درخواست رئیس جمهوری ایران از کشورهای همسایه

عدالت در تصرف آب رودخانه ها رعایت شود


گروه اقتصادی: رئیس‌جمهوری گفت: کشورهای همسایه ما باید در تصرف آب رودخانه‌ها عدالت را رعایت کنند، اینکه از دو رودخانه بزرگ و مهم دجله و فرات فقط یک کشور استفاده کند و کشور پایین‌دستی محروم شود آثارش به آن کشور و کشور همسایه که ما هستیم، برمی‌گردد؛ بدین جهت اینکه در شرق کشور همه سدها ساخته شود و آب به اندازه کافی وارد منطقه سیستان و بلوچستان و دریاچه هامون نشود، بدان معنا است که محیط‌ زیست مشکل دارد لذا باید کار بسیار عظیمی در مجامع بین‌المللی در حوزه آب و خاک انجام شود تا به یک شرایط محیط زیستی سالم و قابل قبول برسیم.
حسن روحانی در هشتاد و پنجمین پویش تدبیر و امید برای جهش تولید، فرمان بهره‌برداری از طرح‌های ملی سازمان‌های مناطق آزاد تجاری و اقتصادی و محیط زیست را صادر کرد و درباره دریاچه ارومیه و وضعیتی که این دریاچه در گذشته داشت، صحبت و خاطرنشان کرد: مردم عزیز بدانند در دولت‌های یازدهم و دوازدهم 15 هزار میلیارد تومان اعتبار، برای دریاچه ارومیه هزینه شده و کارهای بسیار عظیم و بزرگی انجام گرفته است. از روز اول دولت به فکر دریاچه ارومیه بودیم و در روزهای پایانی دولت هم باز می‌گوییم دریاچه ارومیه، اگر دریاچه ارومیه با همان روند قبل از سال 92 ادامه پیدا می‌کرد و برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری نمی‌شد امروز به یک محیط خشک پر از نمک تبدیل می‌شد که هر گرد و غباری و هر بادی و وزشی تمام شهرها و باغ‌ها و مزارع و مراتع و درخت‌ها واصلاً حیات را در منطقه از بین می‌برد و جمعیت عظیم 14 الی 15 میلیون نفری تحت تأثیر دریاچه ارومیه قرار می‌گرفتند.
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، او ادامه داد: در اطراف دریاچه ارومیه بوته‌کاری شده برای اینکه جلوی گرد و غبار گرفته شود، کانال‌ها و مسیرها لایروبی شده برای اینکه از سیمینه‌رود و زرینه‌رود و بقیه جاها دریاچه ارومیه تغذیه کند. بدین جهت از کشاورزان خواهش شده که از مصرف آب بکاهند، البته با تلاش‌هایی که صورت گرفته تا 40 درصد میزان مصرف آب کاهش یافته و از نظر تولید محصول رشد 17 درصدی به دست آمده است بنابراین یک کار عظیم و بزرگ شده تا آب‌ها وارد دریاچه ارومیه شود.
روحانی اظهارداشت: در حال حاضر وضعیت محیط زیست از 8 سال پیش بهتر است، این بدان معنا نیست که همه مشکلات تمام شده است. در محیط‌ زیست باید با کشورهای همسایه و منطقه مشارکت کنیم. برخی مسائل ما مربوط به کشورهای همسایه می‌شود.
او با اشاره به برنامه‌ریزی‌ها برای ورود حدود یک میلیارد مکعب آب به دریاچه ارومیه، خاطرنشان کرد: قرار است 600 میلیون متر مکعب آن از سد کانی‌سیب تأمین شود که اقدامات لازم برای ساخت و آبگیری آن انجام شده است. همچنین انتقال آب از این سد نیازمند تونلی به طول 35 کیلومتر و 700 متر است که 35 کیلومتر آن به همراه کانال‌هایی که آب را به دریاچه وارد کند، تکمیل شده و فقط حدود 700 متر باقی مانده است.
رئیس‌جمهوری افزود: قرار است تا از تبریز با تکمیل فاضلاب، پساب تصفیه شده با ظرفیت 122 میلیون متر مکعب و همچنین 51 میلیون متر مکعب هم از پساب فاضلاب ارومیه وارد دریاچه شود. از طریق لایروبی‌های انجام شده نیز، 146 میلیون متر مکعب ورودی آب به دریاچه اضافه شده و در همین راستا 5 هزار حلقه چاه مسدود شده و 6 هزار حلقه چاه هم تحت کنترل قرار گرفته است. چند سد نیز در مسیر تکمیل قرار دارد تا دریاچه ارومیه شرایط جدیدی پیدا کند.

8 سال خدمت به محیط زیست
او تأکید کرد: اگر دریاچه بخواهد به آن سطح اکولوژیک مورد انتظاری برسد که 4 هزار و 300 کیلومتر دریاچه باشد چند سال طول می‌کشد اما مسیر و کار هموار شده است. اگر این اهتمام در 8 سال دولت های یازدهم و دوازدهم نبود و این سدها و تونل‌ها ساخته نمی‌شد، کانال‌ها لایروبی نمی‌شد، امروز دریاچه ارومیه خشک شده بود، ولی امروز می‌بینیم که در مسیر احیای کامل دریاچه ارومیه هستیم.
روحانی اظهارداشت: حوزه محیط زیست، بخش بهداشت و درمان و همچنین بخش توسعه بیمه سه3 پایه‌ای بود که این دولت با آن به‌دنبال سلامت جامعه بوده است و اگر منصفانه مقایسه شود، تفاوت شرایط امروز با 8 سال قبل در زمینه محیط زیست قابل مشاهده است و می‌توان دید که چه اقدامات بزرگی انجام شده است.
او در ادامه درباره اتفاق‌های بزرگی که طی 8 سال گذشته در حوزه محیط زیست رخ داده است، گفت: در یک منطقه روزهای پاک 20 روز بود اما اکنون 80 روز شده است، مردم در شهرهای بزرگ و کلانشهرها، شاهد این اتفاق هستند. وقتی مترو، ریل را توسعه می‌دهیم برای محیط زیست است. اینکه موتورها را یورو 4 و 5 و به روز می‌کنیم برای محیط زیست است. زمانی‌که بنزین و گازوئیل را به سمت یورو 4 می‌بریم برای محیط زیست است.
روحانی افزود: گازرسانی به روستاها را از 14 هزار روستا تا قبل از این دولت به 33 هزار روستا رساندیم، این یعنی اینکه بوته‌ها حفظ شود و مردم در سلامت باشند و بتوانند با یک سوختی که دارای مشکلات زیست محیطی نیست، در زمستان برای گرم کردن خودشان، برای پخت و پز و سایر مصارف استفاده کنند، لذا این دولت برای حفظ محیط زیست کارهای بزرگی انجام داده است.

8 سال فعالیت خوب در مناطق آزاد
او با بیان اینکه در زمینه مناطق آزاد تجاری و اقتصادی در 8 سال گذشته فعالیت بسیار خوبی انجام شده است، گفت: تلاش ما این بود که مناطق آزاد اقتصادی و تجاری از وارد کننده کالا به مراکز تولیدی و صادراتی و مراکز جذب سرمایه داخلی و خارجی تبدیل شود.
روحانی با اشاره به تلاش دولت برای توسعه مناطق آزاد اقتصادی و تجاری کشور، ‌گفت: با تلاش‌ها و پیگیری‌های انجام شده و تصویب در مجلس شورای اسلامی، تاکنون 15 منطقه آزاد داریم که امیدواریم بتوانند کشور را در مسیر تعامل سازنده با کشورهای همسایه و جهان قرار دهند.

بـــرش

بهره‌برداری از ۱۵ هزار میلیارد تومان طرح جدید در مناطق آزاد
دبیر شورای ‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: پروژه‌هایی به ارزش ۱۵ هزار میلیارد تومان در مناطق آزاد و ویژه، آماده افتتاح در دو ماه آینده هستند. حمیدرضا مؤمنی اظهار داشت: حفاظت از محیط زیست و توسعه آن از مهم‌ترین چالش‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در هشت سال گذشته بوده است. وی با بیان اینکه محدوده‌های مناطق آزاد در حوزه‌های مختلف محیط زیستی سازنده‌ترین نقش را ایفا کرده است، تصریح کرد: توجه به قوانین متناسب با شرایط بومی در مناطق و پیشرفت بدون حداکثرسازی در محیط زیست در برنامه‌ها قرار دارد، بر همین اساس تمام طرح‌های مناطق در هر مقیاسی پس از انجام مطالعات زیست محیطی و اخذ مجوز از سازمان مربوطه احداث شده‌اند.
مؤمنی با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید اقدامات به صورت بنیادی عملیاتی شدند، تأکید کرد: تشکیل ساختار محیط زیست در راستای ایفای قوانین، انجام مطالعات ارزیابی اثرات زیست محیطی در راستای استقرار زون‌بندی مناطق، تجهیز یگان حفاظت، ساخت اولین مجتمع مدیریت پسماند، پیاده‌سازی برنامه جامع مدیریت، نرم‌افزار جامع محیط زیست، آموزش و تولید محصولات ارگانیک از مهم‌ترین اقدامات در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بوده است.

طرح‌هایی که افتتاح شد
روز گذشته رئیس جمهوری از طریق ارتباط تصویری ویدیو کنفرانس دستور رونمایی از سامانه‌های جامع و کلان پروژه‌های پایش محیط‌ زیست، افتتاح پروژه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه، بهره‌برداری از پروژه‌های مشارکتی با صندوق ملی محیط‌ زیست، رونمایی از مطالعات بنیادی و کاربردی و افتتاح 13 عنوان پروژه عمرانی محیط‌ زیست در کشور را صادر کرد. رئیس‌جمهوری در این مراسم همچنین فرمان افتتاح 4 پروژه تولیدی در منطقه آزاد کیش، افتتاح 20 طرح از جمله فاز دوم فولاد آذرآبادگان، تولید کولر گازی و چیلر مدیا، شتاب الکترونیک، مجتمع تجاری اقامتی دنیز، تولید وانت پیکاپ دنده اتوماتیک ارس خودرو دیزل و 16 پروژه اقتصادی و عمرانی در منطقه آزاد ارس و افتتاح 9 طرح از جمله دو واحد آب شیرین‌کن پالایشگاه قشم و تولید شناور‌سازی کامران و 7 پروژه اقتصادی و عمرانی را در منطقه آزاد قشم صادر کرد.
ارزش سرمایه‌گذاری این پروژه‌ها 2 هزار و 787 میلیارد تومان است که برای هزار و 49 نفر اشتغالزایی به‌همراه دارد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7686/1/582981/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها