فراکسیون مستقلین مجلس:

طرح ساماندهی فضای مجازی از دستور کار خارج شود


گروه سیاسی/ نمایندگان در جلسه علنی دیروز خود میزبان وزیر کشور بودند و باز هم برای بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی فرصت نکردند.
عبدالرضا رحمانی فضلی که روزهای آخر حضور خود در کابینه دوازدهم را می‌گذراند برای پاسخ به سؤال نماینده اهواز راهی بهارستان شد و نمایندگان هم در پایان با کارت زرد او را بدرقه کردند. سؤال از وزیر کشور، درخصوص وضعیت خوزستان بود و نماینده اهواز هم دلیل مشکلات این استان را انتصابات رحمانی فضلی دانست. موضوعی که رحمانی فضلی هم در پاسخ تقصیر را به گردن نمایندگانی انداخت که چرا هنوز هم لایحه جامع انتخابات را به تصویب نرساندند.
مجتبی یوسفی نماینده اهواز در توضیح سؤالش درباره «علت عدم نظارت بر عملکرد شهرداری‌ها و عدم اجرای مفاد قانون شرایط انتخاب شهرداران» گفت: مردم از ما می‌پرسند شما نماینده‌های مجلس در موضوعات مختلف مثل بحران‌های تنش آب خوزستان، مشکلات کرونا در سیستان و بلوچستان و شمال کشور، آب گرفتگی در استان خوزستان و یا حتی گران شدن سیمان و کمیاب شدن نان و آرد چکاره هستید؟ اما پاسخ ما چیست؟ او که هدف خود از طرح سؤال در هفته پایانی دولت را بازکردن باب پاسخگویی در کشور دانست، ادامه داد: قانونگذار به وزیر کشور و به تبع آن استانداران و فرمانداران اختیار داده که اعتبارات مصوب مجلس را برای حل مشکلات قبل از تبدیل شدن آن به بحران استفاده کند نه اینکه بعد از ایجاد بحران و به دنبال آن آسیب دیدن روحی و مالی مردم گفته شود که اختیاری نداشتیم که اگر این طور بود چرا در این ۸ سال از ظرفیت مجلس استفاده نکردید؟ وی با اشاره به قانون انتخاب شهرداران گفت: در این قانون شرایطی ذکر شده که از جمله آن داشتن ۹ سال سابقه مدیریت ارشد و با حداقل مدرک فوق لیسانس است اما فردی را منصوب کردید که تنها دو سال با مدرک دیپلم معاون فرهنگی شهرداری اهواز بود و بعد هم به کانون تبلیغاتی رفت اما چطور فردی با شغل دولتی در کانون تبلیغاتی حضور پیدا می‌کند. همین فرد در سال ۹۸ با اخذ مدرک فوق لیسانس شهردار اهواز می‌شود. یوسفی خطاب به وزیر کشور گفت: نتیجه انتصابات شما در خوزستان، آبگرفتگی اهواز، بوشهر، بندرعباس و نارضایتی مردم بود.
در ادامه این جلسه وزیر کشور در پاسخ به سؤال یوسفی گفت: لایحه جامع اصلاح قانون انتخابات چهار سال قبل به مجلس شورای اسلامی آمد و در این لایحه در بحث اصلاح وظایف شوراهای شهر و در خصوص عملکرد شهرداران پیشنهادهایی مطرح شده است، اما هنوز مجلس فرصت بررسی پیدا نکرده است. در بحث عزل و نصب شهرداران، شوراهای شهر، شهرداران را انتخاب می‌کنند و در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر با حکم وزیر کشور و در شهرهای زیر ۲۰۰ هزار نفر با حکم استانداران، شهردار انتخاب می‌شود. رحمانی فضلی در ادامه گفت:‌ در عزل شهرداران نیز وزیر کشور هیچ اختیاری ندارد، به عبارت دیگر زمانی که وزیر حکم شهردار را امضا می‌کند هیچ اختیاری در تحقیق و تفحص، در نظارت و در عزل شهردار ندارد و این یک خلأ بزرگ قانونی است که وزیر از ظرفیت نظارت و برخورد و اقدام برخوردار نیست. او در پایان خطاب به یوسفی در مورد شکایتی که درخصوص یکی از انتصابات مطرح کرده بود، گفت: جلسه‌ای با حضور دو تن از نمایندگان سازمان بازرسی و یکی از نمایندگان وزارت کشور برگزار شد و پس از بررسی شرایط فرد مورد نظر تأیید شد که ایشان صلاحیت لازم را ندارد. در نهایت بنده نامه‌ای به استاندار زدم و پس از بررسی نامه در شورای شهر در ۱۵ اسفندماه سال ۱۳۹۹ فرد از این مسئولیت کنار گذاشته شد و به آنچه که شما گفتید رسیدگی شد.
پس از پایان صحبت‌های رحمانی فضلی نمایندگان مجلس از توضیحات وزیر کشور قانع نشده و به او کارت زرد دادند.
جلسه بامدادی خوزستانی‌ها با قالیباف
اگرچه در میزبانی از وزیر کشور تنها به انتصابات رحمانی فضلی پرداخته شد و در مورد سایر مسائل خوزستان حرفی به میان نیامد اما نمایندگان این استان بالاخره جلسه ای با رئیس مجلس برگزار کردند و از مشکلات موجود گفتند. در این جلسه که در ساعت 5:15 صبح برگزار شد محمدباقر قالیباف با تأکید بر اینکه مقابل هرکس که در رفع مشکلات مردم کارشکنی کند می‌ایستم، گفت: با مقایسه شرایط استان در زمان جنگ و شرایط کنونی نسبت به
کم کاری‌ها و سوء مدیریت‌هایی که در خوزستان انجام شده است به عنوان یک انقلابی هیچ پاسخی برای مردم استان ندارم. رئیس مجلس در ادامه گفت: مشکل اصلی و درد اساسی امروز ما در کشور سرکش بودن نظام اداری و اجرایی کشور است و ظاهراً کسی مسئول مسائل و مشکلات به وجود آمده نیست. رئیس قوه مقننه کشورمان ضمن تأکید بر پرداخت حقابه به استان خوزستان یادآور شد: حقابه‌های مربوط به پروژه‌های انتقال آب ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان باید با پیگیری نمایندگان دنبال شود و اعتبارات آن به حوزه آب خوزستان اختصاص پیدا کند.
قالیباف با بیان اینکه درد استان خوزستان از کمبود ظرفیت‌ها و نبود منابع مالی نیست، اضافه کرد: جنس محرومیت استان خوزستان با برخی دیگر از مناطق قابل قیاس نیست، چرا که در بین مردم خوزستان بیش از محرومیت، احساس تبعیض وجود دارد.
 پیشنهاد فراکسیون اقلیت مجلس برای طرح ساماندهی فضای مجازی
اما در روزهای پرخبر بهارستان، فراکسیون مستقلین هم دست به کار شد و در جلسه‌ای به نمایندگان پیشنهاد داد که طرح ساماندهی فضای مجازی باید از دستور کار مجلس خارج شده و موضوعات مهم‌تر در دستور کار قرار گیرد. این پیشنهاد در حالی مطرح شد که باز هم در روز گذشته به دلیل بررسی سایر موضوعات نمایندگان به سراغ طرح ساماندهی فضای مجازی نرفتند و همچنان از زمان بررسی آن در صحن خبری نیست. غلامرضا نوری قزلجه، سخنگوی فراکسیون مستقلین در جمع خبرنگاران درخصوص جلسه روز دوشنبه این فراکسیون توضیح داد: موضوعاتی چون ناآرامی‌های اخیر در کشور، گرانی‌های افسارگسیخته و همچنین خیز جدید کرونا و تحولات پیرامون تشکیل کابینه دولت سیزدهم در این نشست مطرح و در نهایت مواردی مورد اجماع قرار گرفت. وی ادامه داد: اعضای فراکسیون تأکید کردند که طرح ساماندهی فضای مجازی در شرایط فعلی باید از دستور کار مجلس خارج شود و موضوعات مهم‌تر در دستور کار قرار گیرد البته این موضوع از اهمیت خاصی برخوردار است اما در شرایط فعلی وقت مجلس باید صرف مسائل بااهمیت‌تری شود.
 دستور کار مجلس با مشکلات مردم مطابقت ندارد
البته انفعال مجلس درخصوص مسائل و مشکلات کشور چند روزی است که صدای خیلی از نمایندگان چه اصولگرا و چه اصلاح‌طلب و اعتدالی را درآورده است. دیروز سلمان ذاکر نماینده ارومیه هم در تذکری شفاهی گفت: متأسفانه دستور کار مجلس با مشکلات مردم مطابقت ندارد. حتی دستور کار مجلس با مشکلاتی که از طرف جامعه بین‌الملل و کشورهای معاند علیه جمهوری اسلامی برنامه‌ریزی شده است، تطابقی ندارد. امروز قیمت میلگرد، آهن، سیمان، تخم مرغ، روغن موتور و بسیاری از کالاهای دیگر افزایش یافته و مشکلات معیشتی و بیکاری هزاران کارگر و تورم کمر مردم را شکسته است. مجلس چرا عکس‌العملی نشان نمی‌دهد، طرح مجلس برای حل مشکلات مردم چیست؟
 تحلیف 6 نماینده جدید
در جلسه علنی دیروز مراسم تحلیف ۶ منتخب مجلس یازدهم در انتخابات میان دوره‌ای برگزار شد. ابراهیم نجفی اسپیلی منتخب آستانه اشرفیه، ولی‌الله بیاتی منتخب تفرش، آشتیان و فراهان، سید ناصر حسینی‌پور منتخب گچساران و باشت، فتح‌الله توسلی منتخب بهار و کبودرآهنگ، اسماعیل کوثری منتخب تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و سیدمرتضی حسینی منتخب میانه با حضور در جایگاه سخنران هیأت رئیسه مراسم تحلیف خود را به جای آوردند.
دیروز همچنین  طرح قانون انتزاع بخش ساختمان و شهرسازی از وزارت راه و تشکیل دو وزارتخانه حمل و نقل و وزارت ساختمان، شهرسازی و آمایش سرزمین در مجلس اعلام وصول شد.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7687/3/583105/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها