برای بررسی و توسعه همکاری های اقتصادی

رئیس مجلس به سوریه رفت


روز گذشته محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی با دعوت رسمی سوریه، در رأس یک هیأت بلند پایه پارلمانی به دمشق سفر کرد و در فرودگاه این شهر، از سوی «حموده صباغ» رئیس مجلس استقبال شد. تمرکز اصلی این سفر بر اقتصاد و تجارت دو کشور، رفع موانع تجاری و حل مشکلات تجار و بازرگانان برای استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی سوریه عنوان شده است.
قالیباف پیش از عزیمت به دمشق، سوریه را نزدیک‌ترین منطقه برای ورود به بازارهای اروپا و دریای مدیترانه دانست و با بیان اینکه این امر برای استفاده از ظرفیت‌های صنعتی، کشاورزی، توریستی و نیز همکاری‌های نفتی فرصت‌های زیادی ایجاد می‌کند، اظهار کرد: امروز شرایط نظامی و امنیتی سوریه و همچنین تهدیداتی که از سوی گروه‌های تروریستی و داعش انجام می‌شد، پایان یافته و این کشور در مسیر توسعه اقتصادی قرار دارد لذا فرصت بسیار مناسب و مغتنمی برای دو کشور در حوزه مسائل اقتصادی در زمینه‌های مختلف برای بخش‌های دولتی و خصوصی و بین تجار است و این موارد موضوعاتی است که در جلساتی با رئیس جمهوری، رئیس پارلمان و سایر مقامات عالیرتبه کشور سوریه مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
او با اشاره به اینکه نشستی نیز با تجار ایرانی و سوری خواهیم داشت، درباره دیگر ابعاد و برنامه‌های این سفر هم گفت: در حوزه اتاق بازرگانی دو کشور جلسات مفصلی را پیش‌بینی کردیم که بر اساس موافقتنامه همکاری همه‌جانبه میان جمهوری اسلامی ایران و دولت سوریه، مذاکرات جدی خواهیم داشت، البته این موافقتنامه در آینده نزدیک در مجلس شورای اسلامی و نیز مجلس سوریه به تصویب خواهد رسید.
رئیس مجلس با بیان اینکه این سفر بعد از انتخابات موفق و با مشارکت بالای مردم سوریه و آغاز دوره جدید هفت ساله ریاست جمهوری بشار اسد انجام شده، اظهارکرد: این سفر در جهت مذاکره و رایزنی در حوزه مسائل اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بوده که بزرگ‌ترین فرصت برای دو کشور است. لذا امیدوارم این سفر فرصتی را برای استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی تجار ما از مسیرهای دریایی و زمینی فراهم کند.
محمدباقر قالیباف در این سفر با مقامات ارشد سوریه و نیز تجار و فعالان اقتصادی دو کشور دیدار خواهد کرد و به‌صورت ویژه پیگیر تحقق اهداف اقتصادی و تجاری خواهد بود.
در این سفر، وحید جلال‌زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، عباس گلرو عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، روح‌الله متفکر آزاد عضو هیأت رئیسه و کمیسیون آموزش، مهدی شریفیان عضو کمیسیون اجتماعی، روح‌الله نجابت عضو گروه دوستی پارلمانی ایران و سوریه و حسین امیرعبداللهیان مدیر کل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی قالیباف را همراهی می‌کنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی بلند پایه‌ترین مسئول ایرانی است که بعد از بحران سوریه به این کشور سفر می‌کند. این درحالی است که پیش از این ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، وزیر کشور ترکیه برای چهارمین بار طی 2 سال اخیر و وزیر کشور چین برای عقد قرارداد‌های تجاری به سوریه سفر کرده‌اند. دوشنبه گذشته نیز فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه به این کشور سفر کرده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7687/2/583102/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها