موضعگیری آیت‌الله فاضل لنکرانی درباره مراسم محرم در ایام کرونا


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به بیان نکاتی در رابطه با برگزاری مراسم عزاداری محرم در شرایط کرونایی پرداخت و گفت: یک روحانی یا مداح مگر علم غیب دارند که بگویند «کرونا به مجلس امام حسین(ع) نمی‌آید؟»
به گزارش جماران، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی در این باره تأکید کرد: هم واجب است که انسان جان خودش را حفظ کند و هم حق ندارد جان دیگران را به خطر بیندازد. بنابراین اگر خدای ناکرده کسی به کرونا مبتلا شده و می‌داند که اگر با جمعی و یا فردی نشست و برخاست کند او مبتلا می‌شود، اگر خدای ناکرده مبتلا شود، او ضامن است.
فاضل لنکرانی در ادامه افزود: سال گذشته هم مردم ما نشان دادند عزاداری باید باشکوه برگزار شود اما با شکوهی که جوانب و ابعاد دیگر هم باید در آن حفظ و رعایت شود. من این نکته را عرض کنم که مسأله «حفظ جان» امری است که هم عقل بر او حکم و درک می‌کند و هم دین ما که یک دین عقلی و عقلایی است. وی افزود: حفظ جان یک انسان بسیار مهم است. شما ببینید که اگر یک انسانی کشته شود در دین ما به منزله این است که تمام انسان‌ها کشته شده‌اند. بنابراین اگر خدای ناکرده کسی به کرونا مبتلا شده و می‌داند که اگر با جمعی و یا فردی نشست و برخاست کند او مبتلا می‌شود، اگر خدای ناکرده مبتلا شود او ضامن است.
آیت‌الله فاضل لنکرانی ادامه داد: من نمی‌دانم آیا آقایان به حرف‌هایی که در فضای مجازی می‌زنند توجه کرده‌اند؟! می‌گویند کرونا هست، باشد می‌رویم، کشته شویم. از جهت فقهی هیچ فقیهی و هیچ عالمی نمی‌گوید که اگر بدانی کشته می‌شوی عزاداری امام حسین(ع) باز هم استحباب دارد و همه می‌گویند حرام است. کشته شدن جای معینی دارد. حفظ نفس که این مقدار اهمیت دارد، در دین ما «جهاد در راه خدا» استثنا شده است. انسان ولو اینکه می‌داند کشته می‌شود باید برای جهاد در راه خدا برود. در راه دفاع از خود، ناموس و حتی مالش می‌تواند جان خودش را فدا کند؛ اما در غیر اینها ما نداریم.
وی با بیان اینکه «در یک عزاداری اگر انسان کاری انجام بدهد که موجب کشته شدن خودش بشود، جایز نیست» ادامه داد: من اگر بخواهم به مجلس امام حسین(ع) بروم و پایم را روی شانه یا پای کسی بگذارم و عبور کنم، جایز نیست و این کار حرام است. بگویم چون امام حسین(ع) جان خودش را داده من هم پایم را روی سر تو بگذارم از روی سر تو عبور کنم؟! اینها جایز نیست. اینها از واضحات فقه و دین است و کسی که اندک درسی خوانده باشد این مسائل برای او روشن است.
این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: من در صحبت‌های سال گذشته مکرر گفته‌ام و باز هم عرض می‌کنم این فکر که یک روحانی یا یک مداح و یا کسی که عزادار و عاشق امام حسین(ع) است بگوید «کرونا به مجلس امام حسین(ع) نمی‌آید»، «کرونا به حرم حضرت رضا(ع) نمی‌رود»، «کرونا به حرم حضرت امیر(ع) و کربلا نمی‌رود»، مگر ما علم غیب داریم؟!


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7697/2/584143/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها