پیمانکاران ورود سیمان را به بورس باعث افزایش قیمت می‌دانند

سکته سیمانی پروژه‌های عمرانی در استان‌ها


زهره افشار
خبرنگار
کمبود سیمان به‌عنوان ماده اصلی ساخت و ساز و گرانی این محصول در بازار، اجرای طرح‌های عمرانی را دربسیاری از استان‌ها متوقف یا کند کرده است، هر چند مسئولان با موقتی و ناپایدار توصیف کردن این وضعیت قیمت ،به مصرف کنندگان هشدار می‌دهند که سراغ دلالان نروند اما متقاضیان که عموماً شامل پیمانکاران خرد در بخش خصوصی هستند، با توجه به تجربه‌های گذشته نگاهی مثبت به وضعیت آینده این بازار ندارند. رسیدن قیمت هر کیسه سیمان به بیش از 100 هزار تومان و هر متر مکعب بتن آماده به یک میلیون و 200 هزار تومان وضعیت مبهم و معلقی در بازار ساخت و ساز ایجاد کرده است.
  رد پای دلالان در افزایش قیمت
«سید محمد حسینی» رئیس اتحادیه مصالح فروشان آذربایجان شرقی به «ایران» گفت: قطع برق کارخانه‌های سیمان فقط یک بهانه برای افزایش قیمت از سوی دلالان است. در حال حاضر دوهفته است که هیچ سیمانی در بورس کالا عرضه نشده و به تبع آن سیمانی در بازار موجود نیست. وی تأکید کرد: مشکل اینجاست که در حال حاضر هر کسی با کد بورسی می‌تواند سیمان بخرد و مستنداتی موجود است که در یک هفته از 40 هزار تن سیمان عرضه شده از طریق بورس در آذربایجان شرقی 25 هزار تن آن را فعالان بخش‌های دیگراز جمله آهن فروشان خریده‌اند.
وی افزود: این مشکلی است که ما تقاضای رفع آن را داریم البته از 350 مصالح فروش استان 180 نفر اقدام به تشکیل شرکت تعاونی فروش مصالح ساختمانی کرده‌اند که هنوز کد بورسی نگرفته‌اند. وی گفت باید اینگونه مسائل و عوامل اصلی گرانی سیمان به‌صورت شفاف به مردم گفته شود ،چراکه این مشکل می‌تواند مورد سوء استفاده ‌سودجوها قرار گیرد. در حال حاضر شایعاتی برای گران کردن قیمت مسکن به راه انداخته‌اند که جای نگرانی دارد. وی میزان مصرف روزانه سیمان استان را 12هزار تن اعلام کرد و افزود: هم اکنون سازندگان مسکن کاملاً در فشار هستند و پیشنهاد ما خارج کردن غیر سیمانی‌ها و دلال‌ها از بورس است.
  مصرف کنندگان سیمان بلاتکلیف هستند
 در همین حال «سامان رفیعی» یکی از تولید کنندگان بتن آماده در حوالی هشتگرد نیز به «ایران »گفت: با مشکلاتی که قطع برق برای کارخانه‌های سیمان رقم زده بود تولید با مشکل مواجه شد و چگونگی عرضه سیمان در بورس نیز با افزایش غیر متعارف مواجه شد . در حال حاضر قیمت هر متر مکعب بتن آماده به یک میلیون و 150 هزار تومان تا یک میلیون و 250 هزار تومان رسیده است، البته تقاضایی در بازار وجود ندارد و چه پیمانکاران پروژه‌های عمرانی و چه سازندگان کوچک مسکن بلاتکلیف هستند و عملاً کارها خوابیده است تا ببینند با وعده‌های داده شده آیا تا یکی دو هفته آینده مشکل برطرف خواهد شد یا خیر؟
  توقف کار پروژه‌های عمرانی لرستان
 در همین حال «گودرز امیری» معاون عمرانی استاندار لرستان در گفت‌و‌گو با «ایران»از توقف بخشی از پروژه‌های عمرانی استان به‌دلیل کمبود سیمان خبر داد و گفت: مشکل پروژه‌های دولتی این است که آنها نمی‌توانند سیمان از بازار آزاد یا قاچاق خریداری کنند. وی با اشاره به اینکه عمده‌ترین مصالح ساختمانی در پروژه‌های عمرانی و ساختمانی سیمان است، گفت: سازندگان و مصرف کنندگان خرد و بخش خصوصی  با گران شدن قیمت سیمان، کار را نیمه تمام رها کرده‌اند. خوابیدن پروژه های عمرانی و ساختمانی در لرستان در تابستان که فصل کاربه شمار می‌رود می‌تواند به تأخیر در اجرای طرح‌ها بینجامد. وی البته تصریح کرد: طی دوهفته آینده این مشکل حل خواهد شد.
  کند شدن سرعت اجرای پروژه‌ها
 «فرشید پورحاجت» دبیر انجمن انبوه سازان نیز به «ایران »گفت: با افزایش 10 برابری قیمت سیمان در یک سال گذشته بسیاری از پروژه‌های ساختمانی در استان‌های مختلف متوقف شده یا به کندی پیش می‌روند. به گفته وی قیمت هر کیسه سیمان در سال گذشته بین 12تا 14 هزار تومان بوده که در حال حاضر به 100 تا 120 هزار تومان رسیده است.وی با تأکید بر اینکه بدون سیمان هیچ پروژه‌ای نمی‌تواند فعالیت کند افزود: سیمان و فولاد مانند خون در رگ‌های پروژه‌های ساختمانی هستند. وی تصریح کرد: متأسفانه شرایط به‌گونه‌ای شده که حتی با وجود پنج برابر شدن قیمت بتن آماده ظرف یک سال در حال حاضر نمی‌توان بتن آماده‌ای پیدا کرد .وی تصریح کرد: توقف پروژه‌های ساختمانی تبعات زیادی دارد و به‌ دلیل ارتباط مستقیم صنعت ساختمان با حداقل 100 زیر بخش اقتصادی دیگر این مسأله می‌تواند نه تنها باز تولید را کم کند بلکه به بیکاری در این زیر بخش‌ها دامن بزند. وی خاطرنشان کرد: اگر آمارهای صدور پروانه‌های ساختمانی صادر شده  را از سوی شهرداری در سال های 90 و 91 با سال های بعد بررسی کنیم می‌بینیم در این دو سال ،سالانه حدود 140 میلیون متر مکعب پروانه صادرشد و این در حالی است که در سال‌های بعد این میزان به 60 تا 70 میلیون متر مربع کاهش یافته است و به هرجهت افزایش نامتعارف قیمت سیمان به این روند کاهشی کمک کند. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حداقل 78 کارخانه سیمان در نقاط مختلف کشور وجود دارد گفت: در برخی استان‌ها مانند خوزستان از سه کارخانه سیمان فقط یکی و آنهم با حداقل ظرفیت کار می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: ایران کشوری چهار فصل است و تکنولوژی به حدی رسیده است که در سرما نیز کار دنبال شود اماهنوز هم برخی مجریان طرح‌های کوچک در استان‌های سردسیر شمال غرب کشور در زمستان کارها را می‌خوابانند. «اسماعیل کاظمی» رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی کشور هم به «ایران »می‌گوید: معمولاً در کشور ما در فصول سرد در استان‌هایی مانند اردبیل، آذربایجان شرقی و همدان میزان مصرف مصالح ساختمانی به‌دلیل کاهش ساخت و ساز کم می‌شود و مجریان طرح‌های مسکونی و عمرانی از فصول گرم بیشترین بهره را می‌برند و امسال به‌دلیل افزایش قیمت ناگهانی سیمان این تولید کنندگان در حال از دست دادن زمان طلایی فعالیت‌های عمرانی هستند. وی همچنین در خصوص افزایش قیمت سیمان گفت: ای کاش مسئولان در این خصوص شفاف‌سازی کنند و حقایق را آنگونه که هست به مردم بگویند اگر اعلام می‌شود در طول سال15 دلال سیمان را خریده‌اند‌، اسامی را اعلام کنند. ما تا پایان سال 98 مشکلی در این زمینه نداشتیم و بجز در پیک مصرف سیمان در مابقی سال حتی کارخانحات برای فروش سیمان تخفیفات ویژه نیز می‌دادند ولی از وقتی که بخشی از سیمان را وارد بورس کالا کرده‌اند این اتفاق افتاده است. در سال گذشته همین موقع هر پاکت سیمان حدود 12هزار تومان بود حتی با تورم 40 درصدی سالانه از 25 هزار تومان بالاتر نرفت اما در خرداد ماه با ورود سیمان به بورس این اتفاق افتاد، البته همه قبول دارند که باید قیمت‌ها به گونه‌ای باشد که تولید کننده سرپا بماند اما این اتفاقی که افتاد می‌تواند بر دستمزد کارگران تأثیر بگذارد.
وی خاطرنشان کرد: پای درد دل هر پیمانکار که می‌نشینی می‌گوید کار را متوقف کرده و این اصلاً به صلاح کشور نیست.

نیم نگاه

با افزایش 10 برابری قیمت سیمان در یک سال گذشته بسیاری از پروژه‌های ساختمانی در استان‌های مختلف متوقف شده یا به کندی پیش می‌روند. قیمت هر کیسه سیمان در سال گذشته بین 12تا 14 هزار تومان بوده که در حال حاضر به 100 تا 120 هزار تومان رسیده است




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7686/12/583038/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها