در پی دستور رئیس قوه قضائیه

بسیاری از بازداشت‌شدگان خوزستانی آزاد شدند


گروه سیاسی/ به‌دنبال دستور رئیس قوه قضائیه برای آزادی بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر در خوزستان، گزارش‌ها از برخی شهرهای استان از آزادی 75 درصدی بازداشت‌شدگان خبر می‌دهد. حمید سیلاوی فرماندار شهر دشت آزادگان در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه بیش از 75 درصد بازداشت‌شدگان تجمعات اخیر تاکنون آزاد شده‌اند، اظهار کرد: اغلب بازداشتی‌های حوادث اخیر دشت آزادگان آزاد شدند و افراد باقی مانده نیز تا چهارشنبه هفته جاری (امروز) آزاد می‌شوند.
او درباره فرایند آزادی این افراد گفت: در جهت ایجاد آرامش و با توجه به دستور رئیس قوه قضائیه و پیگیری‌های صورت گرفته از طریق اعضای شورای تأمین شهرستان مبنی‌ بر ندامت بعضی افراد و مشارکت نکردن بعضی از این افراد در خسارت‌های وارده، اکثر بازداشت‌شدگان تجمعات روزهای اخیر با همکاری و هماهنگی و نظر مثبت دادگستری شهرستان آزاد شدند.
رئیس شورای تأمین شهرستان دشت آزادگان از همه خانواده‌های بازداشت‌شدگان تقاضا کرد با مراجعه به ناجا یا دادسرای دادگستری شهرستان نسبت به پیگیری آزادی آنان اقدام کنند. عبدالله ایزدپناه، نماینده ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی نیز به «برنا» گفت که تعدادی از افراد بازداشت شده در اعتراض‌های اخیر آزاد شده‌اند و پرونده برخی دیگر نیاز به بررسی دارد.
ایزدپناه، علت ناآرامی‌های اخیر در این شهر را تنش آبی توصیف کرد و افزود: در شهرستان ایذه هم عده‌ای به تبعیت از شهرستان‌های دیگر دست به اعتراض زدند و در کنار مردم معترض عده‌ای سودجو هم بی‌نظمی و ناآرامی‌هایی را به‌وجود آوردند و تیراندازی‌هایی از سوی افراد ناشناس انجام گرفت. او با بیان اینکه به‌دنبال این ناآرامی‌ها و درگیری‌ها عده‌ای مجروح شدند و یک نفر هم جان باخت که این حادثه و نوع کشته شدن این فرد در دست بررسی است، اظهار کرد: با تدبیر نیروهای امنیتی و شورای تأمین و استاندار و با حضور من، جلساتی با بزرگان و سران قبایل برگزار کردیم و سرکشی به خانواده مقتول داشتم و از نزدیک با خانواده فرد کشته شده گفت‌وگو کردم. اکنون شهر اوضاع آرامی را سپری می‌کند.
نماینده مردم ایذه مطرح کرد: مردم شهر در یکشنبه گذشته در حمایت از نظام و در راستای محکوم کردن فتنه‌گران راهپیمایی  برگزار کردند. قاسم سلیمانی‌دشتکی، استاندار خوزستان هم  در گفت‌وگو با ایسنا، درخصوص صحبت‌های رئیس قوه قضائیه در بحث آزادی معترضان اتفاقات اخیر خوزستان، اظهار کرد: تلاش شده تا افرادی که در اعتراضات خوزستان حضور داشتند و بی‌گناه هستند، آزاد شوند. وی افزود: افرادی که عمدتاً جوان بوده و تابع احساسات، رفتاری از خود نشان داده‌اند اگر در بازداشت هستند، تلاش خواهیم کرد تا آزاد شوند و جو استان تلطیف شود. استاندار خوزستان گفت: پیگیر آزادی افرادی که در اعتراضات خوزستان حضور داشتند اما جرمی مرتکب نشده‌اند، هستیم و کمک خواهیم کرد تا اگر شخصی در این اعتراضات جرمی مرتکب نشده، آزاد شود. همچنین سردار حسین اشتری، فرمانده ناجا درباره اعتراضات روزهای گذشته گفت: یکسری همیشه به دنبال این هستند از فضایی که به وجود می‌آید، سوء استفاده کنند. خوشبختانه با هوشیاری مردم این موضوع خنثی شد و یکسری عوامل اصلی هم شناسایی شده‌اند. فرمانده ناجا در پاسخ به این سؤال که آیا کسی در این زمینه بازداشت شده است، تصریح کرد: با هماهنگی قضایی اقداماتی صورت گرفته است.
در همین حال، محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز در مجلس هم درباره اعتراض محدود در این شهر نیز با بیان اینکه اعتراضات به‌صورت گسترده نبود و دیگر ادامه پیدا نکرد، اظهار کرد: ممکن است به‌صورت متفرقه افرادی بازداشت شده باشند، اما بخشی از اخباری که در فضای مجازی منتشر شد منطبق با واقعیت است و بخشی دیگر فقط صداگذاری‌هایی است که انجام شده است، مثلاً خود فیلمبردار مطلبی را می‌گوید و شعاری را می‌دهد با گوشی خود فیلم می‌گیرد و ربطی به جمعیت حاضر نداشته است. اهتمام برای آزادی بازداشت‌شدگان ناآرامی‌های خوزستان پس از آن صورت گرفته که حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه در برنامه ملاقات عمومی خود، در تماس تلفنی با رئیس کل دادگستری استان خوزستان دستور داد هر چه سریع‌تر زمینه آزادی کسانی که در جریان اتفاقات روزهای اخیر در این استان، صرفاً به‌خاطر اعتراض تحت‌نظر قرار گرفته‌اند فراهم شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7687/3/583106/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها