دیپلماسی



امریکا: آماده لغو تحریم‌ها هستیم

رابرت مالی، نماینده ویژه امریکا در امور ایران ضمن یادآوری آمادگی دولت جو بایدن برای بازگشت به برجام گفت، کارزار فشار حداکثری واشنگتن علیه تهران به طرز وحشتناکی شکست خورده است. نماینده امریکا در امور ایران با اشاره به سیاست دولت قبلی امریکا درباره برجام گفت: «وضعیتی که طی آن کارزار فشار حداکثری که دولت ترامپ علیه ایران اعمال کرده بود، به طرز وحشتناکی شکست خورد و این به طرز بدی به منافع ایالات متحده آسیب زده است.» به گزارش ایسنا، او افزود: «ما آماده رفع تحریم‌ها هستیم اگر ایرانی‌ها آماده بازگشت به توافق و انجام تعهدات هسته‌ای خودشان و عمل به محدودیت‌هایی که در توافق سال ۲۰۱۶ به آن متعهد شدند، باشند.»

درخواست برجامی ایران از امریکا
ایران و کشورهای 1+4 با حضور غیر‌مستقیم امریکا در حالی هنوز تاریخ هفتمین دور مذاکرات احیای برجام در وین را مشخص نکرده‌اند که روزنامه امریکایی وال استریت ژورنال مدعی شده جدیدترین خواسته ایران از امریکا این است که ایالات متحده با بندی موافقت کند که خروج واشنگتن از توافق را منوط به موافقت سازمان ملل می‌کند. این رسانه امریکایی در گزارشی با اشاره به اینکه ایران و ایالات متحده ماه گذشته بعد از شش دور مذاکرات هسته‌ای غیرمستقیم در وین، در مذاکرات وقفه ایجاد کردند، مدعی شده تاکنون واشنگتن برای کنار گذاشتن قدرتمندترین اهرم تحریم‌های خود به منظور احیای برجام ابراز تمایل کرده اما مذاکره‌کنندگان ایرانی برای چیزهای بیشتر تلاش می‌کنند. به ادعای این گزارش، جدیدترین خواسته ایران این است که ایالات متحده با بندی موافقت کند که خروج امریکا از توافق را منوط به موافقت سازمان ملل می‌کند زیرا ایران می‌گوید که این اقدام با توجه به خروج امریکا از توافق در دولت ترامپ ضروری است.
وال استریت ژورنال در ادامه این ادعا افزوده برای ایران اهمیتی ندارد اما چنین بندی مغایر قانون اساسی امریکاست و یک رئیس‌جمهوری نمی‌تواند مانع تغییر سیاست به دست کنگره یا رئیس‌جمهوری آینده شود، بخصوص وقتی که توافق هسته‌ای هرگز به سنا برای تصویب به عنوان معاهده ارائه نشده است. به نوشته این نشریه امریکایی، اما بایدن هم مانند اوباما توافق را برای رأی‌گیری در سنا ارائه نخواهد داد زیرا می‌داند بعید است اکثریت سنا را به دست بیاورد، خیلی کمتر از دوسوم آرا که برای تصویب معاهده نیاز است. به نوشته این نشریه، مقام‌های ایرانی اشاره کرده‌اند که دور بعدی گفت‌وگوها می‌تواند بعد از مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری منتخب در ماه آینده میلادی (اواسط مرداد) برگزار شود.

گفت‌وگوی فرماندهان نیروی دریایی ایران و روسیه

امیردریادار حسین خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دیدار با آدمیرال لیومینیوف، فرمانده نیروی دریایی روسیه، راه‌های توسعه و گسترش همکاری‌های دریایی را بررسی کردند. به گزارش ایسنا، ضرورت اقدامات مشترک در راستای تقویت همه‌جانبه مناسبات دفاعی و امنیتی، برگزاری رزمایش‌های مشترک دریایی، افزایش حضور ناوگان دریایی دو کشور در مناطق راهبردی جهان، تبادل تجربیات دریایی در زمینه تجهیزات و ادوات رزمی و ترابری، آموزش نیروها و همگرایی هرچه بیشتر دو کشور در مقابله با تهدیدات مشترک، محور رایزنی فرماندهان نیروی دریایی ایران و روسیه بود. کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران، معاونان راهبردی و آموزش نیروی دریایی ارتش و وابسته نظامی کشورمان، امیر دریادار خانزادی را در این دیدار همراهی می‌کردند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7686/3/583004/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها