اما و اگرهای برپایی آنلاین نمایشگاه‌های نقاشی

فرصتی برای تعامل با هنرمندان دیگر نقاط جهان


گروه فرهنگی: محدودیت‌های کرونایی، طی یک سال و نیم اخیر شکل تازه‌ای از عرضه محصولات فرهنگی را رقم‌ زده؛ از جمله نمایشگاه‌های نقاشی که پیش‌تر حضوری برگزار می‌شدند اما حالا به فضای مجازی هم راه‌ یافته‌اند. منا کاتبی، هنرمند نقاشی که بیش از دو دهه از فعالیت و حضورش در این حوزه می‌گذرد تأکید دارد به لطف برپایی نمایشگاه‌های آنلاین امکان بهتری برای تعامل با هنرمندان خارجی فراهم‌ شده است.
محدودیت‌هایی که برخی ضرورت‌ها را گوشزد کرد
منا کاتبی، هنرمند نقاشی که طی ماه‌های اخیر تجربه بهره‌مندی از فضای مجازی را برای عرضه آثار خود داشته درباره مزایا و معایب نمایشگاه‌های آنلاین به «ایران» می‌گوید: «ویروس کرونا و محدودیت‌های برآمده از آن ضرورت استفاده از فضای مجازی را بیش از هر زمان دیگری گوشزد کرد. هرچند که بهره‌مندی از تکنولوژی‌های ارتباطی به‌رغم همه ضرورت‌ها و مزایا، معایبی هم دارد.»
به گفته کاتبی باوجود آنکه برخی بنا بر اجبار محدودیت‌های یک سال و نیم اخیر به فکر بهره‌مندی از فضای مجازی افتاده و شاید هنوز هم چندان موافق آن نباشند اما نمی‌توان منکر شد که حداقل از این طریق فرصتی فراهم‌ شده که هنر به دست فراموشی سپرده نشود. او ادامه می‌دهد: «بسیاری از هنرمندان بعد از مدت‌ها خانه‌نشینی به‌ آرامی وارد این فضا شدند و تصمیم گرفتند از صفحات مجازی خود به‌عنوان بستری برای به اشتراک گذاشتن آثار استفاده کنند. آن‌هم در شرایطی که در ابتدا برخی همچنان سرسختانه مخالف برپایی آنلاین نمایشگاه‌ها بودند. بااین‌حال حتی گالری دارها هم به آن وارد شدند.»
این هنرمند معتقد است از آنجایی‌ که هنوز در ابتدای استفاده همگانی اهالی فرهنگ و هنر از فضای مجازی هستیم نیاز به بررسی و برنامه‌ریزی بهتری برای بهره‌مندی هرچه بیشتر از تکنولوژی‌های نوین ارتباطی هستیم. کاتبی می‌گوید: «از جمله نقاط ضعف گام نهادن در این مسیر می‌توان به فضای چیدمان نمایشگاه‌های آنلاین اشاره کرد.
بااینکه موافق بهره‌مندی از فضای مجازی برای ارتباط با مخاطبان هستم اما تجربه یک سال گذشته در عین نقاط مثبت نقص‌هایی را هم به‌دنبال داشته، ازجمله این‌ که برخی همکاران معتقدند شیوه برپایی آنلاین گالری‌ها به‌گونه‌ای نبوده که بتوان حس هنرمند را به مردم منتقل کرد.»
ارتباط رو در رو رکنی همچنان مهم
البته این هنرمند نقاش هم نظیر دیگر اهالی هنر اعتقاد دارد نمی‌توان تنها به اتکای دنیای مجازی ارتباط میان هنرمندان با مخاطبان را حفظ کرد؛ او تصریح می‌کند:
« این شرایط برای طولانی مدت مطلوب نیست چرا که در آن امکان تعامل رودررو با مردم حذف می‌شود. البته نیازی به حذف هیچ‌کدام از این‌ها نیست، این دو می‌توانند مکمل هم در ارتباط بهتر با مخاطب باشند. امیدوارم به‌زودی نه‌تنها محدودیت‌های نشأت گرفته از شیوع کرونا برطرف شوند بلکه حتی محدودیت‌هایی که امکان تعامل راحت‌تر میان هنرمندان کشورهای مختلف را گرفته‌اند هم در تمام جهان برچیده شوند.»
این هنرمند که بیش از دو دهه از حضورش در عرصه نقاشی می‌گذرد خطاب به افرادی که خواهان گام نهادن در این عرصه هستند، می‌گوید: «اگر علاقه‌مند فعالیت در این عرصه هستید هرچه زودتر شروع کنید موفقیت بیشتری کسب خواهید کرد؛ از همین بابت خانواده‌ها نقش مهمی در موفقیت فرزندان خود ایفا می‌کنند.
یادگیری نقاشی هرچه از سنین پایین‌تر باشد تأثیر بهتری به‌جای خواهد گذاشت چراکه فراگیری و پرورش استعداد در این سنین بسیار راحت ‏تر و آسان‌تر است.»
او در پایان خاطرنشان می‌کند: «البته از این گفته‌ام نباید اینگونه برداشت کرد که در سنین بالا نمی‌توان به سراغ هنر رفت، افراد بسیاری هم بوده‏ اند که به‌رغم ورود دیرهنگام به این عرصه و سن بالا توانسته‌اند به موفقیت ‏های بسیاری دست پیدا کنند. هرچند که همچنان تأکید دارم فراگیری هر هنری در کودکی و نوجوانی آسان‏تر است.اما پیشنهادم برای جوانان علاقه‌مند نیز این است که از همان ابتدا بدانند به‌دنبال مادیات و شهرت در این مسیر قدم نگذارند که این هدف می‌‌تواند مانع دستیابی آنان به جلوه‌های حقیقی هنر شود.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7686/15/583063/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها