بادهای ۱۲۰ روزه سیستان و بلوچستان، کرمان را هم فرا گرفت

جولان طوفان شن با سرعت 108 کیلومتر در شرق کشور


ایران زمین - بادهای ۱۲۰ روزه که شدت وزش آنها با هشدار زرد هواشناسی اعلام شده بود، افزون بر سیستان و بلوچستان کرمان را هم فراگرفت، اگرچه بادهای ۱۲۰ روزه سیستان و طوفان شن برای برخی مناطق استان کرمان بویژه شرق استان پیش‌بینی شده بود اما جهت بادها یکباره تغییر کرد و شرق به غرب شد و مناطق دیگری  را هم دربر گرفت، به‌طوری که به گفته مسئولان این تغییر جهت قابل پیش‌بینی نبوده است.
اهالی بیشتر نقاط استان کرمان روز سه‌شنبه را درحالی آغاز کردند که ابری از خاک و گرد وغبار ریزگردها تنفس را مشکل کرده بود.
به گزارش ایرنا، محیط‌ زیست استان کرمان حوالی ساعت ۹ صبح دیروز شاخص آلایندگی را در کرمان نزدیک عدد ۲۰۰ و در شرایط «بسیار ناسالم» اعلام کرد، این درحالی است که هوای کرمان و دیگر نقاط استان تا لحظه مخابره گزارش همچنان همراه با گرد وغبار است.

۱۵۰ روستای ریگان در محاصره گرد وغبار
فرماندار ریگان با اشاره به اینکه شاخص کیفیت هوای این شهرستان از صبح امروز خطرناک شده است ،گفت: ۱۵۰ روستای ریگان در محاصره گرد وغبار قرار دارند و طوفان شن راه ارتباطی ۱۹ روستای این منطقه را بسته است.
امین باقری افزود: گرد وغبار شدید از بامداد دیروز در ریگان آغاز شد و هرلحظه بر شدت آن افزوده می‌شد.
وی با اشاره به اینکه برق ۱۱ روستای ریگان قطع شده است ، گفت: تلاش برای برق‌رسانی به این روستاها توسط نیروهای برق‌رسانی ادامه دارد.
باقری عنوان کرد: گرد وغبار شدید همچنین موجب کندی عبورومرور در جاده ترانزیت ریگان به چابهار شده است.
وی افزود: ادارات شهرستان ریگان با ۲ ساعت تأخیر فعالیت خود را در شهرستان آغاز خواهند کرد.

خسارت به کشاورزان در سیستان و بلوچستان
رئیس اداره هواشناسی زابل گفت: بیشینه سرعت طوفان گرد و خاک که از دیشب در زابل آغاز شد، امروز به 108 کیلومتر بر ساعت رسید و شعاع دید افقی در محدوده فرودگاه این شهر را به 500 متر کاهش داد.
غلامحسین عابدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما اظهار داشت: وزش طوفان و باد شدید علاوه بر زابل، چهار شهرستان شمالی دیگر استان را  فرا گرفته است،به طوری که گرد و خاک طوفان، شعاع دید در زهک را  بشدت کاهش داده است.
وی ادامه داد: این طوفان سبب تشکیل توده عظیم گرد وغبار و نفوذ آن به سایر مناطق استان شد، به طوری که شعاع دید افقی در زاهدان و میرجاوه به 1000 متر کاهش یافته است.
رئیس اداره هواشناسی زابل افزود: علاوه بر این گرد وغبار گسترده به شهرهای نصرت آباد، خاش، سراوان و ایرانشهر نفوذ کرده و شعاع دید افقی را بشدت کاهش داده است.
عابدی در بخش دیگری گفت: بر اساس گزارش‌های دریافتی، وزش این باد ترددهای جاده‌ای در برخی محورهای مواصلاتی شمال استان نظیر زاهدان- زابل را با اختلال همراه کرده است. وی افزود: بر اساس آخرین خروجی نقشه‌های پیش‌یابی و مدل‌های جوی، حداقل تا پنجشنبه پیش رو وزش بادهای شدید 120 روزه در شمال استان ادامه دارد.
رئیس اداره هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: وزش این بادهای شدید و طوفان گرد و خاک منجر به خیزش گرد و خاک، کاهش کیفیت هوا و افزایش غلظت ذرات غبار در عرض‌های پایین‌تر این مناطق می‌شود.
عابدی افزود: اختلال در برخی محورهای مواصلاتی شمال استان و ایجاد خسارت در بخش کشاورزی و سازه‌های موقت از پیامدهای دیگر این شرایط است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7687/15/583150/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها