مأموریت سخت آقای میلیاردر در کشوری در آستانه فروپاشی اقتصادی

«میقاتی» مأمور تشکیل کابینه دولت لبنان شد


بنفشه غلامی/ در حالی که لبنان درمیان چندین بحران همزمان از بحران کرونا گرفته تا بحران اقتصادی و زیرساخت‌های کشوری دست و پا می‌زند، با میقاتی به عنوان به عنوان فردی که باید دولت جدید لبنان را تشکیل دهد کورسوی امیدی در حل بحران سیاسی این کشور مشاهده شد.
به گزارش خبرگزاری رسمی لبنان (ان‌ان‌ای)، توافق‌ها بر سر معرفی نجیب میقاتی به عنوان گزینه سنی‌ها برای معرفی به پارلمان و طی شدن روند نخست‌وزیری او، از بعدازظهر یکشنبه با نشستی که نخست‌وزیران سابق لبنان منهای نخست‌وزیر فعلی داشتند، کلید خورد. در پایان این نشست فؤاد سنیوره، سعد حریری و تمام سلام در بیانیه‌ای مشترک حمایت خود را از نامزدی نجیب میقاتی اعلام کردند. در این بیانیه دولت احتمالی میقاتی یک «دولت تکنوکرات» توصیف و تأکید شد: «دولت آینده باید برای اصلاحات اقتصادی، اداری و سیاسی وارد عمل شده و از جمله به آغاز مذاکرات و همکاری‌های شفاف، جدی و بهنگام با صندوق بین‌المللی پول، کشورهای عربی و کشورهای دوست سرعت بخشیده و راهکارهای لازم برای پیشرفت و ثبات اقتصادی لبنان را اتخاذ کند.» در پی این توافق بلوک موسوم به «گردهمایی دموکراتیک» در پارلمان لبنان نیز در بیانیه‌ای حمایت خود را از میقاتی اعلام کرد و این انتخاب را مطابق خواسته‌های این اتحادیه برای رسیدن به یک دولت نجات ملی و حرکت در مسیر ابتکار فرانسه برای حل بحران لبنان توصیف و تأکید کرد: «با این انتخاب مقدمات اصلاحات واقعی و راه آغاز مذاکرات با صندوق بین‌المللی پول هموار و بحران اقتصادی کشور حل می‌شود.» همچنین نبیه بری و جنبش امل نیز حمایت خود را از او اعلام داشتند. با این حمایت‌ها بود که میشل عون، رئیس جمهوری لبنان از صبح دیروز مذاکرات خود با فراکسیون‌های پارلمانی را آغاز کرد. این مذاکرات ساعت 5 بعد ازظهر به وقت لبنان (18:30 به وقت تهران) به پایان رسید و پس از آن عون در نشستی با نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان و لحاظ کردن آرای فراکسیون‌های پارلمانی تصمیم نهایی برای منصوب کردن نجیب میقاتی به عنوان مأمور به تشکیل دولت را اتخاذ کرد.
آغاز دیدارهای عون با فراکسیون‌های پارلمانی
عون در اولین دیدار از سلسله دیدارهای دیروز در بعبدا، کاخ ریاست جمهوری لبنان، با نجیب میقاتی دیدار کرد. دیداری کوتاه که بدون هیچ بیانیه و خبری به پایان رسید. پس از خروج میقاتی از بعبدا، سعد حریری و تمام سلام نفرات بعدی بودند که با عون به مذاکره نشستند و هر دو حمایت خود را از میقاتی اعلام کردند. دو بلوک «آینده» و «وفاداری به مقاومت» نیز اولین فراکسیون‌هایی بودند که به دیدار میشل عون رفتند. در پایان این دیدار هر دو فراکسیون اعلام کردند که از نجیب میقاتی حمایت کرده‌اند. پس از آنها نیز دو بلوک «ملی» و «گردهمایی دموکراتیک» در نشست بعبدا شرکت و حمایت خود از میقاتی را اعلام کردند. در این بین به نظر می‌رسد با توجه به اینکه روابط میقاتی با حزب‌الله همواره روابط خوبی بوده است، حزب‌الله هم نظر مثبتی به نخست‌وزیری میقاتی داشت. با این حال جریان آزاد ملی لبنان به رهبری جبران باسیل که پیشتر مخالفت خود را با میقاتی اعلام و تأکید کرده بود با نخست‌وزیری نواف سلام موافق است، پس از دیدار با عون اعلام کرد که هیچ اسمی را به رئیس جمهوری لبنان اعلام نکرده است. این حزب 18 کرسی از 128 کرسی پارلمان را در اختیار دارد.
اعلام نهایی آرا و چالش های میقاتی
پس از دیدارها و تبادل نظرات فوق، نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان به دیدار میشل عون رفت. به گزارش «رویترز» پس از این دیدار احزاب به طور رسمی رأی خود را اعلام کردند که تا زمان تهیه این خبر میقاتی با کسب 73 رأی از 118 رأی پارلمانی توانست مجوز تشکیل دولت را به دست آورد.اما با وجود حمایت‌های گسترده از نخست‌وزیری احتمالی نجیب میقاتی، نمی‌توان انتظار داشت وی بتواند کار خود برای تشکیل دولت را به‌راحتی پیش ببرد و یا حتی در صورت تشکیل دولت، دولتی کم چالش داشته باشد. بشار الحلبی تحلیلگر سیاسی در همین ارتباط در گفت و گویی با «الجزیره» ابراز نگرانی کرده و گفته است: «میقاتی حتی اگر بتواند با موفقیت و بعد از سنگ‌اندازی‌های احتمالی دولت تشکیل دهد، بعید است بتواند در تصویب اصلاحات ساختاری و اقتصادی موفق باشد و لبنان را از منجلابی که در آن گیر کرده نجات دهد. اگر این اتفاق رخ دهد، لبنان با انتخابات عمومی دیگری مواجه خواهد شد.» چالش‌ها از همین دیروز برای میقاتی شروع شد. به نوشته ایسنا به نقل از خبرگزاری «آناتولی»، با انتشار خبرهای مربوط به احتمال نخست‌وزیری میقاتی، شماری از معترضان لبنانی مقابل منزل او تجمع کرده و مخالفت خود را با او اعلام کردند. آنها که در تظاهرات‌هایی که از دو سال پیش آغاز شده خواهان ظهور سیاستمدارانی جدید هستند، در اعتراض مقابل خانه میقانی نیز او را از چهره‌های برجسته ساختار سیاسی کنونی لبنان دانستند. همان ساختاری که به اعتقاد آنان باعث فروپاشی اقتصادی کنونی این کشور شده است. در پایان اعتراض‌ها، نیروهای امنیتی در اطراف خانه میقاتی تجمع کردند تا مانع شورش‌های وسیع‌تر احتمالی شوند. دومین چالشی که او دیروز با آن مواجه بود، شایعات درباره تشکیل کابینه پیش از تأیید از سوی پارلمان و رئیس جمهوری بود که به گزارش خبرگزاری رسمی لبنان، دفتر مطبوعاتی وی به آن پاسخ داد و تأکید کرد: «اخباری که برخی رسانه‌ها درباره مشورت‌های چند روز گذشته میقاتی برای تشکیل دولت منتشر کرده‌اند، نادرست است و وی تأکید کرده از هر بحثی در مورد تشکیل دولت تا پیش از نشست‌های پارلمانی پرهیز دارد.»
میقاتی کیست؟
به گزارش «بلومبرگ»، نجیب میقاتی 65 ساله اهل شهر طرابلس و یک تاجر میلیاردر و نخست‌وزیر سابق لبنان است. او به همراه برادرش یک شرکت سرمایه‌گذاری دارد. این دو از ثروتمندترین افراد لبنان هستند و ثروت شخصی آنها به حدود 2.5 میلیارد دلار می‌رسد. ثروت زیاد او باعث شائبه‌های زیادی درباره نوع فعالیت‌های وی شده است. طوری که سال 2019 متهم به فساد مالی شد. میقاتی تا کنون دوبار تجربه نخست‌وزیری لبنان را داشته است. اولین تجربه او بسیار کوتاه‌مدت بود و از ماه آوریل تا جولای 2005 نخست‌وزیری را به دست گرفت. اما دومین بار در سال 2011 نخست‌وزیر شد و تا سه سال بعد از آن این سمت را همچنان در دست داشت. وی روابط نزدیکی با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه دارد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7686/1/582985/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها