توصیه‌های کرونایی مدیر حوزه‌های علمیه خواهران:

در شرایط کرونا نیازمند عقلانیت مواجهه با عزاداری هستیم



حجت‌الاســــــــــلام والمســـــــــــــلمین عبدالکریــــم بهجت‌پــــور، مدیــــر حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به وضعیت شیوع کرونا در کشور و همینطور بحث رسیدن به موعد عزاداری عاشورا بر لزوم تطبیق این عزاداری‌ها با نکات بهداشتی تأکید کرد.
وی در گفت‌و‌گو با جماران، گفت: در شرایط کرونا بشدت نیازمند عقلانیت مواجهه با دستگاه عزاداری هستیم. وی در بخش دیگری از سخنانش هم با اشاره به طرح مجلس در رابطه با فضای مجازی گفت که نباید در برخورد با این فضا دچار دستپاچگی شویم.
وی دو گروه را باعث تهدید عزاداری عاشورا دانست و گفت: گروه اول کسانی هستند که تلاش می‌کنند این فروغ مکتب اباعبدالله الحسین(ع) کم شود و نقش متنی و تأثیرگذار این حادثه و همچنین نقش سازنده آن را به حاشیه ببرند. بهجت‌پور افزود: از سوی دیگر مکتب عاشورا گرفتار جهالت علاقه مندان به این مکتب است که گاهی برخی از علاقه‌مندان به این مکتب هم این مکتب را با موهومات، تحریفات و رفتارها و رویه‌های غیرمنطقی در هم می‌آمیزند و به دلیل محبتی که به این مکتب دارند و محبت آنها ناشی از دانایی و عمق بینش نیست، تلاش می‌کنند که اثرات غیرمطلوبی را از این مکتب بیرون بیاورند. وی تأکید کرد: مثلاً در شرایط کرونا بشدت نیازمند عقلانیت مواجهه با دستگاه عزاداری هستیم و باید مراقب باشیم که مردم در این مراسم آسیب کرونایی نبینند و به بهانه عزاداری سالار شهیدان و فرزندان و پیروانش گرفتار آسیب نشوند.
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران در همین باره ادامه داد: اباعبدالله الحسین(ع) نرفت که فرزندان و پیروان این مکتب به آسانی کشته شوند و در واقع پیام‌آور «مرگ» و «نابودی» شیعیان و ارادتمندان باشد. باید مراقب بود مراسم به گونه‌ای برگزار شود که نتیجه آن در عین حال که انتقال «شور حماسه» و ارتقای دانایی ما نسبت به مکتب هست، سلامتی کامل عزاداران و ارادتمندان به ایشان را به دنبال داشته باشد. وی گفت: ان‌شاء‌الله برادران و خواهران ما که در هیأت هستند، متولیان هیأت، روحانیون، مرثیه سرایان و عزاداران توجه داشته باشند این مکتب را آنچنان که زیبنده هست ارائه کنند و خدای ناخواسته به گونه‌ای این مکتب درمعرض تحریفات ناروا و رفتارهای غیرمعقول قرار نگیرد که قطعاً این رفتارها خلاف اهدافی است که اباعبدالله الحسین(ع) به دنبالش بوده‌اند.
اگر به فضای مجازی همه جانبه نگاه نکنیم نتیجه عکس می‌گیریم
حجت‌الاسلام عبدالکریم بهجت‌پور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به طرح اخیر مجلس درباره فضای مجازی، با اشاره به اینکه روز به روز ضریب نفوذ فضای مجازی بیشتر می‌شود، گفت: این هم قطعاً فرصتی است که اگر بخوبی مدیریت نشود ممکن است تبدیل به تهدید شود. با توجه بشدت اثرپذیری نوباوگان، نوجوانان و کودکان ما از این فضا، بسیاری از خانواده‌ها نگران هستند که وضعیت فرزندان شان چه خواهد شد. حتی احساس آموزش و پرورش این است که با توجه بشدت تأثیر این فضا ممکن است بسیاری از تلاش‌ها مؤثر نباشد. وی با بیان اینکه اگر به فضای مجازی همه جانبه نگاه نکنیم نتیجه عکس می‌گیریم، افزود: آیا پدران و مادران با برخوردهای شلاقی و تند توانسته‌اند جلوی علایق را بگیرند؟! باید درباره فضای مجازی و فرایند نفوذ و کیفیت حضورش در صحنه ذهن و دل فرزندان و خانواده‌ها و همچنین فضای اقتصادی، تجاری و مذهبی مطالعه دقیق صورت بگیرد و با یک برخورد چند لایه‌ای و اقدامات فرایندی و منطق‌سازی برای اصلاح این امور تلاش شود. مدیر حوزه‌های علمیه خواهران تأکید کرد: مراقب باشیم که در برخورد با این پدیده دستپاچه نشویم. مهمترین آسیب راه‌حل‌های مشکلات این است که با دستپاچگی با آنها برخورد کنیم. من صحنه تصادفی می‌بینم و بعد دستپاچه شوم و به گونه‌ای بدن‌ها را بیرون بیاورم که مثلاً یک فلج دائم نتیجه آن شود. یعنی باید مراقب بود در عین اینکه حتماً باید مسأله حل شود، کیفیت حل مسأله به گونه‌ای باشد که قاطبه جامعه این روش ما را بپسندد، ما را تأیید کند و همچنین به دوراندیشی، بردباری و همه جانبه نگری ما آفرین بگوید.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7693/2/583729/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها