جشنوارهای مبتنی بر آثار نمایشی اکبر رادی
اتود زدن کنار چهرهها
محسن بوالحسنی: در اینکه کرونا آسیبهای بسیاری به حوزههای مختلف فرهنگی بخصوص تئاتر وارد کرد شکی نیست و طی چندینماه گذشته، اهالی تئاتر هر یک به نوعی سعی کردند با تکیه بر خلاقیت و دغدغهمندی خود، کمی از این آسیبها را کم یا جبران کنند.
بهزاد عشقی منتقد سینما و تئاتر یکی از این چهرههاست که با برگزاری جشنوارهای متکی بر تئاتر، به همراه هنرجویان آموزشگاه پروین در رشت قدمی در راه پرکردن این خلأ برداشته است. عشقی در گفتوگو با «ایران» در تشریح و توضیح چگونگی تصمیم به برگزاری جشنوارهای تئاتری به نام «جشنواره تمرینهای نمایشی آثار اکبر رادی» میگوید: «در تمام این مدت اخیر فکر میکردم که بالاخره سینماییها با اکران ، آنلاین و... توانستند بخشی از خلأ پیش آمده به دلیل شیوع کرونا در این حوزه را پر کنند اما تئاتر واقعاً ضرر و زیانهای مادی و معنوی بسیاری متحمل و از همه طرف به این حوزه فشارهای سختی وارد شد. ما در آموزشگاه پروین با هنرجویانی که سابقه حضور در کلاسهای بازیگری داشتند آمدیم و یکسری از آثار نمایشی اکبر رادی را در کنار چهرههای شناخته شده اتود زدیم.» او با اشاره به نام داوران این جشنواره هم میگوید: «قطبالدین صادقی، حمید لبخنده، حسین عاطفی و پرواز همای از داوران این جشنواره هستند که هر کدام تجربههای ارزشمندی در حوزه تئاتر دارند. هنرجویان آموزشکده 15 اتود براساس آثار نمایشی اکبر رادی آماده کردند و تصویر این اتودها برای داوران ارسال شد و در حال حاضر هم در مرحله داوری هستیم. این جشنواره انگیزهای شد برای هنرجویان که هم در این دوران کاری از پیش ببرند و هم توسط چهرههای شناخته شده و معتبر کارشان مورد ارزیابی و داوری قرار بگیرد. برای این کار هم از هیچ جا امکانات و کمکی نگرفتیم و همه چیز توسط همین گروهی که دربارهشان صحبت شد عملیاتی شد.» او در پایان همراهی چهرههای شناخته شده و معتبر تئاتر در کنار هنرجویانی که بتازگی وارد این حوزه شدهاند و سری
پر آرزو و روحی کنکاشگر دارند، باعث خوشحالی دانست و ابراز امیدواری کرد که چنین جشنوارههای کوچکی که میتواند خروجی بسیار با ارزشی داشته باشد روزبهروز افزوده شود.
مدیران انجمنهای موسیقی یزد و ایلام از فعالیتهای خود در دوران کرونا میگویند
سکوت موسیقی در شهرهای ایران
ندا سیجانی- با گذشت بیش از یک سال واندی از شیوع کرونا فعالیتهای فرهنگی و هنری همچنان در تعطیلی بسر میبرند، بویژه حوزه موسیقی که کلاسهای آموزش حضوری تعطیل اند و بهصورت آنلاین برگزار میشود و در کنار آن کنسرتهای موسیقی هم همچنان متوقف شده اما با این اوصاف هنرمندان همچنان بهطرق مختلف به فعالیتهای خود ادامه میدهند و با این هدف انجمنهای موسیقی استانها نیز برپا است.
تحمل خسارتها در پناه هنر
مجتبی حبیبی رئیس انجمن موسیقی استان یزد دراین باره بیان داشت: «در خصوص کلاسهای آموزشی با توجه به دستورالعمل جدید مربوط به لزوم اخذ کارت صلاحیت تدریس برای همه مدرسین آموزشگاهها، دورههای آموزشی بهبود وضعیت تدریس مدرسین و آشنایی با روشهای تدریس و مسترکلاسهایی در راستای ارتقای سطح علمی و عملی هنرمندان و معلمین موسیقی را در دستور کار داریم که بزودی برگزارمی شود.»
در حوزه فعالیتهای تولیدی، انجمن موسیقی استان یزد در سال گذشته تولیدات صوتی و تصویری بسیاری را به ثمر رسانده است که میتوان به تولید 4 قسمت ویژه برنامه پاسداشت و تجلیل از هنرمندان پیشکسوت موسیقی با عنوان «چلچله»، 5 قسمت مجموعه تصویری «آوای دل» ویژه مناجات خوانی ماه مبارک رمضان، 3 قسمت مستند-مصاحبه از هنرمندان سازگر استان و... نام برد.
حبیبی گفت «امسال نیز در ادامه این فعالیتها در نظر داریم 2 آلبوم موسیقی را از مجموع آثار آهنگسازان جوان استان در حوزه موسیقی دستگاهی ایران و دیگری در حوزه موسیقی غیرایرانی تهیه و تولید کنیم. این طرح در مراحل پیش تولید است و بزودی مراحل تولید آن آغاز می شود.»
در حوزه تألیف نیز از سال قبل در راستای شعار (یزد، پایتخت کتاب ایران) بههمت هنرمند ارجمند یاسر منتظری، پژوهشگر و عضو هیأت مدیره انجمن موسیقی استان 2 کتاب «سرگذشت موسیقی یزد» و «موسیقی یزد، به روایت تصویر» در حال ویرایش و هم اکنون در مراحل پایانی نگارش است. او درادامه افزود: «با شروع اپیدمی کرونا متأسفانه بخش عمدهای از فعالیتهای حوزه هنر بویژه موسیقی که ذاتاً نیاز به حضور جمعیِ هنرمندان یا مخاطبان چه در اجرای کنسرتها واجراهای صحنهای یا حتی مسترکلاسها و کارگاههای آموزشی دارد، تعطیل شده است و متأسفانه با گذشت حدود یک سال و نیم از این همهگیری هرازچندگاهی هنوز درگیر موج بعدی آن و اعمال محدودیتهای شدیدتر هستیم که عملاً به نوعی فعالیت هنرمندان را فلج کرده است. طبعاً با وجود این شرایط، فشار اقتصادی بسیار زیادی که هنرمندان بواسطه این تعطیلیهای گسترده دچار آنند و تحمل خسارت بسیاری که عموم فعالیتهای هنر طی این مدت متحمل شده است ،انگیزه و همراهی و توانی برای بروز خلاقیت، نوآوری و ارائه و پیگیری طرحها و برنامههای جدید نیست که بشدت شاهد کاهش فعالیتها در همه حوزهها هستیم. با توجه به مجموع شرایط در ماههای اخیر علاوه بر طرحهایی که ذکر شد، ما در انجمن موسیقی استان یزد تلاش کردیم تا با شناسایی و بررسی سوابق هنرمندان واجدشرایط، بیش از 70 هنرمند موسیقی استان را برای معرفی به صندوق اعتباری هنر و بهرهمندی از بیمه هنرمندان معرفی کنیم. علاوه بر آن با همت صندوق اعتباری هنر و انجمن موسیقی ایران 6 هنرمند پیشکسوت و 10 سرپرست گروه موسیقی استان جهت دریافت حمایتهای شرایط کرونا معرفی و از آن حمایتها هرچند ناچیز بهرهمند شدهاند.» او درباره شرایط خاص این دوران تأکید کرد: «با توجه به کمبود امکانات بویژه در شهرستان ها، توجه به فعالیتهای آموزشی اصولی در نمایندگیهای شهرستانهای استان و حتی المقدور مرکز زدایی از فعالیتهای انجمن و رشد و رونق فعالیتهای موسیقی ارزشمند در شهرستان های استان با معرفی 11 نماینده در دستور کار انجمن موسیقی استان یزد خواهد بود.»
برگزاری جشنواره موسیقی ایلام
جواد یعقوبی رئیس انجمن موسیقی استان ایلام نیز درسال جدید کلیپ نوروزی با عنوان «نغمه بهار» با همکاری انجمن هنرهای تجسمی و انجمن خوشنویسان ایران تولید کرد که در آن قطعهای از کارهای استاد پرویز مشکاتیان به اتفاق شش نفر از هنرمندان جوان استان اجرا و ضبط شد و بهعنوان هدیه نوروزی به هنرمندان اهدا شد.
او بیان داشت: «اسفند ماه سال گذشته برنامهریزیهای لازم برای برگزاری ششمین جشنواره موسیقی ایلام انجام گرفت و تلاش و پیگیری ما دراین چند ماه گذشته از سال جاری برگزاری این جشنواره بود که فراخوان آن اسفند ماه منتشر شد و سرانجام از 30 تیر تا یکم مرداد ماه با حضور 7 گروه و 18 اثر در دو بخش گروه نوازی و تک نوازی (با عنوان آفرینشهای خلاقانه) برگزار شد. آثار بهصورت زنده ضبط (تصویری ) شد و از تاریخ ۴ تا ۱۲ مرداد در صفحات مجازی انجمن موسیقی استان ایلام و صفحه ویژه جشنواره منتشر خواهند شد. داوران این جشنواره آقایان اردشیر کامکار، ارژنگ سیفیزاده و فرشاد رستمی بودند. همچنین درآیین اختتامیه این جشنواره که قرار است ۱۳ مرداد ماه برگزار شود، از شش پیشکسوت استان تجلیل به عمل خواهد آمد و نیز از سند سجلی دو هنرمند متوفی «مراد نهاوندی» و «شعبانعلی غلامی» رونمایی خواهد شد.»
او در خصوص تولیدات موسیقایی این انجمن گفت: «برای نخستین بار سال قبل یک اثر موسیقایی با آهنگسازی پیمان سلیم فر و امیر جباریان و خوانندگی محمد جواد شوهانی تولید شد که مرحله ضبط آثار و میکس و مستر آن به اتمام رسیده و در حال دریافت مجوز هستیم تا انشاءالله پاییز امسال رونمایی و منتشر شود.»
با یک زیرپوش دنیا را گرفت
نقش زیرپوش در سینما و صنعت مد
سیدحسام فروزان/ «یک عمر با کت و شلوار و کراوات بهدنبال تسخیر دنیا بودم، اما مارلون براندو با زیرپوشی ساده یک شبه این کار را کرد.» حدس میزنید این اعتراف از آن چه کسی است؟ بله، درست است عالیجناب همفری بوگارت. یکی از شمایلهای مرد کلاسیک خوشتیپ و کت و شلواری در کنار کلارک گیبل و لارنس الیویه، پیتر لوری و... که در دهههای 40-1930 با کت و شلوارهای مدل انگلیسی خاکستری خود قلبها را تسخیر کرده بودند. مردانی تلخ و تنها و شکست خورده در روابط عاطفی که با کلاه و بارانیهای بلند و سیگار برگ فضای فیلمهای «نوآر» را به یادمان میآوردند. اینطور بود تا در اوایل دهه 1950 مارلون براندو ناگهان با یک زیرپیراهنی ساده آمد و همه تصورات رایج از مرد جذاب و مد روز را برهم زد. او شمایل دوران تازهای شد، با مردانی سرزنده و ورزیده و خوش پوش که اتفاقاً در روابط خود با زنان نیز موفق بودند.
صنعت مد و لباس از قدیم رابطه تعاملی با هنرهای نمایشی داشته است. وقتی کلارک گیبل در فیلم «یک شب اتفاق افتاد» (1934) پیراهنش را درآورد تا بدن برهنهاش را نشان دهد اتفاقی در صنعت مد و پوشاک روی داد. گیبل هیچ زیرپوشی نداشت، در نتیجه پس از نمایش گسترده فیلم فروش لباس زیر افت کرد و مردان بسیاری خواستند مثل گیبل زیرپوش نپوشند. این ماجرا ۱۷ سال طول کشید. اتفاق بعدی باعث شد تیشرت از حالت لباس زیر صرف بیرون بیاید و در دسته لباسهای بیرونی قرار بگیرد.
سال 1951، بازی مارلون براندو در فیلم اقتباسی الیا کازان «اتوبوسی به نام هوس». براندو با نقش استنلی کوالسکی عاصی و حیوانصفت روی صحنه جولان داد و در تئاتر برادوی و فیلم تماشاگران را حیرتزده کرد. تیشرتی که براندو در این فیلم پوشیده بود در اصل از نیروی دریایی امریکا آمده بود. در قرن نوزدهم لباس پنبهای سرهمی رایج بود که مردان بهعنوان زیرپوش و لباس خواب از آن استفاده میکردند. به مرور زمان این لباس دو تکه شد. اولین تیشرتها بهعنوان لباس زیر بدون دکمه به دوران جنگ بین اسپانیا و امریکا طی سال های ۱۸۹۸ تا ۱۹۱۳ برمیگردد، زمانی که نیروی دریایی امریکا شروع به رواج دادن آن بهعنوان لباس زیر کرد. نیروی دریایی امریکا تیشرت را بهعنوان لباس پنبهای یقهگرد و آستین کوتاهی که زیر یونیفورم پوشیده شود به سربازان داد. اگرچه مردان پس از سالهای جنگ تیشرت میپوشیدند اما بهعنوان زیرپیراهن، نه لباسی که قرار باشد در ملأعام دیده شود. کاراکتر کوالسکی براندو بسیار جلوهگرانه و نمایشی بود و صحنههای خانه و کوچه را با تیشرتی تنگ، عرقکرده و چسبناک از آن خود کرد. تیشرتی ساده و راحت و بیتکلف که بازوهای ورزیده و بالاتنه تنومند براندو را بهتر نشان میدهد و شمایل مردانگی تازهای میسازد. بازی براندو در نقش کوالسکی انقلابی در تکنیکهای بازیگری محسوب شد و شیوه بازیگری متد را با تغییرات اساسی مواجه ساخت. براندوی جوان که روحی رام نشدنی و جاه طلب داشت، یک شبه ره صد ساله را رفت و به تنهایی جای تمامی مردان کت و شلوارپوش را گرفت. اما همه داستان در آن زیرپوش نبود؛ براندو استعداد بینظیری بود که بموقع کشف شد. جوانی قدبلند با چهرهای مردانه و جذاب، فارغالتحصیل آکادمی بازیگری استلا آدلر و تربیتشده تئاترهای برادوی. او همان خلق و خوی معترض و سرکش خود را بازی کرد و همین یک فن بازیگری برایش کافی بود تا از پیشکسوتان «متد اکتینگ» به حساب بیاید و بازیگرانی چون جیمز دین، مونتگومری کلیفت و سالها بعد پل نیومن، داستین هافمن و رابرت دنیرو دنباله روی سبک او شدند و متد اکتینگ را در سینمای امریکا تثبیت کنند.
براندو در خارج از جهان پرده نقرهای نیز بر آتش آن روحیه و مد شورشی دمید. او تیشرت را با چکمه و موتورسیکلت و پوزخندی ضد سیستم ترکیب کرد و چهره اعتراضی این شمایل را پررنگتر کرد. این حرکتها در دهههای 60-1950 موجی از علاقه دیوانهوار به تیشرت به راه انداخت. براندو با فیلم وحشی (1953) دیگر بهطور کامل به بت نسل جوان تبدیل شد. جوان عاصی عصر راکاند رول، با یک موتورسیکلت بزرگ، تیشرت و شلوار جین و البته کاپشن چرم. وحشی در خارج از امریکا نیز نمایش موفقی داشت و روی فرهنگ و مد دیگر کشورها هم اثر گذاشت.
پس از مارلون براندوی بزرگ میرسیم به جیمز دین در فیلمهای «شورش بیدلیل» و «شکوه علفزار». او همان تیشرت براندو، شلوار جین و چکمهها را میپوشد و یک کت جین هم به آنها اضافه میکند. از اینجا به بعد دیگر تیشرت فراگیر میشود و همگان آن را بهعنوان سمبل تازه جوانان امریکایی بیقرار و شورشی میپذیرند.
سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ در پیامی درگذشت منوچهر مولایــــــــــی نوازنده پیشکسوت تمبک اهل شیراز را تسلیت گفت. در متن پیـــــــــام تسلیت سیدعباس صالحی آمده است: «درگذشت هنرمند شهــــــــیر و نوازنده زبردست شیرازی، مرحوم منوچهر مولایی را به اصحاب فرهنگ و هنر و علاقهمندان و شاگردان آن استاد فقید تسلیت میگویم. از خداوند منان برای آن مرحوم رحمت و مغفرت و برای بازماندگان صبر و بردباری خواستارم.»/روابط عمومی
مطالبات کتابفروشیهای عضو طرح «بهارانه کتاب ۱۴۰۰» با حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تسویه و پرداخت شد. در طرح «بهارانه کتاب ۱۴۰۰» که با مشارکت و استقبال ۸۸۷ کتابفروشی از ۳۱ استان کشور برگزار شد، ۵۶۱ هزار و ۸۹۳ نسخه کتاب به ارزش ۲۲۰میلیارد و ۸۳۶ میلیون و ۵۴۳ هزار و ۵۴۹ ریال به فروش رسید. طرح تابستانه کتاب ۱۴۰۰ نیز از ۹ تا ۱۵ مردادماه به مدت ۷ روز در کتابفروشیهای عضو طرح در سراسر ایران اجرا میشود. /ایرنا
مصادف با روز ملی ادبیات کودکان و نوجوانان در ایران، خانه کتاب زانگاک میزبان دو برنامه متفاوت در مرکز شهر ایروان بود که با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان و انتشارات زانگاک که مهمترین ناشر کتاب کودک در ارمنستان محسوب میشود، برگزار شد./ایرنا
امیرحسین حریری مدیر مرکز تئاتر مولوی اعلام کرد میزبانی از نمایشها در این مرکز منوط به بهبود شرایط کرونایی و صدور مجوزهای لازم از سوی دانشگاه تهران است و فقط فعالیتهای مجازی تئاتر مولوی انجام میشود./مهر
اصغر یعقوبی، مؤسس گالری مکعب در مالزی که سالها برای تحکیم ارتباط فرهنگ و هنر ایران و مالزی تلاش کرد، به دلیل بیماری کرونا در شهر کوالالامپور مالزی درگذشت./ ایرنا
دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دو هفته پایانی تیرماه مجوز ۲۰۲ تک آهنگ و ۱۳ آلبوم را صادر کرد. آلبوم گل بیخار از مجموعه نغمههای زنده رود با آواز علیاصغر شاهزیدی و با اشعاری از مولانا و سعدی، از جمله این اثار است./روابط عمومی
ایرج راد رئیس هیأت مدیره خانه تئاتر در ششمین نشست مجازی نهاد درباره ماهیت و کارکرد خانهها و انجمنهای هنری با موضوع «خانه تئاتر؛ دیروز، امروز، فردا» شامگاه سوم مرداد ماه در صفحه اینستاگرام خانه هنرمندان ایران برگزار شد تأکید کرد هنرمندان عرصه تئاتر بیشترین بار فشار اقتصادی و معیشتی را در دوران کرونا متحمل شدند اما هیچگاه دست از فعالیت برنداشتند و طی تمام این سالها هنرهای نمایشی کمتر از حمایت معنوی بهرهمند شده است./ایرنا
اما و اگرهای برپایی آنلاین نمایشگاههای نقاشی
فرصتی برای تعامل با هنرمندان دیگر نقاط جهان
گروه فرهنگی: محدودیتهای کرونایی، طی یک سال و نیم اخیر شکل تازهای از عرضه محصولات فرهنگی را رقم زده؛ از جمله نمایشگاههای نقاشی که پیشتر حضوری برگزار میشدند اما حالا به فضای مجازی هم راه یافتهاند. منا کاتبی، هنرمند نقاشی که بیش از دو دهه از فعالیت و حضورش در این حوزه میگذرد تأکید دارد به لطف برپایی نمایشگاههای آنلاین امکان بهتری برای تعامل با هنرمندان خارجی فراهم شده است.
محدودیتهایی که برخی ضرورتها را گوشزد کرد
منا کاتبی، هنرمند نقاشی که طی ماههای اخیر تجربه بهرهمندی از فضای مجازی را برای عرضه آثار خود داشته درباره مزایا و معایب نمایشگاههای آنلاین به «ایران» میگوید: «ویروس کرونا و محدودیتهای برآمده از آن ضرورت استفاده از فضای مجازی را بیش از هر زمان دیگری گوشزد کرد. هرچند که بهرهمندی از تکنولوژیهای ارتباطی بهرغم همه ضرورتها و مزایا، معایبی هم دارد.»
به گفته کاتبی باوجود آنکه برخی بنا بر اجبار محدودیتهای یک سال و نیم اخیر به فکر بهرهمندی از فضای مجازی افتاده و شاید هنوز هم چندان موافق آن نباشند اما نمیتوان منکر شد که حداقل از این طریق فرصتی فراهم شده که هنر به دست فراموشی سپرده نشود. او ادامه میدهد: «بسیاری از هنرمندان بعد از مدتها خانهنشینی به آرامی وارد این فضا شدند و تصمیم گرفتند از صفحات مجازی خود بهعنوان بستری برای به اشتراک گذاشتن آثار استفاده کنند. آنهم در شرایطی که در ابتدا برخی همچنان سرسختانه مخالف برپایی آنلاین نمایشگاهها بودند. بااینحال حتی گالری دارها هم به آن وارد شدند.»
این هنرمند معتقد است از آنجایی که هنوز در ابتدای استفاده همگانی اهالی فرهنگ و هنر از فضای مجازی هستیم نیاز به بررسی و برنامهریزی بهتری برای بهرهمندی هرچه بیشتر از تکنولوژیهای نوین ارتباطی هستیم. کاتبی میگوید: «از جمله نقاط ضعف گام نهادن در این مسیر میتوان به فضای چیدمان نمایشگاههای آنلاین اشاره کرد.
بااینکه موافق بهرهمندی از فضای مجازی برای ارتباط با مخاطبان هستم اما تجربه یک سال گذشته در عین نقاط مثبت نقصهایی را هم بهدنبال داشته، ازجمله این که برخی همکاران معتقدند شیوه برپایی آنلاین گالریها بهگونهای نبوده که بتوان حس هنرمند را به مردم منتقل کرد.»
ارتباط رو در رو رکنی همچنان مهم
البته این هنرمند نقاش هم نظیر دیگر اهالی هنر اعتقاد دارد نمیتوان تنها به اتکای دنیای مجازی ارتباط میان هنرمندان با مخاطبان را حفظ کرد؛ او تصریح میکند:
« این شرایط برای طولانی مدت مطلوب نیست چرا که در آن امکان تعامل رودررو با مردم حذف میشود. البته نیازی به حذف هیچکدام از اینها نیست، این دو میتوانند مکمل هم در ارتباط بهتر با مخاطب باشند. امیدوارم بهزودی نهتنها محدودیتهای نشأت گرفته از شیوع کرونا برطرف شوند بلکه حتی محدودیتهایی که امکان تعامل راحتتر میان هنرمندان کشورهای مختلف را گرفتهاند هم در تمام جهان برچیده شوند.»
این هنرمند که بیش از دو دهه از حضورش در عرصه نقاشی میگذرد خطاب به افرادی که خواهان گام نهادن در این عرصه هستند، میگوید: «اگر علاقهمند فعالیت در این عرصه هستید هرچه زودتر شروع کنید موفقیت بیشتری کسب خواهید کرد؛ از همین بابت خانوادهها نقش مهمی در موفقیت فرزندان خود ایفا میکنند.
یادگیری نقاشی هرچه از سنین پایینتر باشد تأثیر بهتری بهجای خواهد گذاشت چراکه فراگیری و پرورش استعداد در این سنین بسیار راحت تر و آسانتر است.»
او در پایان خاطرنشان میکند: «البته از این گفتهام نباید اینگونه برداشت کرد که در سنین بالا نمیتوان به سراغ هنر رفت، افراد بسیاری هم بوده اند که بهرغم ورود دیرهنگام به این عرصه و سن بالا توانستهاند به موفقیت های بسیاری دست پیدا کنند. هرچند که همچنان تأکید دارم فراگیری هر هنری در کودکی و نوجوانی آسانتر است.اما پیشنهادم برای جوانان علاقهمند نیز این است که از همان ابتدا بدانند بهدنبال مادیات و شهرت در این مسیر قدم نگذارند که این هدف میتواند مانع دستیابی آنان به جلوههای حقیقی هنر شود.»