هشدار ایران به خبرسازی‌ها درباره حوادث امنیتی در خلیج فارس


گروه سیاسی/ وزارت امور خارجه اخبار منتشر شده در مورد بروز حوادث امنیتی پی در پی برای کشتی‌ها در منطقه خلیج فارس و دریای عمان را کاملاً مشکوک خواند و نسبت به هرگونه فضاسازی کاذب برای اغراض خاص سیاسی هشدار داد.
منابع خبری عصر سه‌شنبه از بروز حادثه برای یک کشتی در سواحل امارات خبر دادند و همزمان یک رسانه امریکایی اعلام کرد که چهار کشتی تحت شرایط نامعلومی کنترل خودشان را از دست داده‌اند. این کشتی‌ها شامل چهار نفتکش به نام‌های «کوئین ایماثا»، «گلدن بریلینت»، «جگ پوجا» و «ابس» هستند که همگی در زمان‌های تقریباً یکسان هشدار داده‌اند هدایت کشتی از فرمان آنها خارج است. بعد از وقوع این رویداد، گروه نظامی موسوم به «عملیات‌های تجارت دریایی انگلیس» ضمن اعلام اینکه از وقوع این حادثه‌ مطلع است و حادثه مذکور «دزدی دریایی نیست» از کشتی‌های در حال تردد در آن منطقه خواسته احتیاط حداکثری به خرج دهند. روزنامه تایمز هم به نقل از چند منبع انگلیسی مدعی شد که کشتی موسوم به «آسفلت پرنسس»، ربوده شده است.اطلاعات درج‌ شده از این کشتی در پایگاه‌های رصد حرکت کشتی‌ها نشان می‌دهد که «آسفلت پرنسس» تحت پرچم پاناما تردد می‌کند.
بعد از انتشار این خبر و تلاش برخی از جریان‌های خارجی برای مرتبط کردن این حوادث به ایران، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ضمن هشدار به این فضاسازی‌های کاذب، با تأکید مجدد بر سیاست جمهوری اسلامی ایران در برقراری و حفظ ثبات و امنیت در منطقه خلیج فارس و دریای عمان گفت: «نیروهای دریایی ایران با اعلام کمک و امدادرسانی به کشتی های عبوری در منطقه، در صورت نیاز آمادگی ارائه خدمات پشتیبانی دریایی را دارند.» خطیب‌زاده همچنین اضافه کرد: «در صورت بروز مشکل در سامانه‌های ناوبری، جمهوری اسلامی ایران آماده کمک‌رسانی و بررسی موضوع از نزدیک است.» سخنگوی وزارت امور خارجه آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای همکاری با کشورهای منطقه در این زمینه اعلام کرد.
سفارت ایران در لندن هم خبرسازی‌ها درباره بروز حوادث برای کشتی‌ها در خلیج فارس را محکوم کرد. سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن در پی گزارش‌های منتشر شده در برخی رسانه‌ها در خصوص بروز حوادث امنیتی برای کشتی‌ها در منطقه خلیج فارس و دریای عمان در صفحه توئیترش اعلام کرد: «براساس ارتباطات مستقیم ما در منطقه خلیج فارس، تاکنون هیچ اطلاعاتی درباره حوادث جدید برای هیچ کشتی تجاری در منطقه تأیید نشده است.» سفارتخانه کشورمان افزوده: «گمراه کردن افکار عمومی در سراسر جهان برای دستاورد دیپلماتیک در نیویورک، بازی منصفانه‌ای نیست.»
تلاش برای محکوم کردن ایران در سازمان ملل
این حادثه مشکوک در حالی صورت گرفته است که مقام‌های رژیم اسرائیل و کشورهای غربی در روزهای گذشته ایران را به دست داشتن در حمله به یک نفتکش رژیم صهیونیستی موسوم به «مرسر استریت» متهم کره‌اند. هشتم مرداد بود که اعلام شد یک کشتی در دریای عمان هدف قرار گرفته است. بعد از آن، وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد که کشتی مذکور تحت مالکیت رژیم صهیونیستی بوده و در فاصله ۲۸۰ کیلومتری بندر «الدقم» هدف حمله قرار گرفته و دو نفر از خدمه این کشتی تجاری کشته شدند. پس از آن مقام‌های رژیم صهیونیستی، ایران را متهم به نقش آفرینی در این حادثه کردند. «نفتالی بنت»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد که هدف قرار دادن کشتی «مرسر استریت» در سواحل عمان از سوی ایران انجام شده است و اسرائیل به آن پاسخ خواهد داد. مقام‌های انگلیسی و امریکایی هم این ادعاها را تکرار کردند. چنانکه «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه امریکا در جدیدترین واکنش به این رویداد مدعی شده که واشنگتن اطمینان دارد ایران عامل حمله به نفتکش رژیم صهیونیستی بوده است. او همچنین در بخش دیگری از ادعاهایش با اعلام اینکه اقدام ایران در حمله به کشتی «مرسر استریت» با پاسخ جمعی مواجه خواهد شد، افزود: «امریکا در حال همکاری با انگلیس، رومانی و اسرائیل و کشورهای دیگر برای مشخص کردن این پاسخ است.» با وجود این «وندی شرمن»، معاون وزیر خارجه امریکا گفت که امریکا به‌دنبال این است که انگلیس در شکل دهی پاسخ به حمله ادعایی ایران به نفتکش رژیم صهیونیستی، پیشقدم شود. او در این باره افزود: «ما به انگلیس اجازه می‌دهیم پیشقدم شود که این موضوع هم شامل شرایط چگونگی پاسخ در سازمان ملل و هم هرگونه پاسخ بیشتر خواهد بود.»
در پی همین ادعاها و تلاش برای محکوم کردن ایران در صحنه بین‌المللی، «گیلاد اِردان»، سفیر اسرائیل در سازمان ملل در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت با مطرح کردن ادعاهایی علیه نقش ایران در منطقه خواستار محکومیت و تحریم آن از سوی شورای امنیت شد. به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه تایمز، سفیر اسرائیل در سازمان ملل در این نامه مدعی شده که نباید در مواجهه با چنین تخطی‌هایی از سوی ایران یا تشکیلات تروریستی در منطقه که به‌عنوان نیروی نیابتی آن عمل می‌کنند، ساکت بنشیند. او در ادامه ادعاهای خود همچنین مدعی شد که عملکرد ایران امنیت کشتیرانی بین‌المللی و دریانوردی را به خطر انداخته و تجارت بین‌المللی را مختل می‌کند، علاوه بر این، باعث ثبات زدایی بیشتر از منطقه‌ای بشدت بی‌ثبات می‌شود.
از سوی دیگر انگلیس، رومانی و لیبریا نیز در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل مدعی شدند که به احتمال زیاد ایران با استفاده از یک یا چند پهپاد، حمله مرگبار پنجشنبه گذشته در دریای عمان را انجام داده باشد. به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، در این نامه که به ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل ارسال شده، ادعا شده است: «این حمله باعث اختلال و ایجاد خطر برای کشتیرانی بین‌المللی امن و ایمن بوده و نقض آشکار قوانین بین‌الملل به شمار می‌آید.» در ادامه نامه آمده است: «این اقدام باید توسط جامعه بین‌الملل محکوم شود.»
طرح اتهامات اثبات نشده علیه نقش ایران در حمله به کشتی«مرسر استریت» و تلاش برای محکوم کردن کشورمان در شورای امنیت سازمان ملل در حالی صورت می‌گیرد که ایران پیش از این هرگونه دخالت در این حادثه را تکذیب کرده و در واکنش به تهدید نظامی مقام‌های صهیونیستی و غربی ایران نسبت به حفاظت از امنیت و منافع ملی خود هشدار داده و اعلام کرده که هرگونه ماجراجویی احتمالی را بی‌درنگ و با قوت و جدیت پاسخ خواهد داد.
هشدار سردار تنگسیری درباره تحرکات دشمن در خلیج فارس
دیروز فرمانده نیروی دریایی سپاه هم گفت: در تمام مرزهای آبی حوزه جغرافیای خلیج فارس و تنگه هرمز امنیت کامل برقرار است، حتی برای دفاع از امنیت منافع جمهوری اسلامی در آب‌های آزاد و دوردست آمادگی وجود دارد.به گزارش میزان، دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری، افزود: امروز در منطقه استراتژیک تنگه هرمز، سیستم کنترل باند حاکم است، هر شناوری که وارد و خارج می‌شود با رصد کامل و اشراف اطلاعاتی کنترل می‌شود و اشراف هوشمندانه کاملی در تنگه استراتژیک هرمز وجود دارد.وی تأکید کرد: اصولاً دشمن می‌داند تحرکاتش رصد می‌شود و به محض تخلف حتی سهوی، تذکر جدی می‌گیرد و سریعاً باید مراعات نماید، در غیر اینصورت با برخورد قاطع و مقتدرانه مواجه می‌شود، این یک موضوع عادی است و به یک امر بدیهی تبدیل شده است.وی خاطرنشان کرد: امروز با رشادت‌ها و ایثارگری‌های رزمندگان دلیر نیروی دریایی سپاه و با توکل به خداوند متعال، در مرزهای آبی از نعمت امنیت کامل و پایدار برخورداریم. البته دشمنان بخوبی می‌دانند ما برای تأمین منافع انقلاب اسلامی و امنیت مرزهای کشور عزیز اسلامی بسیار جدی و انقلابی عمل می‌کنیم و با کسی شوخی نداریم، محکم ایستاده‌ایم و به حول و قوه الهی، تا آخرین نفس خواهیم ایستاد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7693/3/583734/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها