روش‌هایی برای انتخاب کتاب خوب:

گویم سخن فراوان با آنکه بی‌زبانم...


زهره نیلی
روزنامه‌نگار
بهتر است بپذیریم همچنان پدر و مادرها و در کل بزرگ ترها هستند که برای خردسالان و حتی کودکان کتاب تهیه می‌کنند و حتماً اتفاق افتاده که برای فرزند خود کتابی گرفته‌اند و او خواندن کتاب را شروع کرده و بعد متوجه شده‌ که دوستش ندارد؟ یا خواندن کتاب برایش سخت بوده؟ اصلاً تا به امروز دلتان خواسته کتابی با یک موضوع خاص برای کودک خود تهیه کنید اما ندانید چه‌طور و کجا دنبالش بگردید؟ یا اینکه کتابی را انتخاب کنید و بعداً متوجه شوید مناسب سن فرزندتان نبوده است؟ پس بیایید با هم روش‌هایی را مرور کنیم که به انتخاب کتاب بهتر می‌انجامد.
کتاب باید ساده باشد
خواندن کتاب‌های ساده، نخستین قدم برای علاقه‌مند کردن فرزند شما به کتابخوانی است. پس کتاب‌هایی را انتخاب کنید که کوچک و کم‌برگ هستند. اصلاً هیچ دلیلی وجود ندارد که هرچه کتاب پربرگ‌تر و ضخیم‌تر باشد، بهتر است.
خلاصه کتاب را بخوانید
خلاصه بعضی از کتاب‌ها، پشت جلد آن نوشته شده. بعضی کتاب‌ها هم مقدمه یا پیشگفتار دارند اما اگر نه مقدمه‌ای داشتند و نه چیزی پشت جلدشان نوشته شده بود می‌توانید چند صفحه از کتاب را بخوانید تا موضوع دست‌تان بیاید و با توجه به علاقه و سلیقه فرزندتان متوجه شوید کتاب را دوست دارد یا نه؟
رده سنی کودک خود را بدانید
سال‌ها پیش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، رده سنی فرزند شما را با «الف»، «ب»، «ج»، «د» و «ه» مشخص کرده است. پشت جلد هر کتاب یا صفحه اول آن نوشته شده که این کتاب برای کدام رده سنی است؛ پس اول رده سنی دختر یا پسر خودتان را بدانید و بعد کتاب دلخواهش را انتخاب کنید.
به نام و نشان ناشر توجه کنید
مهم است کتابی را که می‌خرید کدام ناشر منتشر کرده؛ به این دلیل که ناشران خوب، کارهای خواندنی و ارزشمند را انتخاب و چاپ می‌کنند. بعضی از ناشرها، فقط کتاب کودک و نوجوان منتشر می‌کنند. پس بهتر است اسم ناشران خوب را بدانید و برای خرید کتاب، سراغ آنها بروید.
پرسیدن، خجالت ندارد
یک روش دیگر برای انتخاب کتاب خوب، پرسیدن است. حتی شما می‌توانید از دوستان و اطرافیان کتابخوان خود یا از فروشنده‌های تخصصی کودک بپرسید چه کتابی خوب است و ارزش خواندن دارد. ممکن است یک کتاب را چند نفر ترجمه و چند ناشر منتشر کرده باشند و این پرس و جو به شما کمک می‌کند به سراغ ناشر و مترجم بهتر بروید. حالا که کتاب دلخواه فرزند خود را انتخاب کردید خوب است به او یادآور شوید که حتی پدر و مادر و بزرگ‌ترها هم گاهی باید به لغتنامه سر بزنند تا معنی بعضی کلمه‌ها را بدانند. بنابراین، خجالت را کنار بگذارند و حتماً معنی کلمه یا کلمه‌هایی را که نمی‌دانند، از مامان و بابا یا خواهر و برادر بزرگ‌ترشان بپرسند. حتی می‌توانید به آنها بگویید بزرگ‌تر که شدند، می‌توانند از لغتنامه استفاده کنند. یعنی از همان کتاب یا نرم افزاری که معنی همه کلمه‌ها در آن نوشته شده و بهترین و کامل‌ترین را استاد محمد معین و علی‌اکبر دهخدا نوشته‌اند.
با هم از کتاب بگویید
بهتر است بچه‌ها سر فرصت و آرام آرام کتاب بخوانند؛ مثلاً هر شب 2 صفحه کافی است؛ این‌طوری درباره کتاب فکر می‌کنند و می‌توانند حدس بزنند که قهرمان داستان چه کار می‌کند و سرانجام داستان چه می‌شود. تازه آرام آرام خواندن کتاب باعث می‌شود، زمان کافی داشته باشند تا درباره آنچه خوانده‌اند با مامان و بابا صحبت کنند. این کار به آنها کمک می‌کند هم داستان را بهتر و بیشتر متوجه شوند هم اشتیاق بیشتری به خواندن داشته باشند.
از یار مهربان‌ خود مراقبت کنند
به بچه‌ها بگویید کتاب چه دوست خوبی است و به آنها یاد دهید چطور از دوست‌ خوب خود مراقبت کنند. از آنها بخواهید حتماً کتاب‌شان را پیش از خواندن جلد کنند. راستی برای اینکه یادشان بماند تا کجای کتاب را خوانده‌اند، می‌توانند از «نشانه» استفاده کنند و سر صفحه‌ها را تا نزنند. پس از خواندن هم، کتاب را روی میز تحریر یا سر جایش بگذارند راستی اگر جمله‌ای از کتاب برایشان جالب بود، می‌توانند با مداد، کنار همان پاراگراف یا جمله، علامت کوچکی بگذارند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7681/20/582600/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها