اخبار



کلاهبرداری با ترفند ارسال پیامک از سامانه « ثنا»

گروه حوادث /  اعضای سه باند که با ترفند «ارسال پیامک با عنوان سامانه ثنا قوه قضائیه» حساب بانکی افراد را خالی می کردند از سوی پلیس فتا دستگیر شدند.
به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، از مدتی قبل افراد زیادی با مراجعه به پلیس مدعی می شدند که از سامانه ثنا پیامکی با موضوع «ثبت شکایت بر علیه افراد» ارسال شده و در این پیامک از آنها خواسته شده برای اطلاع از مضمون شکایت مبلغ 10 هزار تومان به شماره حسابی که عنوان شده واریز کنند.
شاکی‌ها که فکر می کردند این پیامک واقعی است به ادامه عملیات پرداخته اما غافل از اینکه  مجرمان سایبری با این ترفند آنها را به صفحات جعلی و درگاه جعلی بانک هدایت کرده و به محض دریافت اطلاعات حساب کاربر با سرقت اطلاعات شروع به برداشت غیر مجاز از حساب افراد می کردند.
سرهنگ «رامین پاشایی» معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا در تشریح این خبر گفت:  پس از شکایت‌های متعدد قربانیان این کلاهبرداری، کارشناسان پلیس فتا کار خود را برای شناسایی مجرمان سایبری آغاز کرده و سرانجام اعضای سه باند را که با فعالیت مجرمانه فیشینگ و با سوء استفاده از نام سامانه ثنا قوه قضائیه اقدام به ارسال پیامک‌هایی به طعمه‌های خود با موضوع «ثبت شکایت  علیه افراد» می کردند، طی یک اقدام فنی و عملیاتی مورد شناسایی قرار دادند  و پس از دستگیری با مجوز قضایی، متهمان ضمن مواجهه با ادله جرم به منظور پیگیری سیر مراحل قانونی پرونده تحویل مراجع قضایی شدند.
 این مقام انتظامی تصریح کرد: در مواردی هم دیده شده که این مجرمان با ترفندهای خاص مشخصات  افراد مانند نام و نام خانوادگی آنان را نیز در متن پیامک‌های ارسالی درج می کنند که شهروندان نباید به این گونه پیامک‌ها توجه کنند.
 معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا افزود: سامانه ثنا قوه قضائیه به منظور ابلاغ شکوائیه و ابلاغ‌های قضایی و تسهیل در امر رسیدگی به امور دعاوی و قضایی راه‌اندازی شده است و تمامی ابلاغ‌های این سامانه دولتی شبیه سایر سامانه‌ها با شماره‌های پوششی با نام سامانه ثنا صورت می پذیرد.
وی  با اشاره به اینکه ارسال هرگونه پیامک با نام سامانه ثنا با شماره تلفن‌های شخصی و اپراتورهای مختلف تلفن همراه فقط شگردی برای کلاهبرداری افراد سود جو است، از هموطنان خواست که به این گونه پیامک‌ها و پیام‌های ارسالی مشابه توجه نکنند. همچنین هیچ سازمان یا ارگان دولتی و خصوصی در هنگام ارسال ابلاغ‌ها به هیچ عنوان درخواست واریز وجه نقد نمی کند و در صورت مواجه شدن با هرگونه پیامک ثبت نام یا ابلاغیه واریز وجه یقین بدانند که این ترفندی برای کلاهبرداری است.


دستگیری 3 سارق با 300 میلیون تومان طلا

گروه حوادث / مرد سارق که هنگام دزدی از یک خانه با مأموران پلیس رو به رو شده بود به قصد فرار از بالکن طبقه دوم خانه پایین پرید اما پایش شکست و دستگیر شد.
 به‌گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، شامگاه دوشنبه چهارم تیر مأموران کلانتری ۱۳۴ شهرک غرب هنگام گشت در محدوده شهرک غرب، ۳ سارق را حین سرقت از یک منزل مسکونی مشاهده کردند که بلافاصله در اقدامی سریع 2 سارق را در خانه مورد نظر دستگیر کردند اما یکی از سارقان که فکر می‌کرد می‌تواند با فرار از چنگال قانون بگریزد از بالکن طبقه دوم خانه پایین پرید اما بشدت مصدوم شد و او را به بیمارستان منتقل کردند.
سرهنگ جلیل موقوفه‌ای رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ در این باره گفت: در بررسی‌های اولیه از متهمان مشخص شد که آنها ۳۰۰ میلیون تومان طلا از خانه مسکونی سرقت کرده‌اند و 2 متهم بازداشت شده هم در بازجویی‌ها به سرقت از منازل مناطق غرب تهران اعتراف کردند.
رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ حال عمومی متهم مصدوم را مساعد اعلام کرد و در پایان خاطرنشان کرد: کشف جزئیات سرقت‌های ارتکابی متهمان و شناسایی مالباختگان در دستور کار مأموران قرار دارد.


انتقام عجیب عروس از مادرشوهر

گروه حوادث / عروس کینه جو برای انتقام از خانواده شوهرش عکس‌های خصوصی آنها را در واتساپ منتشر کرد.
سرهنگ فرشید زینلی، فرمانده انتظامی مرودشت در تشریح این خبر گفت: چند روز قبل زن میانسالی با مراجعه به پلیس فتا از انتشار تصاویر خصوصی و خانوادگی خود در شبکه اجتماعی واتساپ خبر داد و مدعی شد پس از شرکت در یک جشن عروسی تعدادی از عکس‌های خانوادگی و شخصی‌شان در واتساپ منتشر شده است. پس از اینکه پرونده از دادسرای عمومی و انقلاب مرودشت به پلیس فتا فرستاده شد رسیدگی به موضوع برای شناسایی عامل انتشار عکس‌ها در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت.
بلافاصله با پیگیری‌های فنی کارشناسان پلیس فتا و سرنخ‌های به دست آمده در فضای مجازی، عامل انتشار تصاویر خصوصی شناسایی و مشخص شد متهم عروس شاکی است.
فرمانده انتظامی مرودشت با بیان اینکه کارشناسان متهم را به پلیس فتا احضار کردند، عنوان داشت: متهم در بازجویی اولیه به جرم خود اعتراف کرد و انگیزه خود را از این کار اختلافات قبلی با مادر شوهرش و انتقامجویی عنوان کرد.
سرهنگ زینلی با اشاره به معرفی متهم به دستگاه قضایی، خاطرنشان کرد: هیچ جرمی در فضای مجازی از چشم تیزبین پلیس فتا دور نخواهد ماند و فضای مجازی دستمایه انتقام و شوخی و غرض‌ورزی نیست.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7687/16/583162/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها