی متوقف خواهد شد.  اما روز سه‌شنبه بارش‌های خفیفی را در غرب استان هرمزگان و جنوب فارس خواهیم داشت. مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی تصریح کرد: از روز سه‌شنبه روند افزایش دما در کشور آغاز و اواخر هفته این روند بیشتر می‌شود. به گفته وی، هفته اول مرداد برای کشور ما هفته گرمی خواهد بود و لازم است مسئولان برای مدیریت مصرف برق آماده باشند.

نمایان شدن تاریخ اشکانی در بهشهر

ساری - باستان شناسان در کاوش نجات‌بخشی گورستان وِلِم بهشهر حدود ۳۰ گور دخمه مربوط به دوره اشکانیان کشف کردند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، باستان شناسان در کاوش نجات‌بخشی گورستان وِلِم بهشهر حدود ۳۰ گور دخمه مربوط به دوره اشکانیان کشف کردند که در این گور‌ها زنان، مردان و کودکان در دخمه‌های گنبدی شکل تدفین شده بودند. در گوردخمه‌های اشکانی، هدایای زیادی در کنار متوفیان قرار می‌دادند که می‌توان به ظروف سفالی، مهره‌های لاجورد، عقیق، خمیر شیشه و خمیر سنگ، اشیای زینتی مفرغی، آهنی و نقره‌ای نظیر دستبند، آویز، گوشواره، انگشتر، مهر، پلاک‌های مدور تزئینی و منقوش از جنس استخوان و بقایای جنگ‌افزار اشاره کرد. با توجه به نتایج به‌دست آمده از فصل نخست کاوش باستان شناسی، به نظر می‌رسد کاوش در گورستان وِلِم بهشهر تا سه فصل دیگر ادامه یابد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7681/16/582569/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها